عصر خودرو

فرصت بزرگ ایران برای توسعه زیرساخت و افزایش ترانزیت ؛

هند به دنبال تسهیل ارتباط با روسیه از طریق کریدور شمال-جنوب ایران

عصر بازار- رونق کریدور شمال-جنوب ایران با همکاری هند و روسیه فرصت بزرگ ایران برای توسعه زیرساخت های داخلی به منظور افزایش تجارت و ترانزیت است که میتواند مزایای اقتصادی، تجاری و سیاسی گسترده ای برای ایران به همراه داشته باشد.

هند به دنبال تسهیل ارتباط با روسیه از طریق کریدور شمال-جنوب ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری اقتصاد مقاومتی ،کشور هند به دنبال راه اندازی راه ابریشم مخصوص به خود است و در تلاش است تا با جلب همکاری ایران و از طریق توسعه کریدور شمال-جنوب این کشور دسترسی خود را به روسیه، کشورهای آسیای میانه و کشورهای اروپایی تسهیل نماید.

    پروژه جاده ابریشم جدید کشور چین یک پروژه جهانی است که کشور چین در قالب آن با هدف افزایش تعاملات تجاری با دیگر کشورهای جهان به اجرای پروژه های زیرساختی در کشورهای مختلف پرداخته است. با اینحال روابط هند و چین به دلیل مسائل مرزی این دو کشور چندان مناسب نیست و کشور هند از جمله معدود کشورهای آسیایی است که با پروژه جاده ابریشم جدید کشور چین همراهی نکرده است.

    اکنون مقامات کشور هند اعلام کرده اند به جای همکاری با چین در پروژه جاده ابریشم جدید قصد دارند با توسعه زیرساخت های لازم در کشور ایران، روابط خود را با روسیه، کشورهای آسیای میانه و همچنین کشورهای اروپایی ارتقاء دهند.

    کریدور شمال-جنوب ایران مسیری است که شهرهای بندری دریای عمان و خلیج فارس را به شهرهای شمالی ایران که در حاشیه دریای خزر قرار دارند متصل میکند و میتواند مسیری مناسب برای دسترسی هند به کشورهای روسیه و آسیای میانه باشد.

    رونق این راه ارتباطی با همکاری هند و روسیه فرصت بزرگ ایران برای توسعه زیرساخت های داخلی به منظور افزایش تجارت و ترانزیت است که میتواند مزایای اقتصادی، تجاری و سیاسی گسترده ای برای ایران به همراه داشته باشد.

    از طرف دیگر با راه اندازی این کوریدور استراتژیک جایگاه ایران به مراتب تقویت خواهد شد و این کشور به کشوری مهم و کلیدی در معادلات سیاسی منطقه تبدیل خواهد شد.

    طبق گفته مقامات ایرانی مزیت اصلی کریدور شمال-جنوب ایران در آن است که هزینه و زمان نقل و انتقال محصولات تجاری را از هند به کشورهای آسیای میانه و حتی کشورهای اروپایی کاهش میدهد. در حال حاضر محصولات بین هند از یک سوی و روسیه و کشورهای اروپایی از سوی دیگر از طریق مسیر دریایی منتقل میشود که هزینه و زمان زیادی برای هر دو طرف دارد.

    برچسب ها