عصر خودرو

انتظار برای تداوم رشد قیمت ها در بورس

عصر بازار- شاخص بورس اوراق بهادار اوایل تیرماه در محدوده ۸۷ هزار و ۶۰۰ بود، اما از چهارم مرداد ماه توانست قله ۸۱ هزار و ۵۰۰ واحدی را پشت سر گذاشته و بالای سطح مقاومت تکنیکالی قرار بگیرد.

انتظار برای تداوم رشد قیمت ها در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، فیروزه عسگری، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب بالا گفت: پس از عبور شاخص از این مقاومت، بازار سرمایه در روندی صعودی قرار گرفت و شاهد رونق نسبی در بازار بودیم.

    وی با اشاره به گزارش‌ های سه ماهه خوب شرکت‌ ها ابراز داشت: رشد قیمت‌ های جهانی کامودیتی‌ ها به‌ویژه محصولات معدنی و فلزات اساسی، همچنین تعدیلات سود پالایشی‌ ها و برقراری آرامش سیاسی در منطقه، همگی عاملی برای رشد حجم و ارزش معاملات بورس بودند که در کنار آن، شاخص نیز ارقامی بالاتر را لمس کرد.

    عسگری ادامه داد: در این مدت، صنایع آی‌تی، فلزات اساسی و محصولات معدنی بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص داشتند.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: حدود دو هفته گذشته، نخستین عرضه اولیه سهام امسال انجام شد و طی آن، 47 میلیون سهم شرکت "به پرداخت ملت" در بازار دوم بورس عرضه شد. این عرضه با استقبال خوبی همراه شد به طوری که تا چهارم مرداد ماه رشدی نزدیک به 25درصدی را در یک هفته تجربه کرد.

    وی با اشاره به اینکه شتاب رشد صنعت آی‌تی در کشور و ورود خدمات جدید و متنوع در این حوزه باعث افزایش اقبال بازار به سهام این صنعت و رشد (پی بر ای) سهام این گروه شده، در خصوص آینده بازار ابراز داشت: از آنجا که رشد اخیر بازار سرمایه براساس تحولات بنیادی شرکت‌ ها شکل گرفته است، در صورت ادامه رشد نرخ جهانی کامودیتی‌ ها یا حتی تثبیت قیمت‌ های فعلی یا رشد نرخ دلار، انتظار ادامه رشد نرخ سهام و به تبع آن شاخص بورس را در میان‌مدت داریم.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هفته گذشته، نرخ جهانی مس، سنگ‌آهن، فولاد و روی رشد مناسبی داشته و نرخ مس با عبور از سقف 6000 دلاری رکورد بیشترین رشد در چند سال اخیر را شکست و منجر به اقبال بازار به سهام ملی مس و تشکیل صف خرید سنگین برای این غول معدنی بورس شد.

    عسگری در پایان به دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: نرخ سود بانکی هم تاثیری مستقیم بر روند فعالیت سرمایه گذاران در بازار دارد. این در حالی است که با شروع ساماندهی موسسه‌ های مالی غیرمجاز که از مهم‌ترین عوامل افزایش نرخ سود بانکی به شمار می‌آیند زمزمه‌های کاهش نرخ سود بانکی جدی‌تر شده است. وی ابراز امیدواری کرد که با کاهش نرخ سود بانکی شاهد ورود نقدینگی جدید و رشد (پی بر ای) سهام در بازار سرمایه باشیم.

    برچسب ها