عصر خودرو

نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران خبر داد؛

با موافقت بانک مرکزی، تک‌نرخی شدن ارز در بورس کلید می‌خورد

عصر بازار- با عرضه ارز در بورس، نرخ آن در عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و این تنها راهی است که می‌تواند به یکسان‌سازی و تکم نرخی شدن ارز منجر شود .

با موافقت بانک مرکزی، تک‌نرخی شدن ارز در بورس کلید می‌خورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، سیدحسین سلیمی، نایب‌ رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با بیان مطلب فوق گفت: برای یکسان‌سازی نرخ ارز، آئین‌نامه‌ها و مقررات عرضه ارز در بورس تهیه شده است که قرار بود تا پیش از پایان سال گذشته فعالیت آن آغاز شود اما احتیاط کردند و این کار به امسال موکول شد.

    وی در ادامه افزود: هم‌زمان با موافقت بانک مرکزی با عرضه ارز اعم از ارزهای دولتی و صادراتی در بورس، تک‌نرخی شدن ارز کلید می‌خورد.

    سلیمی با تأکید بر اینکه تک‌نرخی شدن ارز به معنای تثبیت قیمت آن نیست، تصریح کرد: با تک‌نرخی شدن ارز، فاصله قیمتی بین ارز دولتی و آزاد برداشته می‌شود و عملاً با یک نرخ روبرو خواهیم بود اما باز هم با وضع اقتصادی کشور، این نرخ ثابت نخواهد بود.

    این مقام آگاه تصریح کرد: باید تفاضل تورم داخلی و خارجی در نرخ ارز اعمال شود ضمن اینکه وضعیت عرضه و تقاضای ارز در بازار نیز نقش تعیین‌کننده در نزولی یا صعودی بودن روند قیمتی آن خواهد داشت.

    عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: قیمت ارز تک‌نرخی مستقیماً به میزان ارزی که بانک مرکزی می‌تواند عرضه کند، ربط دارد به عبارتی با کمبود عرضه روند صعودی می‌گیرد و با افزایش عرضه به سمت کاهش قیمت حرکت خواهد کرد.

    سلیمی اظهار کرد: در شرایط فعلی که صنایع ما برای سرمایه‌گذاری‌های جدید و نوسازی و بهسازی خطوط تولید خود نیازمند خریدهای خارجی هستند، اگر به ارز کافی از محل صادرات غیرنفتی یا فروش نفت دسترسی داشته باشند، قیمت ارز در بازار متعادل می‌ماند اما کمبود در عرضه آن را وارد روند صعودی می‌کند.

    این فعال اقتصادی با اشاره به آمادگی بورس ارز برای آغاز فعالیت، گفت: در فرایند عرضه و تقاضا، نرخ روز ارزها تعیین می‌شود و متقاضیان می‌توانند بر اساس نرخ تعیین‌شده، ارز روز یا ارز آینده (فیوچر) بخرند اما بانک مرکزی باید دستور آغاز فعالیت این بازار را صادر کند.

    برچسب ها