عصر خودرو

در مجامع امسال چه گذشت؟

مروری بر پرحاشیه‌ترین و بهترین مجامع امسال (بخش دوم)

عصر بازار- فصل مجامع به پایان رسید و تقریباً همه شرکت‌های فعال در بازار سرمایه که سال مالی آن‌ها منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ بود، مجامع خود را برگزار کردند.

مروری بر پرحاشیه‌ترین و بهترین مجامع امسال (بخش دوم)
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، تحلیلگر بازار امروز با پایان یافتن فصل پر تب و تاب مجامع، به بررسی عملکرد شرکت‌های مهم در تمام گروه‌های صنایع پرداخته است که می‌تواند مروری باشد بر عملکرد کلی شرکت‌ها و ارزیابی کلی به سهامداران بدهد. بخش اول این گزارش را هفته گذشته منتشر کردیم. این هفته بخش دوم گزارش را بخوانید.

    گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی
    کرازی 200 ریال سود نقدی داشت اما سایپا شیشه که بدون سود مجمع خود را پایان برد یکی از بی حاشیه و بی‌خبرترین مجامع امسال بود. کخاک از برنامه‌های خود برای افزایش سرمایه تا 500 میلیارد ریال از مطالبات و آورده نقدی خبر داد و به سهامداران خود 1400 ریال سود نقدی برای هر سهم هدیه داد.

    گروه سایر واسطه‌گری‌های مالی
    شرکت واسپاری ملت که 10 ریال سود نقدی داشت از برنامه افزایش سرمایه‌اش خبر داد. بهمن لیزینگ 300 ریال تقسیم کرد. ولساپا از توافق با سایپا خبر داد که ذخیره مطالبات مشکوک الوصول به‌جای یک سال در عرض 5 سال گرفته شود. سود نقدی این شرکت 200 ریال برای هر سهم بود.
    لیزینگ ایرانیان که 160 ریال سود برای هر سهم تقسیم کرد از برنامه فروش شرکت خدمات بیمه‌ای مهر طریق ایرانیان خبر داد و اعلام کرد جذب پورتفوی غیر خودرویی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایر بیمه‌گذاران در دستور کار شرکت است.

    گروه محصولات غذایی و گروه قندی
    در گروه غذایی غگلستا 800 ریال، غشان 300 ریال و غگرجی 175 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کردند. قاسم ایران که 27 ریال سود نقدی داشت از راه‌اندازی شعبه نجف در تیرماه و تبدیل‌شدن به شرکتی بین‌المللی خبر داد. پارس‌مینو 100 ریال سود برای هر سهم داشت و از ایجاد تحولات اساسی در محصولات تولیدی خود خبر داد.
    صنعتی مینو از نهایی شدن مرحله دوم ثبت افزایش سرمایه از 680 به 1000 میلیارد ریال خبر داد و برای هر سهم 250 ریال سود نقدی تقسیم کرد. گلوکوزان در مجمع خود افزایش سرمایه 163 درصدی را مصوب کرد. شهد ایران اما به دلیل زیان انباشته سودی به همراه نداشت و از برنامه‌های خود برای افزایش سرمایه خبر داد.
    غالبر که به ازا هر سهم 250 ریال سود نقدی تصویب کرد از برنامه خرید دو قطعه زمین کنار کارخانه و ساختن ساختمان سه‌طبقه در آن خبر داد. شرکت همچنین از برنامه افزایش سرمایه 40 درصدی از آورده نقدی و رشد صادرات به کشور قطر در سال جاری خبر داد.
    در گروه قندی قشرین به دلیل زیا نده بودن نتوانست سودی تقسیم کند اما قصفها 860 ریال سود نقدی داشت.

    گروه حمل‌ونقل، ‌انبارداری و ارتباطات
    در این گروه حریل برای هر سهم تنها 5 ریال سود نقدی تقسیم کرد و از برنامه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی خبر داد. مدیران شرکت همچنین از برنامه ورود واگن‌های جدید خبر دادند.
    حتوکا 100 ریال سود نقدی برای هر سهم به همراه داشت. در مجمع این شرکت سهامداران به افت قیمت سهم اعتراض کردند.
    سود نقدی هر سهم توریل در مجمع امسال 220 ریال بود. این شرکت از شکستن رکورد حمل بار خود در فروردین‌ماه سال جاری و احتمال افزایش نرخ خدمات و حمل کالا با توافق مجتمع فولاد مبارکه خبر داد. در پایان سهامداران به پایین بودن سود نقدی امسال اعتراض کردند.
    حبندر برای هر سهم 200 ریال سود تقسیم کرد و اعلام کرد برنامه افزایش سرمایه و انتقال نماد به بازار بالاتر را در دستور کار خود دارد.
    حپارسا در مجمع امسال افزایش سرمایه 150 درصدی از مطالبات و آورده نقدی را مصوب کرد و از آمادگی تحویل 100 واگن جدید به این شرکت خبر داد و بالاس که 100 ریال سود برای هر سهم تقسیم کرد از برنامه افزایش سرمایه از انباشته و برنامه افزایش تعداد واگن از 433 به 1500 عدد خبر داد.
    در این گروه پرحاشیه ترین مجمع را حفاری شمال داشت. سهامداران حفاری به طولانی شدن مجمع 4 این شرکت ساعته اعتراض داشتند و معترض بودند که چرا وعده‌ها برای دریافت مطالبات این شرکت به نتیجه نمی‌رسد؟ درنهایت نیز نماینده بورس اعلام کرد این شرکت توانایی پرداخت سود را ندارد.
    حسینا 950 ریال سود تقسیم کرد و سهامداران خود را از این مبلغ تقسیمی بسیار خوشحال کرد.
    حتاید 450 ریال سود تقسیمی داشت و از برنامه شرکت برای افزایش سرمایه 50 درصدی از انباشته و مطالبات خبر داد.

    گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن و گروه اطلاعات و ارتباطات
    در این گروه اپرداز 310 ریال سود نقدی داد و افزایش سرمایه 200 میلیارد ریالی را به تصویب رساند. رتاپ که 400 ریال سود نقدی برای هر سهم داشت از برنامه‌های خود برای انعقاد قراردادهای مهمی با مخابرات خبر داد. افرانت 20 ریال سود برای هر سهم تقسیم کرد. مفاخر که بدون سود به کار خود خاتمه داد از انعقاد قرارداد با شرکتی هندی و برنده شدن در مناقصه بانک ملت در استان‌های تهران و البرز برای پشتیبانی بانکی آن خبر داد.
    مجمع آپ در این گروه یکی از پر خبرترین‌ها بود. این شرکت 1000 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کرد. تمدید مجوز آسان پرداخت پرشین، دستیابی به هدف 500 هزارتایی پایانه و در دست گرفتن بیش از 40 درصد از سهم بازار در حوزه پرداخت موبایلی خبر داد.
    رتاپ امسال مجمع خوبی داشت و 400 ریال برای هر سهم تقسیم کرد. رانفور 1400 ریال و مداران 200 ریال سود نقدی تقسیم کردند. رکیش هم که 550 ریال سود نقدی برای هر سهم داشت از برنامه افزایش سرمایه 52 درصدی از آورده و مطالبات خبر داد. سیستم 300 ریال سود نقدی داشت و افزایش سرمایه 650 میلیارد ریالی از انباشته را مصوب کرد.

    گروه‌های عرضه برق و ماشین‌آلات برقی
    در گروه برقی پارس سویچ تقسیم سود ناباورانه ای داشت. این شرکت 2400 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کرد که 1000 ریال از سود واقعی سال 95 بود و 1400 ریال از انباشته تقسیم کرد.
    نیروترانس که پربازده ترین سهم برقی در سال 96 به شمار می‌رود در مجمع امسال 500 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کرد.
    بشهاب 300 ریال سود نقدی داشت اما فنرژی به دلیل زیان انباشته نتوانست سودی تقسیم کند. هلدینگ برقی تابان هور 74 درصد افزایش سرمایه از مطالبات و آورده نقدی را به تصویب رساند. تولید برق دماوند 1150 ریال سود نقدی برای هر سهم داشت و از تلاش برای وصول مطالبات از دولت خبر داد. بمپنا که سالها بود افزایش سرمایه ای نداشت در مجمع امسال خود اعلام کرد امسال افزایش سرمایه در دستور کار این شرکت قرار دارد. این شرکت که 900 ریال سود نقدی برای هر سهم داشت از تغییر نرخ اقساط تسهیلات ارزی از 20 درصد به 15 درصد خبر داد.
    مهم‌ترین خبرهای مجمع مپنا بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی پرند تا یک ماه آینده و آغاز به کار عسلویه و توس بود. سود نقدی هر سهم این شرکت در مجمع امسال 157 ریال برای هر سهم بود.
    بترانس که 620 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم نمود از اینکه قرارداد با زیمنس به مرحله نهایی رسیده خبر داد. بکهنوج هم 1200 ریال سود برای هر سهم تقسیم کرد.

    گروه لاستیک و پلاستیک
    در این گروه پسهند 120 ریال سود نقدی داشت و از معافیت مالیاتی 10 ساله این شرکت خبر داد و اعلام کرد تعرفه واردات تسمه نقاله افزایش‌یافته که خبر مثبتی برای این شرکت به شمار می‌رود.
    پتایر به دلیل زیان سودی نداشت اما گروه صنعتی بارز 500 ریال سود داد. پاسا و پلاسک هم بدون سود مجمع امسال را پایان بردند. در مجمع مرجان کار سهامدار عمده این شرکت با افزایش سرمایه‌اش مخالفت شدید کرد.
    در گروه کاشی و سرامیک پارس 650 ریال سود نقدی داشت. کسعدی به دلیل زیا نده بودن سودی نداشت اما کساوه 220 ریال سود برای هر سهم تقسیم کرد. کهرام بدون سود مجمع خود را پایان برد و از برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها و آورده نقدی خبر داد. کسرا در مجمع امسال از برنامه برای افزایش سرمایه از انباشته خبر داد و سهامداران به سود تقسیمی 21 ریالی این شرکت اعتراض کردند.
    در گروه بانکی امسال اتفاقات جالبی افتاد. بسیاری از شرکت‌ها به دلیل آماده نبودن صورت‌های مالی خود بر مبنای مقررات و استانداردی که بانک مرکزی به آن‌ها اعلام کرده بود موفق به برگزاری مجمع نشدند اما بانک حکمت ایرانیان یکی از بهترین بانک‌های امسال بود. این شرکت 21 ریال سود برای هر سهم تقسیم کرد و افزایش سرمایه 2000 میلیارد ریالی را مصوب کرد. شرکت در نظر دارد در مرحله بعدی 4000 میلیارد ریال دیگر به سرمایه خود افزوده و سرمایه‌اش را به 10000 میلیارد ریال برساند.
    ملت برخلاف سال قبل امسال با حاشیه‌های کمتری همراه بود. این شرکت به دلیل زیان انباشته سالهای گذشته نتوانست امسال سودی بدهد.
    تجارت هم به دلیل زیان انباشته سودی نداشت و برخلاف انتظار مجمع این شرکت به‌دوراز هرگونه حاشیه و در آرامش کامل به پایان رسید. در مجمع فوق‌العاده این شرکت همه اعضای هیات مدیره به‌جز مقدم نودهی از هیات مدیره خداحافظی کردند.
    قوامین که به دلیل عدم ثبت افزایش سرمایه نتوانسته بود در مجامع دو سال گذشته سودی تقسیم کند پس از نهایی شدن مراحل ثبت افزایش سرمایه برای سال 93 مبلغ 12 ریال و برای 94 مبلغ 5  ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کرد اما مجمع سال مالی 95 به دور دوم کشیده شد.
    موسسه مالی اعتباری پرحاشیه کاسپین در مجمع امسال 2100 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کرد.

    گروه بیمه
    بیمه ما 170 ریال، البرز 55 ریال، پاسارگاد 140 ریال، آسیا 70 ریال و ملت که یکی از بزرگ ترین بیمه‌های بورسی است 100 ریال سود برای هر سهم تقسیم کردند. دانا، دی و میهن نیز به دلیل زیان انباشته سودی نداشتند. بیمه نوین نیز که بدون سود مجمع خود را خاتمه داد از ثبت افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی خبر داد. در این گروه بیمه تجارت نو که تنها بازار پایه ای فرابورس است 140 ریال سود برای هر سهم تقسیم نمود.

    گروه فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای
    در گروه نفتی و پالایشی نفت ایرانول 1800 ریال سود نقدی داشت و از بهره برداری از پروژه پایانه صادراتی در مردادماه خبر داد. نفت پاسارگاد افزایش سرمایه خود را ثبت کرد و برای هر سهم 900 ریال سود نقدی مصوب کرد. نفت سپاهان که 400 ریال سود نقدی برای هر سهم داشت از احتمال دریافت بخشی از مطالبات سنواتی ارزی از شرکت ملی نفت در سال جاری خبر داد. همچنین انعقاد قرارداد همکاری با شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی در سال جاری از مهم ترین خبرهای مجمع این شرکت بود.
    در مجمع نفت بهران 1750 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کرد و شرکت از برنامه افزایش سرمایه از انباشته و برنامه ایجاد پایگاه تولیدی و بازرگانی در کشور عمان پرده‌برداری کرد.
    نفت پارس از دریافت مجوز برندینگ جایگاه های سوخت خبر داد و برای هر سهم 650 ریال سود نقدی مصوب کرد.
    شبندر  650 ریال، شراز 75 ریال، شپنا 250 ریال، شاوان 520 ریال و شبریز 11 ریال سود نقدی برای هر سهم به تصویب رساندند. مدیران شرکت پالایش نفت اصفهان در مجمع امسال گفتند با توجه به اینکه این شرکت از پتروشیمی اصفهان 2،330 میلیارد ریال مطالبه دارد علاوه بر قطع خوراک این پتروشیمی اموالش را نیز توقیف خواهد کرد. در ادامه سهامداران این شرکت به سود تقسیمی کم و عدم شفافیت در خصوص قراردادها و به خصوص قرارداد با کره جنوبی اعتراض کردند.
    در مجمع شتران تلاش سهامداران خرد برای بالا بردن سود تقسیمی بی نتیجه ماند و درنهایت شرکت 120 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کرد.

    گروه استخراج کانه های فلزی
    در این گروه چادرملو 200 ریال سود نقدی برای هر سهم داشت. مدیران شرکت اعلام کردند آب خلیج فارس در سال 98 به چادرملو خواهد رسید. عملیاتی شدن تصفیه و انتقال فاضلاب اردکان به چادرملو در آینده ای نزدیک و پیگیری اخذ وام 40 میلیون یورویی از صندوق ذخیره ارزی از مهم‌ترین خبرهای مجمع این شرکت بود.
    گل گهر که 280 ریال سود نقدی برای هر سهم به ارمغان داشت از بهره برداری از خط 7 کنسانتره به ظرفیت 2 میلیون تن در شهریور خبر داد.
    مجمع کمنگنز به دلیل زیان انباشته بدون سود خاتمه یافت اما شرکت از احتمال افزایش میزان و نرخ فروش در سال جاری و پوشش کامل بودجه خبر داد. همچنین اعلام شد که شرکت ذغالسنگ پروژه طبس به‌جای مرات پولاد در هیات مدیره این شرکت جایگزین شده است.
    کبافق صد درصد سود واقعی خود را در مجمع امسال تقسیم کرد و برای هر سهم 280 ریال سود نقدی در نظر گرفت.

    گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات
    در این گروه ثعمرا 180 ریال سود نقدی داشت و ثاخت توانست افزایش سرمایه 100 درصدی از آورده نقدی و مطالبات را به تصویب برساند. در همین گروه کیسون که 30 ریال سود برای هر سهم تقسیم کرد از برنامه افزایش سرمایه از انباشته تا مبلغ 5100 میلیارد ریال و درخواست برای ورود به بازار اصلی بورس خبر داد.

    گروه ماشین‌آلات و تجهیزات
    لسرما به دلیل به حد نصاب نرسیدن سهامداران به تنفس خورد اما ادامه فعالیت شرکت آزمایش به تصویب رسید. بوتان که 11 ریال سود نقدی داشت از قرارداد این شرکت با بوش خبر داد اما اعلام کرد که بر سود سال 96 تاثیر چندانی ندارد. در این گروه تراکتورسازی 400 ریال سود نقدی به ازا هر سهم تقسیم کرد. شرکت تکنوتار که توانست در سال 95 به نقطه سر به سر برسد و زیان های سالهای قبل را جبران کند نتوانست امسال سود نقدی داشته باشد.
    در مجامع امسال شرکت‌های  کپرور 350 ریال،‌ تلیسه 480 ریال و زگلدشت 250 ریال سود به ازا هر سهم تقسیم کردند. رتکو 611 ریال سود نقدی داشت و از برنامه افزایش سرمایه خود خبر داد.
    فسدید، پلاستیران، معدنی دماوند، مس تکنار، کربن ایران، پلوله، چکارن و صدرا از دیگر شرکت‌هایی بودند که در مجمع امسال به دلیل زیان انباشته نتوانستند سودی تقسیم کنند.

    برچسب ها