عصر خودرو

بزرگترین بانک خصوصی تشکیل می‌شود

عصر بازار- در حال حاضر ۳۵۱ شعبه موسسه اعتباری کوثر، ۷۳۰ شعبه بانک مهر اقتصاد و ۶۰۰ شعبه موسسه اعتباری ثامن وجود دارد و با ادغام این موسسات شاهد تشکیل بانکی با هزار و ۶۸۱ شعبه خواهیم بود.

بزرگترین بانک خصوصی تشکیل می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بانک و بیمه ( bima.ir )، با تاکید بانک مرکزی به انحلال موسسات غیرمجاز و بسته شدن پرونده این موسسات تا پایان امسال و با اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی، ادغام موسسات مهر اقتصاد و ثامن با کوثر حتمی شده و در این صورت با توجه به تعداد شعب هر کدام از این موسسات شاهد تشکیل بزرگترین بانک خصوصی کشور در دولت دوازدهم خواهیم بود.
    در حال حاضر 351 شعبه موسسه اعتباری کوثر، 730 شعبه بانک مهر اقتصاد و 600 شعبه موسسه اعتباری ثامن وجود دارد و با ادغام این موسسات شاهد تشکیل بانکی با هزار و 681 شعبه خواهیم بود.
    با اعلام بانک مرکزی برای ساماندهی این موسسات غیرمجاز نگرانی بسیاری از سپرده گذاران در این خصوص از بین رفته است. هفته گذشته نیز بانک مرکزی در راستای ساماندهی این موسسات مسئولیت سه موسسه افضل توس، البرز ایرانیان و آرمان را به بانک آینده، تجارت و موسسه ملل واگذار کرده و آن را پایانی بر فعالیت موسسات غیرمجاز اعلام کرد. پیش از این ولی لله سیف، رئیس کل بانک مرکزی سال 96 را پایان فعالیت موسسات غیرمجاز اعلام کرده بود و با توجه به اهتمام جدی بانک مرکزی برای ساماندهی این موسسات به زودی این وعده عملیاتی می شود.

    پاکسازی اقتصاد از موسسات غیرمجاز
    موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز یکی از چالش های اساسی نظام بانکی در دو دهه اخیر بوده است و بانک مرکزی در چهار سال گذشته اقدامات اساسی برای حل این مشکل انجام داده است. انحلال موسسه غیرمجاز میزان و ثامن الحجج و واگذاری امور سپرده گذاران این موسسه به بانک صادرات و بانک پارسیان و تاسیس موسسه کاسپین و تعیین تکلیف سپرده‌های موسسه فرشتگان از اقدامات زیرساختی برای اصلاح شبکه بانکی بوده است و البته هزینه های زیادی به بانک مرکزی تحمیل کرده است.
    از سوی دیگر بر اساس اعلام بانک مرکزی سه موسسه افضل توس، البرز ایرانیان و آرمان نیز به زودی به بانک آینده، تجارت و موسسه ملل واگذار می شوند و به این ترتیب نفس های موسسات غیرمجاز به شمارش افتاده است. مجموع این اقدامات موجب شده تا حجم نقدینگی این موسسه ها از 25 درصد در سال 92 به زیر 10 درصد برسد.

    حمایت از تولید با ساماندهی غیرمجازها
    ‌رییس کل بانک مرکزی شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به برقراری انضباط مالی جدی در بازار پول کشورگفت: خوشبختانه دیگر موسسه غیرمجاز نداریم و این دستاورد با تلاش بسیار زیاد حاصل شد و همه موسسات غیرمجاز تعیین تکلیف شدند.
    کارشناسان با اشاره به دستاورد مهم بانک مرکزی در زمینه ساماندهی موسسات غیرمجاز معتقدند حذف این موسسه ها از بازار پول کشور فضای مثبتی ایجاد می‌کند که در آن شبکه بانکی قادر خواهد بود بیش از پیش در مسیر حمایت از فعالیت های تولیدی و اشتغالزا حرکت کند.
    سیف در این باره با بیان اینکه با برخورداری از یک بازار پولی منسجم، زمینه مناسبی برای هدایت نرخ‌های سود بانکی متناسب با اقتضائات اقتصاد کلان ایجاد شده است گفت: در این شرایط می‌توانیم شاهد تاثیر مثبت آن بر روند سرمایه‌گذاری و تولید و اشتغال در کشور باشیم.

    برچسب ها