عصر خودرو

مذاکرات جدید اقتصادی ایران و بوسنی

عصر بازار- یک هیات سیاسی متشکل از رییس مجلس سنا، سفیر و رایزن اقتصادی کشور بوسنی هرزگوین با رییس و دبیر کل اتاق تعاون دیدار و گفتگو کردند.

مذاکرات جدید اقتصادی ایران و بوسنی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، صافت سافتیچ رییس مجلس سنای بوسنی هرزگوین به همراه کمال موفتیچ سفیر و ساتکو بیتانگا رایزن اقتصادی این کشور، با بهمن عبداللهی: رییس اتاق تعاون، ماشاالله عظیمی؛ دبیر کل اتاق و صمدمرعشی؛ معاون پارلمانی اتاق تعاون ایران دیدار و گفتگو کردند.

    در این نشست بهمن عبداللهی؛ رییس اتاق تعاون ایران ضمن خیرمقدم به هیات کشور بوسنی و هرزگوین، به معرفی بخش تعاون و توانمندی های این بخش پرداخت و گفت: اتاق تعاون ایران این آمادگی را دارد که از طریق تعاونی بخشی از نیازمندی های کشور بوسنی را از طریق بخش تعاون تامین کنیم.

    رییس اتاق تعاون ایران ادامه داد: انجام این مهم در راستای سیاست های سیاسی کلی کشور که همانا افزایش و ارتقای تعاملات اقتصادی کشور است، صورت می گیرد.

    عبداللهی گفت: در حال حاضر، تعاملات تجاری کمی میان دو کشور هست اما آمادگی برای افزایش سطح تعاملات به میزان دو برابر ظرف یکسال وجود دارد.

    در این نشست، رییس مجلس سنا کشور بوسنی هرزگوین با تشکر از آمادگی اتاق تعاون برای گسترش روابط تجاری، یادآور شد: ایران، جهت گیری سیاسی و احساس دوستانه و برادرانه خود را در شرایط سخت جنگی به مردم بوسنی نشان داده است.

    وی گفت: جنگ در کشور بوسنی وضعیت وحشتناکی بود و به اقتصاد کشور آسیب های زیادی وارد کرد. به گفته رییس مجلس سنای بوسنی، تعداد قربانیان این جنگ نسبت به جمعیت این کشور بسیار زیاد بود. در شرایط کنونی دوره جنگ تمام شده است و اکنون بوسنی به سرمایه گذاری نیاز دارد.

    رییس مجلس سنای بوسنی ادامه داد: برای گسترش روابط تجاری دو کشور همانطور که وزیر خارجه پیش از این اشاره داشته، تسهیل رفت و آمد تجار و بازرگانان همچنین تسهیل در انتقال پول، دو راهکار مناسب و قابل بررسی خواهد بود.

    وی با اشاره به روابط بانکی دو کشور اظهارداشت: بانک مرکزی ایران آماده است که با همتای خود در کشور بوسنی راه های مختلفی را برای پرداخت های بانکی ارایه کند؛ البته باید در نظر داشت که سرعت حل این مهم منوط به میزان فعالیت ما دارد و ما امیدواریم با این حل این مشکل بتوانیم روابط را گسترش دهیم.

    این مقام افزود: در حال حاضر دستگاه قانونگذاری ما در حال تطبیق استانداردهای خود با اتحادیه اروپاست و این استانداردها می تواند ضامن خوبی برای سرمایه گذاری باشد.

    وی یادآور شد: در سیستم اقتصادی کشور بوسنی، اتاق بازرگانی وجود دارد که یک نهاد غیردولتی بوده و می تواند در گسترش مناسبات تجاری با ما همکاری کند.

    سفیر کشور بوسنی در این نشست به فعالیت های سفارت پرداخت و گفت: ما در سفارت در کنار فعالیت های متداول برای گسترش روابط سیاسی به دنبال تشویق، ترغیب و حمایت از کسانی هستیم که به دنبال روابط تجاری و اقتصادی هستند.

    وی ابراز امیدواری کرد: در شرایط کنونی سیستم ما در حال انتقال به خصوصی سازی و ملی کردن است اما در همین شرایط نیز ما بخش های تجاری اقتصادی بسیار موفقی داریم که می توانند راهنمای خوبی برای تعیین پروژه ها باشند.

    بهمن عبداللهی؛ رییس اتاق ایران در ادامه این نشست پیشنهادات سه گانه ای را مطرح کرد و گفت: در راستای افزایش سطح همکاری های تجاری اختصاص تسهیلات ویزایی برای تجار و بازرگانان بسیار حایز اهمیت است.

    وی اعزام هیات های تجاری و پذیرش این هیات ها را به عنوان پیشنهاد دوم مطرح کرد و گفت: ایجاد  ارتباط میان بخش تعاون و اتاق بازرگانی کشور بوسنی نیز می تواند در گسترش مناسبات تجاری نقش ویژه ای داشته باشد.

    رییس اتاق تعاون ایران، برگزاری نمایشگاه های تخصصی در هر دو کشور  را به عنوان راهکار بعدی پیشنهاد داد و گفت: برگزاری نمایشگاه های تخصصی در این سطح و معرفی توانمندی و ظرفیت های بخش تعاون می تواند بخشی از نیازمندی های هر دو کشور را تامین کند.

    در این نشست، رییس مجلس سنای بوسنی و هرزگوین اولین قدم آشنایی با ظرفیت ها وتوانمندی ها را مشاهده عینی عنوان کرد و از رییس اتاق تعاون ایران برای بازدید از توانمندی های  کشور بوسنی هرزگوین دعوت کرد.

    برچسب ها