عصر خودرو

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع قند؛

صنعت شکر در آستانه خودکفایی قرار دارد

عصر بازار- افزایش بی‌سابقه تولید شکر می‌تواند الگوی سایر بخش‌های کشور باشد چون در عمل ثابت شده بخش خصوصی می‌تواند اجرای کار را به دست بگیرد و با سیاست‌گذاری درست و برنامه‌ریزی دقیق موفقیت‌های بزرگی حاصل کند.

صنعت شکر در آستانه خودکفایی قرار دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، علیرضا اشرف، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع قند، با بیان مطلب فوق، شکوفایی صنعت شکر را حاصل اطمینان، تلاش و برنامه‌ریزی در این صنعت دانست و گفت: زمانی که دولت و تولیدکننده با اعتماد نسبت به یکدیگر برای تولید برنامه‌ریزی کنند به طور حتم تلاش‌ها به نتیجه خواهد رسید و امروز نتیجه آن به طور عینی در بخش شکر مشهود است.

    وی با اشاره به رشد 10 درصدی بهره وری در تولید شکر، تشریح کرد: از سال 1387 جهش چشمگیری در میزان بهره‌وری در هر هکتار زیرکشت در این حوزه شکل گرفت و شاهد مصرف بهینه آب بوده‌ایم.

    رئیس هیات مدیره انجمن صنایع قند ایران با اعلام این خبر که شاخص‌های تولید شکر به بالاترین میزان در طول این سال‌ها رسیده است اظهار داشت: بر اساس اظهارات دبیرکل اتاق ایران در برخی مناطق کشور ظرفیت تولید شکر نیز افزایش داشته و برخی کارخانه‌ها به میزان سه برابر ظرفیت تولید خود را بالا برده‌اند.

    اشرف در ادامه نگاهی به روند تولید شکر از سال 81 به بعد داشت و تصریح کرد: در این سال کل تولید شکر حدود یک‌میلیون و 40 هزار تن بود که با سیر مناسبی افزایش پیدا کرد و در سال 85 به بیشترین میزان خود رسید. در این سال میزان تولید شکر بالغ بر یک‌میلیون و 250 هزار تن بود. متأسفانه از این سال به بعد به دلیل برخی سیاست‌های نادرست روند تولید سیر نزولی پیدا کرد.

    وی افزود: البته روند کاهش تولید متوقف و از سال 1392 همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مجدد حرکت صعودی تولید شکر که حاصل تغییر مدیریت‌ها بود، آغاز شد.

    بر اساس گفته‌های رئیس هیات مدیره انجمن صنایع قند ایران، طی سال 85 که بیشترین میزان تولید شکر در کشور تجربه شده است، میزان واردات این محصول نیز در بالاترین حالت خود بود. به عبارتی از همان سال که روند نزولی تولید شروع شد، میزان واردات نیز افزایش یافته است.

    این مقام مسوول، با اشاره به برخی سیاست‌های سوء در دولت‌های گذشته گفت: در سال 85 با کاهش تعرفه‌ شکر یک‌باره دو میلیون و پانصد هزار تن شکر وارد کشور شد درحالی‌که میزان نیاز کشور بیش از 500 هزار تن نبود.

    رییس هیأت مدیره انجمن صنایع قند ایران با بیان اینکه بخش‌های زیادی از کشاورزان از این سوء مدیریت و سیاست غلط در این سال ها آسیب دیدند، ادامه داد: در کنار افزایش تولید شکر به یک میلیون و 643 هزار تن در سال 95، میزان برداشت شکر به ازای مصرف یک مترمکعب آب از 220 گرم در نیمه‌ی دهه 80، به 437 گرم در سال 90 و 600 گرم در سال 95 به دست آمده که این موضوع از نکات برجسته و قابل‌توجه در روند صعودی این صنعت است.

    اشرف، پیش‌بینی انجمن صنایع قند ایران برای تولید شکر در سال 96 را بالغ بر یک‌میلیون و 750 هزار تن اعلام کرد و گفت: با اعتماد دولت به بخش خصوصی، می توان شاهد تسری موفقیت صنعت شکر به سایر حوزه‌ها باشیم.

    وی در بخش پایانی  با اشاره به شکسته شدن رکورد تولید شکر گفت: در پی افزایش 50 درصدی میزان تولید شکر در کشور، با تلاش بخش خصوصی و حمایت دولت در چهار سال آینده می‌توانیم به‌راحتی در تولید شکر خودکفا شویم.

    برچسب ها