عصر خودرو

کاهش سهم ایران در بازار جهانی پسته

عصر بازار- کشاورزی سنتی و بی‌توجهی به قواعد بازاریابی جهانی و صادرات از سوی ایران و حرکت پرشتاب رقیب تازه‌نفس و قدرتمندی به نام آمریکا، سهم ایران را از بازار جهانی این محصول پرطرفدار کشاورزی تحلیل برده است .

کاهش سهم ایران در بازار جهانی پسته
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  مردم‌نیوز ، گزارش اخیر گمرک نیز نشان می‌دهد صادرات پسته در 4 ماهه ابتدای سال 96 وضعیت چندان مطلوبی نداشته و افت40 درصدی کرده است. کارشناسان معتقدند ایران طی سال‌های اخیر تلاش گسترده‌ای برای مدرن‌سازی کشت و کار پسته انجام داده، ولی نتوانسته در بازار جهانی به سبب مشکلات تحریمی جای پای خود را حفظ کند. اکنون ایران در بازار جهانی پسته نیز با رقبای قدرتمندی مثل آمریکا روبه‌رو است و با وجود کیفیت بهتر پسته ایرانی، کاهش سهم کشور ما از بازار جهانی غیرقابل اجتناب است.

    کاهش وزنی و ارزشی صادرات پسته در 4 ماهه 96

    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، براساس آخرین آمار منتشر شده از گمرک طی چهار ماهه امسال 16 هزار و 659 تن و 617 کیلوگرم انواع پسته و مغز پسته به 56 کشور مختلف صادر شده که ارزشی بالغ بر 173 میلیون و 663 هزار و 927 دلار داشته است. این آمار نشان می‌دهد که صادرات پسته 41.79 درصد از نظر وزنی و 36.46 درصد از نظر ارزشی نسبت به چهار ماهه نخست سال گذشته کاهش یافته است. البته آمارها نشان می‌دهد که پسته ایرانی با ارزش‌تر از سال گذشته در بازار جهانی مبادله شده است، چراکه براساس آمارهای منتشر شده رسمی در سال گذشته هر کیلوگرم پسته 9 دلار و 55 سنت معادل 29 هزار و 78 تومان صادر می‌شد، در حالی که ارزش پسته صادراتی امسال به صورت میانگین 10 دلار و 42 سنت معادل 33 هزار تومان شده است. البته در صادرات طلای سبز نکته جالب توجه دیگری وجود دارد و آن اینکه هر کیلوگرم محموله صادراتی در زمینه این محصول از پوست پسته 25 سنتی (حدود 900 تومان) و پسته تازه 2.5 دلاری (حدود 9000 تومان) با مغز پسته 25 دلاری (معادل 88 هزار تومان) متفاوت است که نشان‌دهنده ارزان‌ترین و گران‌ترین محموله صادراتی در بازارهای جهانی است.

    دلایل کاهش صادرات پسته

    یک کارشناس اقتصاد کشاورزی با بیان اینکه صادرات پسته در مقطع 4 ماهه 96 افت شدیدی داشته است، گفت: کاهش صادرات با همین شدت ادامه نخواهد داشت و تا پایان سال وضعیت صادرات پسته بهتر خواهد شد، ولی روند چند سال اخیر نشان‌دهنده کاهش تدریجی و مداوم سهم ایران در بازار جهانی پسته است. کرامت‌ا... وکیلی با اشاره به مشکلات پیش‌روی صادرکنندگان پسته افزود: مشکل اول باز بودن بازارهای صادراتی به روی رقبا و در مقابل بسته بودن و مانع‌تراشی برای صادرات پسته ایرانی است، به‌ طوری که بازارهای سنتی ما در اروپا و حتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز سهم واردات پسته ایرانی را کاهش داده‌اند و جای ایران را پسته آمریکایی گرفته است. وکیلی‌پور مشکلات تحریمی پیش‌روی بازرگانان را علت دیگر کاهش سهم ایران در بازار جهانی دانست و تصریح کرد: طی چند سالی که تحریم‌های همه‌جانبه بر اقتصاد ایران سایه انداخته بود، رقبا بازارهای مهم را از کنترل ایران خارج کردند و اکنون بازگشت به آن بازارها با وجود رقبا آسان نیست. وی با بیان اینکه کشت و کار پسته در داخل تا حدودی از حالت سنتی خارج شده است، مشکل بازاریابی صادراتی پیشرفته را معضلی ریشه‌دار درباره این محصول دانست و بیان کرد: محصول هیچ‌کدام از رقبا کیفیت پسته ایرانی را ندارد، ولی آنها با بازاریابی علمی و استفاده از ظرفیت‌های تجارت جهانی بازار خود را گسترش می‌دهند و در چنین شرایطی تحلیل رفتن سهم ایران از بازار جهانی پسته اجتناب‌ناپذیر است.

    برچسب ها