عصر خودرو

توافق اوپک، ارزش صادرات پتروشیمی ایران را ۲۰۰ میلیون دلار افزایش داد

عصر بازار- ارزش صادرات پتروشیمی ایران در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با پارسال بیش از ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافت که به باور کارشناسان مهمترین عامل، بازگشت آرامش قیمتی به بازار نفت و پتروشیمی پس از توافق کشورهای عضو و غیر عضو سازمان صادرکننده نفت (اوپک) در وین بود.

توافق اوپک، ارزش صادرات پتروشیمی ایران را ۲۰۰ میلیون دلار افزایش داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، ثبات نسبی بازار نفت در پی تثبیت بهای طلای سیاه در محدوده حدود 50 دلار به ازای هر بشکه و توقف سقوط آزاد قیمت ها، به بهبود و حتی افزایش درآمد و ارزش صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران در سه ماه نخست امسال منجر شده است.
    بر اساس آمارهای مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در سه ماهه نخست امسال پنج میلیون و 101 هزار تن محصول پتروشیمی ایران به بازارهای منطقه‌ای و جهانی صادر شد که ارزش صادرات این محصولات پتروشیمیایی 2 میلیارد و 497 میلیون دلار برآورد می‌شود.
    ایران در سه ماه نخست پارسال پنج میلیون و 100 هزار تن محصول پتروشیمی صادر کرده بود اما درآمد کشور از محل صادرات این محصولات 2 میلیارد و 287 میلیون دلار شد.
    به عبارت ساده تر، امسال با وجود تثبیت حجم صادرات محصولات پتروشیمی در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران و درآمد حاصل از آن بیش از 200 میلیون دلار افزایش یافته است.
    در مجموع پس از توافق پارسال کشورهای عضو غیر عضو اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت خام که منجر به توقف سقوط آزاد بهای طلای سیاه در بازارها شد، عملا دامنه این ثبات قیمتی در طول چند ماه گذشته به بازار محصولات مختلف پتروشیمی، پلیمری و شیمیایی جهان هم سرایت کرده و آرامش قیمتی در این بازارها حکمفرما شده است.
    سال گذشته با ثبت یک رکورد جدید حدود 51 میلیون تن محصول در صنعت پتروشیمی ایران تولید شد که پیش بینی می‌شود تا پایان امسال با توجه به بهره برداری از طرح های جدید از یک سو و رفع گلوگاه های تولید و بهبود درصد تولید نسبت به ظرفیت نصب شده، رکورد جدیدی در تولید محصولات پتروشیمی در ایران به ثبت برسد.
    مطابق با برنامه ریزی انجام شده امسال تولید محصولات پتروشیمی ایران به 56 تا 58 میلیون تن افزایش می یابد که سهم تعیین شده برای صادرات محصولات پتروشیمی تا پایان سال جاری بیش از 23 میلیون تن در نظر گرفته شده است.
    از سوی دیگر با توجه به اینکه از اواسط اردیبهشت ماه امسال تعمیرات اساسی و دوره ای واحدهای فرآیندی در مجتمع‌های پتروشیمی کشور آغاز شده است، پیش بینی می‌شود با به پایان رسیدن این تعمیرات به حجم تولید پتروشیمی کشور افزوده شود.
    همزمان با افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی با توجه به تثبیت قیمت ها در بازارهای منطقه‌ای و جهانی محصولات پتروشیمی پس از توافق نفتی پارسال کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، امسال همسو با افزایش صادرات، ارزش محصولات صادراتی پتروشیمی ایران نیز افزایش می یابد.
    بر اساس برآوردها، پیش بینی می‌شود امسال درآمد و ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به 12 میلیارد دلار برسد. حتی در صورت تثبیت و افزایش قیمت نفت خام در بازار احتمال بالا رفتن ارزش محصولات صادراتی پتروشیمی کشور نیز وجود دارد.
    در چهار سال گذشته قیمت نفت در بازار روندی رو نزولی را در پیش گرفت، به طوری که بهای نفت خام از بشکه ای حدود یکصد دلار در سال 91 به بشکه‌ای کمتر از 40 دلار در سال 94 سقوط کرد که این امر، بازار محصولات پتروشیمی جهان را نیز در سایه قرار داد.
    در مجموع پیش بینی می‌شود با توجه به توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مبنی بر مدیریت عرضه نفت و آغاز روند تقویت قیمت طلای سیاه، ارزش محصولات صادراتی پتروشیمی ایران در سال 1396 با یک روند صعودی ابتدا تقویت و سپس افزایش یابد.
     تیرماه امسال یکصد و هفتاد و دومین نشست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در مقر این سازمان در وین برگزار و با تمدید توافق کاهش تولید موافقت شد.
    اعضای اوپک در نشست رسمی سی ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395 )در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرده بود تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
    براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.

    برچسب ها