عصر خودرو

چین حتی محصولات پتروشیمی ایران را با واسطه می‌خرد؛

بسته شدن حساب ایرانیان به بهانه اجرای FATF

عصر بازار- به‌دنبال حذف منابع درآمدی کشور هستند و چون پتروشیمی بزرگ‌ترین منبع تأمین ارز بعد از نفت است، روی آن فشار می‌آورند اما کسی توجهی ندارد .

بسته شدن حساب ایرانیان به بهانه اجرای FATF
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بلاغ،با وجود اینکه مسؤولان موضوع بسته شدن حساب ایرانیان در چین را طبیعی می‌دانند، اما شواهد نشان می‌دهد حتی بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران به‌راحتی محدودیت‌های زیادی را علیه اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

    چند روزی است که موضوع بسته شدن حساب ایرانیان در چین خبرساز شده و مسؤولان عنوان می‌کنند این حساب‌ شخصی بوده یا اینکه به بهانه مبارزه با پولشویی این اتفاق افتاده، اما گویا مساله فراتر از اینهاست چراکه حتی برای فروختن محصولات پتروشیمی به چین باید از یک واسطه استفاده کنیم.  این بدان معناست که در حال حاضر به علت محدودیت فراوان روابط بانکی نمی‌توانیم صادرات فرآورده‌های نفتی را حتی مانند زمان تحریم انجام دهیم.


    حساب ایرانیان

    چند روز پیش اعلام شد چین حساب‌های ایرانیان در بانک‌های ABC و ICBC و  MERCHENT را مسدود کرده است و طی اطلاعاتی که از کارآفرین‌ها به دست رسیده چین در اقدامی بی‌سابقه یک ‌به ‌یک در حال مسدود کردن حساب‌های ایرانیان است، دلیل این بانک‌ها برای بستن حساب‌های ایرانیان در چین تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده توسط آمریکا علیه ایرانیان است. برای کاهش تاثیر این خبر مهم رسانه‌های حامی دولت به تکاپو افتادند تا بسته شدن حساب ایرانیان را طبیعی جلوه دهند. مثلا ایسنا از قول یک مقام مسؤول در اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین که خواست نامش فاش نشود، نوشت: حساب‌های ایرانیانی که در چین بسته شده حساب‌های شخصی است. ایرانیانی که توریست یا دانشجو در چین هستند بدون مجوز کار حساب شخصی باز می‌کنند و با آن حساب کار تجاری و بیزینس انجام می‌دهند و ارقام درشت در حساب‌های‌شان گردش دارد، به همین دلیل حساب‌های‌شان از طرف چینی‌ها بسته می‌شود. به گفته این مقام مسؤول، کسانی که حساب شرکتی دارند حساب‌شان در چین بسته نمی‌شود در واقع کسانی که با حساب‌های شخصی‌شان کار تجاری انجام می‌دهند بسته می‌شود. این طبیعی است، در ایران هم اگر در حساب شخصی که به دارایی اعلام نشده است تراکنش‌های مالی بالا وجود داشته باشد حتما صاحب آن حساب احضار می‌شود. این موارد مربوط به قوانین FATF و قوانین مبارزه با پولشویی است که باید رعایت شود.

    همچنین روزنامه دولتی ایران از قول عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نوشت: «چین اخیراً حساب‌های شخصی را به خاطر پولشویی مسدود می‌کند. دولت چین معتقد است این حساب‌های شخصی جوابگوی ضوابط واردات و صادرات نیست و مسائل حسابرسی آنها به طور دقیق رعایت نمی‌شود. تمام این مسدودیت‌ها به‌خاطر مسائل پولشویی است و عموما آنهایی هستند که نحوه فعالیت اقتصادی‌شان مشخص نیست». رئیس اتاق ایران و چین با تأکید براینکه حساب‌های اشخاص حقوقی بسته نشده‌ است، ادامه می‌دهد: «عده‌ای هستند که ویزای چین گرفته‌اند و برای خودشان کار می‌کنند، کالاها را به صورت غیرمجاز وارد و صادر می‌کنند.

    دولت چین هم حساب‌های آنها را مسدود کرده است. دقت داشته باشید اینها حساب‌های اشخاص بوده، نه شرکت‌ها. حساب شرکت‌های ایرانی را که وضعیت آنها روشن است، مسدود نمی‌کنند. در کل تمام اینها به خاطر مسائل پولشویی است؛ می‌خواهند ببینند پول‌ها را از کجا آورده‌اند و با آنها چه کار می‌کنند». در این بین طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در آخرین روزهای وزارت خود مساله بسته شدن حساب‌ها را تکذیب می‌کند و در عین حال از فرستادن هیاتی برای حل مشکل خبر می‌دهد. او 2 روز پیش گفت البته حساب فعالان اقتصادی در چین مسدود نشده است، بلکه سامانه‌ای در چین مستقر شده تا روابط تجارت خارجی بین سیستم بانکی، گمرک و مقام ناظر ارزی چین را تنظیم کند که این موضوع نوع روابط تجاری ایران با چین را دچار تغییر و تحول می‌کند.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داده است: در روزهای گذشته، رایزنی‌های بسیاری با مقامات بانکی چین انجام شده است تا این مشکل برطرف شود و قرار است هیاتی هم از بانک مرکزی ایران برای پیگیری حل این موضوع به چین سفر کند. به گفته وزیر اقتصاد، برخی شرکت‌های صادرکننده ایرانی از نظر انتقال منابع ناشی از صادرات خود با مشکلاتی مواجه شده بودند که در سفر تازه او به چین درباره رفع آن با مقامات عالی این کشور از جمله مقام ناظر سیستم بانکی و وزیر مالیه چین صحبت شده است. او ادامه می‌دهد: با رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات هم صحبت‌هایی شد اما مسلم آن است که نظر دولت این کشور حل مشکلات پیش‌روی روابط تجاری 2 کشور است. جالب اینکه یک روزنامه اصلاح‌طلب روز گذشته موضوع دیگری را مطرح کرده و از مسدود شدن حساب ایرانیان در سایر کشورها نوشته است: «وزیر اقتصاد در حالی اینها را گفته که در همین یک ماه گذشته بسیاری از کشورها از جمله امارات عربی متحده، عمان، کویت، قطر، جمهوری‌ آذربایجان، تایوان و کره هم به بهانه تحریم‌های 2 ماه پیش ایران به دلیل فعالیت‌های موشکی، بازی جدیدی را آغاز کرده و حساب‌های شرکت‌های ایرانی را که چندان مواضع روشنی ندارند، بلوکه می‌کنند».


    چینی‌ها محصولات پتروشیمی ایران را از دلال می‌خرند

    رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از فشار آمریکا و عربستان برای حذف بزرگ‌ترین بازار پتروشیمی ایران خبر داد.

    احمد مهدوی در نشستی خبری گفت: به‌دنبال حذف منابع درآمدی کشور هستند و چون پتروشیمی بزرگ‌ترین منبع تأمین ارز بعد از نفت است، روی آن فشار می‌آورند اما کسی توجهی ندارد. به گزارش تسنیم، مهدوی افزود: اکنون سیر صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه عادی و مشکلات در این زمینه حل شده‌است اما درباره صادرات محصولات پتروشیمی ایران به چین محوری‌ترین مساله این است که این تجارت از مسیر مستقیم بانکی صورت نمی‌گیرد. مهدوی تصریح کرد: مگر تحریم‌ها را برنداشته‌اند؟ مگر این نیست که پتروشیمی تحریم نیست؟ پس چرا در صادرات به چین ما داریم لقمه را دور سرمان می‌چرخانیم و تجارت مستقیم نداریم؟

    وی ادامه داد: صادرات محصولات پتروشیمی ایران به چین از طریق واسطه‌هایی از دوبی انجام می‌گیرد به‌طوری که این واسطه‌ها کالای ایرانی را گرفته، به واسطه‌هایی در چین می‌فروشند و آنها محصولات پتروشیمی ایران را بین تجار خرد چینی پخش می‌کنند در صورتی که ما می‌توانیم به‌صورت مستقیم این تجارت را انجام دهیم.

    وی یادآور شد: اگر بحث تحریم را نداریم، چرا بانک‌های ایرانی با بانک‌های چینی کار نمی‌کنند و چرا بانک‌های چینی حاضر نیستند برای شرکت‌های بزرگ ایرانی حساب باز کنند؟ وی اضافه کرد: بانک‌های بزرگ چینی حاضر به همکاری با ایران نیستند، در حالی که از نظر قوانین بین‌المللی هیچ محدودیتی ندارند، ما احساس می‌کنیم که فشارهایی غیررسمی از کانال آمریکا و عربستان به چین وارد شده تا این کشور از ایران محصولات پتروشیمی نخرد. مهدوی خاطرنشان کرد: انتظارمان از دولت این بود با تمام توان پای کار بیاید و این مشکل را حل کند اما وزیر نفت 2 ماه پس از بروز این مشکل تازه متوجه شد که فروش محصولات پتروشیمی ایران به چین به مشکل خورده و باز هم اقدام مؤثری ندیدیم.

    برچسب ها