عصر خودرو

کالاهای وارداتی ایران از کجا می‌آید؟

عصر بازار- آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که بیش از نیمی از واردات ایران در اختیار تنها پنج کشور است و دراین میان چین بزرگ ترین صادرکننده کالا به ایران به شمار می‌رود.

کالاهای وارداتی ایران از کجا می‌آید؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بر پایه آمار مقدماتی گمرک ایران از تجارت خارجی 4 ماهه سال جاری، در این مدت 11 میلیون و 300 هزار تن کالا به ایران وارد شده است که ارزش آن به 15 میلیارد و 800 میلیون دلار می‌رسد.

    در این میان کشور چین با صادرات یک میلیون و 294 هزار تن کالا به ایران 11.45 درصد از سهم کل واردات ایران را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که ارزش کالاهای مذکور سه میلیارد و 495 میلیون دلار و برابر با 22.1 درصد از کل ارزش کالاهای وارداتی به ایران است.

    با وجود تیره شدن روابط سیاسی ایران و امارات، این کشور همچنان ارتباط اقتصادی خود را با ایران ادامه داده و رتبه دوم صادرکنندگان به ایران را در اختیار دارد. به طوری که یک میلیون و 560 هزار تن کالا از این کشور به ارزش دو میلیارد و 992 میلیون دلار به ایران صادر شده است. به این ترتیب این حجم از کالا 13.81 درصد از سهم وزنی و 18.92 درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص داده است.

    جمهوری کره نیز در چهار ماهه نخست سال جاری 441 هزار تن کالا به ایران صادر کرده است که ارزش این کالاهای وارد شده به ایران به یک میلیارد و 73 میلیون دلار می‌رسد و با این حساب جمهوری کره با در اختیار داشتن 3.91 درصد از سهم وزنی و 6.79 درصد از ارزش کل واردات ایران در این مدت، به عنوان سومین شریک تجاری ایران در واردات کالا شناخته می‌شود.

    ترکیه نیز دیگر شریک تجاری ایران است که به رغم نداشتن رابطه سیاسی خوب با ایران، ارتباط اقتصادی خوب و زیادی با کشورمان دارد، چرا که نمی‌خواهد بازار خود را در ایران از دست بدهد. این کشور چهارمین صادرکننده، کالا به ایران در طول چهار ماهه نخست سال جاری بوده است و 588 هزار تن کالا به ارزش 957 میلیون دلار به ایران صادر کرده است. واردات ایران از ترکیه 5.21 درصد از سهم درصد از سهم وزنی و 60.6 درصد از ارزش کل واردات انجام شده به ایران در این مدت است.

    پنجمین صادرکننده بزرگ کالا به ایران، کشور هند است که موفق شده در چهار ماهه نخست سال جاری 775 هزار تن کالا به ارزش 891 میلیون دلار را به ایران وارد کند و 6.86 درصد از وزن کالایی وارداتی و 5.66 درصد از ارزش واردات انجام شده به ایران را به خود اختصاص دهد.

    پس از این پنج کشور، کشورهای آلمان، سوئیس، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، هلند، سنگاپور، بلژیک، ژاپن و پاکستان کشورهایی هستند که در این مدت بیشترین صادرات را به ایران انجام داده‌اند.

    ارزش واردات ایران در حالی در این مدت به 15 میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده که حدود 13 میلیارد و 500 میلیون دلار آن توسط این 15 کشور به ایران انجام گرفته است، به عبارت دیگر صادرات این کشورها به ایران 82 درصد سهم وزنی و 85 درصد از کل ارزش واردات به ایران است.

    برچسب ها