عصر خودرو

گمرک بر اساس آمار ۴ ماهه منتشر کرد؛

میعانات گازی در صدر تجارت خارجی ایران

عصر بازار- آمار صادرات چهار ماهه ایران حاکی از آن است که میعانات گازی با بیش از ۱۷ درصد، بیشترین سهم را در میان صادرات ایران به خود اختصاص داده است.

میعانات گازی در صدر تجارت خارجی ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، گمرک جمهوری اسلامی ایران آمار چهار ماهه نخست سال جاری از تجارت خارجی ایران را منتشر کرد.

    در این گزارش در چهار ماهه اول سال 1396، حدود 5.9 میلیون تن میعانات گازی از ایران به کشورهای دیگر صادر شده که ارزش آن رقمی در حدود دو میلیارد و 315 میلیون دلار است.

    همچنین در این مدت 1.2 میلیون تن سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین نیز به ارزش 512 میلیون دلار از ایران صادر شده است که 3.81 درصد از ارزش کل صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود و دومین کالای صادراتی ایران در این چهار ماهه به شمار می‌رود.

    پلی‌اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از 94 درصد نیز سومین محصول صادراتی ایران از ابتدای سال جاری تاکنون است، به طوری که صادرکنندگان این محصول در این مدت توانسته‌اند 404 هزار تن از این محصول را به ارزش 485 میلیون دلار به سایر کشورها بفروشند. صادرات این محصول در مجموع 3.6 درصد از کل صادرات ایران دراین مدت است.

    چهارمین کالایی که در طول چهار ماهه نخست سال 1396، بیشترین صادرات از ایران را داشته است، پروپان مایع شده است به طوری که در این مدت 1.1 میلیون تن از این محصول به ارزش 446 میلیون دلار از ایران صادر شده و به عبارتی 3.32 درصد از کل صادرات ایران در این مدت را به خود اختصاص داده است.

    ایران در این مدت همچنین موفق شده است تا 1.5 میلیون تن متانول به کشورهای مصرف کننده این ماده صادر کند و به این ترتیب توانسته از فروش این محصول 426 میلیون دلار درآمد ارزی کسب کند. متانول نیز پنجمین کالای صادراتی عمده ایران در چهار ماهه سال جاری است که 3.17 درصد از کل ارزش صادرات در این مدت را شامل می‌شود.

    از دیگر اقلام صادراتی ایران در این مدت می‌توان به محصول نیمه تمام از آهن و فولاد، بوتان مایع شده، سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، سنگ آهن هماتیت دانه بندی و اتیلن گولیکول اشاره کرد.

    بدین ترتیب، ایران در چهار ماهه نخست سال جاری 13 میلیارد و 458 میلیون دلار کالا به کشورهای دیگر صادر کرده است.

    برچسب ها