عصر خودرو

هندی ها قیر ایران را از تابلوی بورس کالا می خرند

عصر بازار- جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل، از امضای قریب الوقوع توافقنامه ای بین نهادهای ناظر ایران و هند خبر داد که امکان خرید و فروش مجموعه ای از محصولات را در بورس های کالایی دو کشور فراهم می کند.

هندی ها قیر ایران را از تابلوی بورس کالا می خرند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، بهادر بیژنی ظهر امروز دقایقی قبل از سفر به هند، در فرودگاه امام خمینی گفت: فردا پنجشنبه 10 آگوست، این موافقتنامه با حضور دکتر شاپور محمدی، رئیس نهاد ناظر بازار سرمایه ایران و شیری آجای تیاگی همتای هندی او امضا خواهد شد.

    وی افزود: توافقنامه ای که به امضا می رسد، می تواند گام مهمی در پیشبرد اهداف و پروژه های مشترک بین بورس های کالایی ما و دو بورس کالایی هند باشد . 

    بیژنی با بیان اینکه قیر از محصولات عمده  و استراتژیکی است که تهیه آن از ایران برای هند بسیار مهم خواهد بود، افزود: با امضای این توافقنامه، این امکان برای خریداران هندی فراهم می شود که بتوانند قیر ایران را از تابلوی بورس کالا خریداری کنند.

    وی حذف واسطه ها در بازار قیر را از مهمترین مزایای امضای این توافقنامه دانست و گفت: با توجه به اینکه بخش عمده قیر ایران را هند خریداری می کند، با امضای توافقنامه نهادهای ناظر ایران و هند، در قیمت و کیفیت ارزش افزوده نیز نقش موثرتری خواهیم داشت.

    جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل، با اشاره به اینکه این توافقنامه به تایید دولت هند هم رسیده است، گفت:  قیر ایران از طریق پروتکلی که بین بورس های کالایی دو کشور نهایی خواهد شد، فروخته می شود. علاوه بر این، بورس های کالایی ایران و هند با همکاری دوجانبه موضوع صادرات قیر را در دستور کار خود قرار خواهند داد .

    بیژنی ادامه داد: در کنفرانس قیر هم که مدتی پیش در هند برگزار شد، مسوولان ارشد بورس کالا به این کشور سفر کردند و در آنجا ضمن برگزاری جلساتی با نهاد ناظر، وارد مراحل جزئی تر این پروژه شدند. بر این اساس، مقرر شد بورس‌ها پلتفرمی طراحی کنند که قیر بتواند مستقیم مورد معامله قرار گیرد و علاوه بر حذف واسطه ها، کیفیت این کالا نیز دستخوش تغییر نشود .

    خاطرنشان می شود: پاییز گذشته، هیات هندی در نشستی مشترک به میزبانی بورس کالا  در تهران،  از نزدیک با ساز و کار بورس کالا و جایگاه آن در بازار سرمایه کشور، عملکرد این بورس در سال های اخیر و همچنین انواع بازارهای معاملاتی و آشنا شدند.

    برچسب ها