عصر خودرو

اولین گام برای ورود به بورس های بین المللی

عصر بازار- مدیر توسعه و امور بین الملل شرکت سپرده گزاری مرکزی گفت:حضور در بورس های بین المللی تامین مالی پروژه ها را به همراه دارد.

اولین گام برای ورود به بورس های بین المللی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از همشهری آنلاین ، محمد سجاد سیاهکار زاده افزود: از مدت ها پیش برخی طرح های بین المللی در دستورکار بازار سرمایه و ارکان بازار قرار گرفت که یکی از این موضوعات، پذیرش سهام شرکت های بورسی و فرابورسی در بورس های خارج از کشور است.

    وی ادامه داد: در این جهت ارکان بازار سرمایه، کارگروهی را تشکیل داده اند و اقدامات جدی را در این زمینه پیگیر شدند.
    سیاهکار زاده با اشاره به بورس استانبول گفت: این بورس یکی از گزینه های بسیار نزدیک و مهم ما برای این اقدام است و تعاملات خوبی را نیز در این زمینه انجام داده ایم.

    وی اظهارداشت: فایده ای که این موضوع برای شرکت ها دارد این است که علاوه بر اینکه می توانند از این مسیر تامین مالی کرده و سهام خود را عرضه کنند، از بعد مارکتینگ و برندهای بین المللی نیز کمک فراوانی خواهد بود.

    سیاهکار زاده افزود: همچنین به واسطه پذیرش در بورس خارج از کشور، شرکت ها علاوه بر الزاماتی که برای بورس های داخلی دارند، الزاماتی نیز از سوی کشورهای خارجی برای شرکت ها بوجود می آید و این امر کمک می کند تا سهامداران داخلی نیز در مباحثی مانند گزارش دهی و یا تقسیم سود منتفع شوند.

    وی گفت: در این جهت شرکت سرمایه گذاری مرکزی که مسئول فراهم کردن خدمات زیرساختی در بازار است و بحث تسویه معاملات را انجام می دهد، در کنار شرکت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان آغازکننده این پروژه، کارگروهی را تشکیل داده و تعاملاتی با طرف های خارجی خود در ترکیه انجام داده است.

    سیاهکار زاده افزود: خوشبختانه بر روی مدل کلی به توافق رسیده ایم که چگونه کار انجام شود.

    وی اضافه کرد: سهام نیز بخشی در ایران و بخشی در ترکیه مورد معامله قرار می گیرد که البته اینجا باید برخی تعاملات بین طرفین انجام شود یعنی خود شرکت که سهامش عرضه می شود باید گزارش دهی هایی را داشته و تقسیم سود را به موقع و در شرایط مناسبی انجام دهد.

    سیاهکار زاده با بیان اینکه ما نیز به عنوان خدمات زیرساختی و بورس تهران باید برخی اقدامات را در نظام ثبتی خود انجام دهیم، گفت: درحال حاضر در حال بررسی یکسری ابعاد حقوقی، دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر و نهایی کردن موضوعاتی مانند افشای اطلاعات، نحوه گزارش دهی و بحث های مربوط به اقدامات شرکتی مانند تقسیم سود هستیم.

    سیاهکار زاده ابراز امیدواری کرد: با نهایی شدن این بخش بتوانیم به عنوان یک کار و پروژه بسیار مطلوب در زمینه بین المللی این اقدام را به ثمر برسانیم.

    وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا شرکت های کوچک تر نیز می توانند در زمینه بین المللی وارد شوند، گفت: برای کار در پروژه های بین المللی باتوجه به ضرورت وجود برخی استانداردها و نیازمندی ها، بدیهی است که شرکت ها باید این نیازمندی ها را تامین کنند.

    مدیر توسعه و امور بین الملل شرکت سپرده گزاری مرکزی گفت : جدای از بحث هایی مانند سودآوری، وضعیت حاکمیت شرکتی، ارایه یکسری گزارش های استاندارد بین المللی، طبیعتا هزینه هایی دارد که گاهی شرکت های کوچک در فضای رشد خود ممکن است نتوانند آنها را انجام دهند.

    سیاهکار زاده با بیان اینکه امکان این امر وجود دارد، اظهارداشت: امکان پذیری وجود دارد البته به این شرط که نیازمندی ها تامین شود.
    وی گفت: طبیعتا اگر این مدل یکبار اجرایی شود، راه برای اجرا هم در کشور ترکیه و هم در سایر کشورها بازخواهد شد.
    سیاهکار زاده افزود: شرکت هایی که تمایل داشته و یا بعد بین المللی برای آنها مهم باشد، می توانند وارد این پروسه شوند و امیدواریم بتوانیم این اقدام را به عنوان یک قدم آغازین به سرانجام برسانیم.

    وی ادامه داد: در پایان انجام این موضوع به خود ما نیز کمک می کند که بتوانیم استانداردهای خوب موجود در فعالیت های داخلی را در سطح بین المللی نیز ارتقا دهیم و تعاملات خود را نیز تسهیل کنیم.

    برچسب ها