عصر خودرو

تغییر مسیر سکه پس از ۲ روز؛

کف جدید در بازار ارز

عصر بازار- روز دوشنبه، اگرچه روند نزولی دلار ادامه یافت، اما هر بار قیمت به سطح ۳۸۱۰ رسید به سمت بالا برگشت؛ تکرار این اتفاق برای سه بار متوالی این گمانه را مطرح کرد که کف یا سطح حمایتی جدید در بازار ارز رقم ۳۸۱۰ است.

کف جدید در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز دوشنبه، دلار 3 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 3 هزار و 812 تومان رسید. این سومین افت متوالی شاخص ارزی بود؛ ولی آنچه در روز گذشته بیشتر توجه معامله‌گران را به خود جلب کرد، مقاومت افزایشی‌های بازار در برابر افت بیشتر قیمت بود. روز گذشته، به گفته فعالان، قیمت دلار 3 بار به نقطه 3 هزار و 810 تومان برخورد کرد؛ ولی در هر یک از دفعات از نقطه یاد شده پایین‌تر نرفت.

    به گفته شماری از بازیگران باتجربه بازار، کاهش شدت افت دلار و مقاومت آن در نقطه 3 هزار و 810 تومان می‌تواند نشان‌دهنده نقطه بازگشت این ارز به سوی قیمت‌های بالاتر باشد. البته گروه دیگری در بازار باور داشتند، نقطه حمایتی دیگر نرخ دلار مرز روانی 3 هزار و 800 تومان است. این دسته اذعان داشتند، وقتی دلار در محدوده 3 هزار و 810 تومان مقاومت سنگینی دارد، تصور افت آن به کانال پایین‌تر دور از ذهن خواهد بود. با توجه به گفته‌های این دو دسته از معامله‌گران افزایشی می‌توان گفت که در بازار دو خط برای بازگشت دلار ترسیم شده است: اول، محدوده 3 هزار و 810 و دوم محدوده 3هزار و 800 تومان. در این میان، نقطه 3810 تومان برای عده بیشتری از معامله‌گران نمایانگر کف قیمت بود.

    این در حالی است که عده کمتری از بازیگران ارزی اعتقاد داشتند، شاخص ارزی همچنان ظرفیت افت بیشتر قیمت را دارد. این عده نقاط حمایتی دلار را در کانال 3 هزار و 700 تومان می‌دانستند. به گفته آنها، قیمت دلار در روزهای ابتدایی مردادماه تحت‌تاثیر ورود تقاضای ارزی حجاج قرار داشت؛ ولی با کاهش تقاضای این عده زمینه برای افزایش فشار بر قیمت بالا رفته است. از سوی دیگر، به باور این عده بازارساز قدرت کافی برای عرضه ارز و مدیریت قیمت را دارد. در این شرایط، باید دید شاخص ارزی در روزهای آینده متناسب با دیدگاه کدام یک از گروه‌ها حرکت خواهد کرد. افزایشی‌های بازار بیشتر بر افزایش تقاضای مسافرتی تاکید دارند، حال آنکه کاهشی‌ها چنین باوری ندارند. البته باید گفت که تنها دو دسته از معامله‌گران در بازار روز گذشته وجود نداشتند. روز دوشنبه، دسته‌ای از معامله‌گران نیز ترجیح دادند که در معاملات دخالت چندانی نکنند و بیشتر نظاره‌گر روند قیمت‌ها باشند. به گفته آنها بازار به محدوده حساسی نزدیک شده است و تصمیم به خرید یا فروش در آن با ریسک زیادی همراه خواهد بود. روز دوشنبه، برخلاف افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی از جاده کاهشی خارج شد. در سومین روز هفته، سکه هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای یک میلیون و 216 هزار تومان رسید. این در حالی بود که این فلز گرانبها در روزهای شنبه و یکشنبه دو افت 3 هزار تومانی را به ثبت رسانده و از ابتدای محدوده یک میلیون و 220 هزار تومان به میانه محدوده یک میلیون و 210 هزار تومان رسیده بود.

    دوشنبه، دلار برخلاف روز یکشنبه نوسان زیادی را تجربه نکرد و عمدتا در محدوده 3 هزار و 810 تومان نوسانات خود را به ثبت رساند. در سومین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 814 تومان آغاز کرد که کاهشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز یکشنبه داشت. در ادامه روز، این ارز بیشتر از افزایش میل به سوی قیمت‌های پایین‌تر داشت؛ ولی هر بار با برخورد به ابتدای محدوده 3 هزار و 810 تومان حرکت خود به سوی نرخ‌های بالاتر را آغاز کرد. در مجموع این ارز در روز دوشنبه در دامنه 3 هزار و 810 تا 3 هزار و 815 تومان نوسانات خود را به ثبت رساند که بسیار محدودتر از دامنه حدودا 15 تومانی روز یکشنبه بود.

    برچسب ها