عصر خودرو

با کاهش موجودی انبارها پیش بینی شد ؛

ادامه روند صعودی روی تا سال ۲۰۲۵

عصر بازار- همچنان موجودی انبارهای سرب و روی در حال کاهش است. در پی این روند کاهشی در موجودی آن‌ها، قیمت این ۲ فلز نیز در حال افزایش است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که روند صعودی قیمت روی تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت و به سطح ۴ هزار دلار به‌ازای هر تن نیز خواهد رسید.

ادامه روند صعودی روی تا سال ۲۰۲۵
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اخبار فلزات، نوسان قیمت فروش نقدی روی در بازار بورس فلزات لندن و میزان موجودی انبارهای این فلز برای ماه جولای و روزهای ابتدایی ماه آگوست 2017 در نمودار 1 آورده شده است.

    با نگاهی به روند یک ماه گذشته موجودی انبارها مشاهده می‌شود که موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از ابتدا تا نیمه این ماه روندی کاهشی داشته‌ است و در 17 جولای به کمترین میزان خود یعنی 264 هزار و 200 تن رسید.همین امر موجب شد تا قیمت این فلز، پا از مرز 2 هزار و 800 دلار به‌ازای هر تن نیز فراتر بگذارد. در روزهای بعدی، کاهش خرید موجب شد که موجودی انبارها تا سطح 270 هزار تن نیز افزایش یابد. اما این روند افزایش موجودی بسیار کوتاه مدت بود و پس از 19 جولای تا 4 آگوست موجودی روی انبارهای بورس فلزات لندن مجدد در سیر نزولی قرار گرفت و به حدود 264 هزار تن رسید که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بود.

                                                

    گفتنی است که روند کاهشی موجودی روی انبارها از سال گذشته آغاز شد که تا به امروز ادامه دارد. میزان موجودی انبارهای روی در 3 آکوست نسبت به ماه گذشته حدود 8.7 درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که نسبت به سال گذشته موجودی انبارهای بورس فلزات لندن کاهش 38 درصدی داشته است. هم‌راستا با کاهش موجودی انبارها، قیمت این فلز نیز در همین روز نسبت به ماه گذشته 0.8 درصد و نسبت به سال گذشته، رشد 24 درصدی را تجربه کرد.

    از اواخر سال 2016 بسیاری از فلزات پایه روند رو به رشدی را در قیمت‌ها طی کردند، اما روند رو به رشد فلز روی از سایر فلزات متمایز بود. این فلز در صدر جدول صعود قرار داشت که علت اصلی آن کاهش قابل توجه عرضه و افزایش تقاضا بود.

    با وجود آنکه بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ این فلز در دنیا در تلاش برای افزایش تولید خود هستند، همچنان پیش‌بینی‌های مؤسسات معتبر دنیا بر تداوم کسری عرضه و ادامه یافتن روند افزایشی قیمت این فلز تاکید دارند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که روند صعودی این فلز تا سال 2025 ادامه خواهد داشت به‌طوری که احتمال دارد تا سطح 4 هزار دلار بر تن نیز برسد.

    در نمودار 2 نیز موجودی سرب انبارهای بازار بورس فلزات لندن و قیمت معاملات نقدی آن آورده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، موجودی انبارها در ماه گذشته نزولی بوده است و قیمت نیزعموما رشد مثبت اندکی را طی کرده است. مشابه با فلز روی، موجودی سرب انبارهای بورس فلزات لندن از سال گذشته در روند نزولی قرار گرفتند. اگر مقدار موجودی انبارها از این فلز در 3 آگوست نسبت به دوره‌های گذشته بررسی شود، کاهش 6.3 درصدی نسبت به ماه گذشته و کاهش 20 درصدی نسبت به سال گذشته مشاهده می‌شود. این امر سبب شد تا قیمت سرب در این روز نسبت به ماه گذشته، 2.5 درصد و نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد بالاتر باشد.

    برچسب ها