عصر خودرو

تحرکات کالایی به بازار سهام رسید

بورس در اوج ۴۲ ماهه

عصر بازار- دیروز نماگر بورس تهران با رشد ۲۶۵ واحدی در سطح ۸۱ هزار و ۵۷۹ واحدی قرار گرفت تا پس از ۴ بار ناکامی، این بار با شکستن سقف ۱۶‌ماهه در بالاترین سطح از ۱۶ بهمن ۹۲ بایستد.

بورس در اوج ۴۲ ماهه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  روز گذشته سیگنال مثبت بازارهای جهانی، فضای مثبتی را در نمادهای کالایی رقم زد. همچنین بهبود قیمت فلزات در بورس کالا، حلقه‌های حمایت از معاملات سهام را تکمیل کرد. با این وجود به سبب تشدید فشار فروش در اغلب گروه‌ها، به نظر می‌رسد همچنان تردیدهایی نسبت به روند آتی بازار میان معامله‌گران وجود دارد.

    دنیای اقتصاد – فاطمه اسماعیلی: شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز گذشته با رشد 265 واحدی همراه شد و در سطح 81هزار و 579 واحدی قرار گرفت. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، با افزایش تحرکات در میان کالایی‌ها، شاخص کل بازار سهام موفق به شکست سقف تاریخی خود پس از 16 ماه شد. به این ترتیب سرانجام سطحی که به‌عنوان مقاومت اصلی بازار در ماه‌های گذشته شناخته می‌شد، شکسته شد. پیش از این نماگر بورس تهران چند بار به سوی سطح مقاومتی 81هزار و 537 واحدی (قله 16ماهه) حرکت کرده بود. هر بار نیز حرکت به سوی فتح این قله البته موفقیت‌آمیز نبود. بر همین اساس شاخص کل در عبور از این قله ناکامی‌های پی‌در‌پی را تجربه کرد. دیروز اما شاخص سهام نه تنها این مقاومت را شکست، بلکه به بالاترین سطح از بهمن‌ماه سال 92 رسید(بیشترین میزان شاخص در 42 ماهه اخیر). دلیل اصلی جهش شاخص در روز گذشته را می‌توان در وضعیت مناسب قیمت‌ فلزات در بازارهای جهانی و همچنین رشد قابل توجه قیمت فلزات در بورس کالا جست‌وجو کرد.

    بازارهای جهانی بر مدار صعود

    روز گذشته قیمت‌ها در بازارهای جهانی به رشدهای روزهای اخیر خود ادامه داد. بر این اساس مس با تجربه سطوح 6500 دلار در هر تن، به بالاترین رقم از اکتبر 2014 صعود کرد. آلومینیوم نیز به بالاترین قیمت (2033 دلار در هر تن) طی 33 ماه گذشته رسید. کاهش موجودی انبار آلومینیوم یکی از عوامل رشد قیمت این فلز اساسی بوده است. روز سه‌شنبه استان شاندونگ چین (بزرگ‌ترین تامین‌کننده آلومینیوم در جهان) دستور تعطیلی 21/ 3میلیون تن ظرفیت آلومینیوم را صادر کرد و همزمان عمان همسایه جنوبی ایران شاهد یک حادثه در شرکت آلومینیوم صحار (نخستین تولید‌کننده آلومینیوم در عمان) بود. این موضوع موجب توقف خطوط تولید برای مدت کوتاهی شد. روی نیز روز گذشته تا سطوح نزدیک به 3 هزار دلار در هر تن (قله 10‌ساله) رشد کرد. به نظر می‌رسد کاهش 950تنی موجودی انبارهای LME یکی از دلایل اصلی رشد قیمت روی است. سرب نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد و به سطوح بالاتر از 2400 دلار در هر تن صعود کرد.

    فولاد نیز طی روزهای اخیر روند صعودی را در پیش گرفته است. در این خصوص تعطیلی کامل خط تولید 3 میلیون تنی شرکت Xinli چین، رشد 3/ 9 درصدی واردات فولاد چین در نیمه اول 2017، ارتقای رشد اقتصادی چین از 6/ 6 درصد به 7/ 6 درصد، رشد سرمایه‌گذاری ساختمانی چین از 9/ 6 درصد سال قبل به 5/ 8درصد نیمه اول 2017، رشد 2/ 10 درصدی مصرف ظاهری فولاد چین در نیمه اول 2017 و کاهش موجودی انبارهای 40فولادساز بزرگ فولاد چین، مهم‌ترین تحولات موثر بر فولاد چین در ماه جولای بوده است. بر این اساس سیگنال مثبت بازارهای جهانی، فضای مثبت را در نمادهای کامودیتی محور (کالایی‌ها) رقم زد به‌طوری که نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، ملی صنایع مس ایران و توسعه معادن و فلزات در صدر نمادهای با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص قرار گرفتند. بخش عمده‌ای از ارزش معاملات روزانه نیز به گروه فلزات اساسی اختصاص پیدا کرد. ارسال سیگنال‌های مثبت از معاملات بورس کالا به معاملات نمادهای زیر‌مجموعه گروه وابسته به بازارهای کالایی، حلقه‌های حمایت از معاملات سهام را تکمیل کرد. در حال حاضر فلزات اساسی با قیمت‌های مناسب و رو به بالایی در بورس کالا در حال معامله هستند. این موضوع با رصد معاملات در گروه‌های فولادی و فلزی به وضوح دیده می‌شود. بورس کالا از جمله‌ بازارهایی است که همواره در معاملات بورس تهران اثر می‌گذارد. سیگنال‌های بورس کالا معمولا با تاخیر به بازار مخابره می‌شود.

    نگاهی به وضعیت صنایع بورسی

    همان‌طور که اشاره شد فلزی‌ها به دنبال تداوم وضعیت رو به رشد در بازارهای جهانی و بهبود قیمت‌ها در بورس کالا وضعیت مناسبی را تجربه می‌کنند. روز گذشته نیز شاخص این گروه با رشد 7/ 2 درصدی همراه شد و بخش عمده‌ای از ارزش معاملات روزانه را در اختیار گرفت تا در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گیرد. از 13 نماد فعال در این گروه تنها یک نماد معاملات روزانه خود را با افت قیمت به پایان رساند و دیگر نمادها رشد قیمتی مناسبی را تجربه کردند. روز گذشته سهامداران با معاملاتی پرحجم در نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیشترین حجم و ارزش معاملات روز چهارشنبه بورس تهران را در این نماد شکل دادند. بر این اساس «فولاد» بیشترین اثر بر رشد نماگر بازار سهام را به دوش کشید. این نماد در یک ماه اخیر بازدهی بیش از 21 درصدی نصیب سهامداران خود کرده است. «فخوز» و «فملی» از دیگر نمادهای زیرمجموعه این گروه بودند که با معاملات مثبت خود، به حرکت نماگر بازار سهام در مسیر صعودی کمک کردند. در این میان نگاهی به عرضه‌های دیروز فولاد خوزستان در بورس کالا خالی از لطف نیست. دیروز سبد شمش فولادی این شرکت به قیمت 1996 تومان عرضه شد. با اعمال قیمت جدید شمش فولاد خوزستان برای فروش 7‌ماهه باقی‌مانده سال جاری (بر اساس معاملات سلف 5 ماهه) میانگین نرخ فروش شمش در نماد «فخوز» 1700 تومان است. با توجه به اینکه «فخوز» در پیش‌بینی 3ماهه خود، میانگین نرخ فروش شمش را 1430 تومان در نظر گرفته است، این موضوع می‌تواند بر روند آتی این سهم تاثیرگذار باشد.

     

    چه خبر از خودرویی‌ها؟

    طی روزهای اخیر خودرویی‌ها پس از بسته شدن قرارداد سازمان گسترش و نوسازی (ایدرو) و رنو در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفتند. بر اساس این قرارداد، یک شرکت خودروسازی جدید با ترکیب سهام 40 درصد متعلق به ایران (20 درصد ایدرو و 20 درصد یک هلدینگ خصوصی ایرانی - شرکت پرتو نوین ناصح) و 60درصد متعلق به رنو تاسیس خواهد شد و طی دو فاز، در فاز نخست، 150 هزار دستگاه خودرو و در فاز دوم هم 150 هزار دستگاه رنو داستر جدید و رنو سیمبل جدید تولید خواهد کرد. این دو خودرو هم اکنون در مرحله نهایی طراحی هستند. خبر این قرارداد همکاری در آغاز سبب شد نمادهای زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دهند و رشد را تجربه کنند. این روند اما پایدار نماند و نمادهای خودرویی پس از مدتی در مسیر اصلاح قیمت قرار گرفتند. به نظر می‌رسد بازار به این تحلیل دست یافته است که قرارداد ایدرو و رنو تاثیر قابل توجهی بر خودرویی‌ها و قطعه‌سازها نمی‌گذارد. در حال حاضر هر‌چند ارزش معاملات این گروه در سطوح بالایی قرار دارد، اما با ارزش معاملات فلزی‌ها قابل قیاس نیست. بر این اساس همان‌طور که اشاره شد رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی سبب شده تا نقدینگی موجود در بازار به سمت فلزی‌ها متمایل شود. بر این اساس دیروز اغلب نمادهای فعال در گروه خودرو و ساخت قطعات با افت قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند.

    «شبریز» به بازار بازگشت

    دیروز بورس تهران شاهد بازگشایی یکی دیگر از نمادهای پالایشی بود. نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تبریز که از 17 تیرماه با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شده بود، دیروز با رشد 5 درصدی به معاملات بازار سهام بازگشت. با توجه به رشد حاشیه سود پالایشی‌ها در پی اعلام نرخ‌گذاری جدید از سوی شرکت پالایش و پخش و همچنین رشد بهای جهانی نفت انتظار می‌رفت پس از بازگشایی نمادهای پالایشگاهی، شاهد رشد قیمت قابل توجه در این نمادها باشیم. در این میان به نظر می‌رسد تجربه سال 93 پالایشی‌ها و همچنین تعیین دستوری نرخ‌ها در این شرکت‌ها مهم‌ترین عامل تقویت احتیاط در میان سرمایه‌گذاران است. فعالان بازار بر این اعتقادند که ممکن است همانند سنوات اخیر، پالایشگاه‌ها به دلیل ابهام در نرخ‌های دستوری نهاده‌ها و محصولات توانایی انتشار صورت‌های مالی خود را نداشته باشند. تجربه نشان داده است که انتشار صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای پالایشگاه‌ها تاثیر چندانی بر تصمیمات فعالان بازار ندارد؛ چرا‌که با تغییر نرخ‌های دستوری محصولات و نهاده‌های پالایشگاه‌ها از سوی وزارت نفت و پالایش و پخش، این امکان وجود دارد صورت‌های میان‌دوره‌ای مغایرت‌های قابل توجهی داشته باشند. درست مانند اتفاقی که در سال‌های گذشته برای پالایشگاه‌ها رخ داد. در مجموع دیروز غیر از فلزی‌ها، اغلب گروه‌های بازار با تشدید فشار فروش مواجه شدند. بسیاری از نمادها نیز در کف‌های نسبتا مهم خود نوسان کردند. افزایش فروشنده‌ها در بازار سهام با وجود رخدادهای مثبت پیرامون نشان می‌دهد که همچنان معامله‌گران محتاطانه حرکت می‌کنند. این اتفاق باعث شده است تا نسبت به روند آتی و حفظ این سطح در کوتاه‌مدت نگرانی‌ها و تردیدهایی وجود داشته باشد.

     

    رکورد شکنی در عرضه اولیه «اوان»

    روز گذشته فرابورس ایران شاهد دومین عرضه اولیه بازار سهام از ابتدای سال تاکنون بود. بر این اساس نخستین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران با عرضه 10 درصد از سهام شرکت میبن وان کیش با نماد «اوان» به‌عنوان دومین شرکت حاضر در گروه اطلاعات و ارتباطات پس از آتیه داده‌پرداز به روش ثبت سفارش در بازار دوم فرابورس کلید خورد. در این عرضه اولیه، رکورد تعداد نفرات شرکت‌ کننده در عرضه‌های اولیه با ثبت رقم 82 هزار نفری شکسته شد. در جریان این عرضه هر سهم «اوان» در بازار دوم فرابورس ایران 347 تومان کشف قیمت شد که به هر کد 121 سهم تخصیص یافت. شرکت مبین وان کیش در سال 96 به ازای هر سهم 553 ریال سود پیش‌بینی کرده و موفق شده در سه‌ماه اول سال جاری، 145 ریال (پوشش 27درصدی) را محقق کند.

    برچسب ها