عصر خودرو

از سوی رئیس شورای مشترک بازرگانی دو کشور؛

دلیل افت تجارت ایران و ترکیه اعلام شد

عصر بازار- طبق اعلام اداره آمار ترکیه، صادرات این کشور به ایران ۴۱ درصد افت کرده که رئیس شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه دلایل این افت را تشریح و تصریح کرد: رکود حاکم بر فضای اقتصادی منطقه و مسائل سیاسی داخل ترکیه مهمترین دلایل کاهش روابط اقتصادی ایران و ترکیه است.

دلیل افت تجارت ایران و ترکیه اعلام شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به  نقل از ایسنا، رضا کامی گفت: با توجه به اوضاع و احوال منطقه و رکود اقتصادی که در منطقه وجود دارد این امکان و احتمال وجود داشت که حجم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه کاهش پیدا کند.

    وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر به همین دلایل مقداری کاهش حجم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه به وجود آمده است و کاهش روابط اقتصادی در این بازه زمانی میان ایران و ترکیه محسوس است.

    رئیس شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه با اشاره به دلایل این مسئله گفت:‌ عمده دلیل این منطقه فضای موجود و رکود در منطقه است. از سوی دیگر هم مسائل سیاسی حاکم بر منطقه و مسائل سیاسی در خود ترکیه هم در این زمینه بی تاثیر نبوده است، چرا که بخشی از تجار و تولیدکنندگان ترکیه فعالیت‌های شان به دلیل مسائل داخلی ترکیه کند شده است. مشخص است که اوضاع سیاسی هر کشوری بر اقتصادش اثر گذار است و ترکیه هم از این قائده مستثنی نیست.

    کامی درباره آینده روابط تجاری ایران و ترکیه گفت: آینده روابط ایران و ترکیه هم به مسائل منطقه‌ای بستگی دارد و خیلی نمی‌توان در این زمینه پیش‌بینی خاصی کرد ولی نهایتا با توجه به تلاشی که مسئولین دو کشور انجام می‌دهند به ویژه در مورد افزایش تعرفه‌های ترجیحی به نظر می‌رسد حجم روابط دو کشور در آینده روند نزولی پیدا نکند.

    وی اضافه کرد: طبیعتا بخشی از کاهش یا افزایش روابط دو کشور به فصل های مختلف سال برمی‌گردد، چون روابط اقتصادی ایران و ترکیه در فصل‌های مختلف سال بالا و پایین می‌شود و برای همین به نظر نمی آید روند نزولی در آینده ادامه پیدا کند.

    برچسب ها