عصر خودرو

رشد عرضه‌ها در بورس کالا با افزایش قیمت‌های پایه توام شده است

جهش غیرمنتظره حجم معامله پلیمرها

عصر بازار: رشد محسوس حجم معامله پلیمرها که باعث شده این حجم به بالاترین حد در سال جاری افزایش یابد احتمال خروج واحدهای تکمیلی و مصرف کننده محصولات پتروشیمی از رکود را جدی کرده که می‌تواند برای کل بازار مفید واقع شود. افزایش قیمت‌های پایه، تقویت حجم عرضه‌ها در بورس کالا، بهبود حجم خرید و خودنمایی واسطه‌ها و احتمال افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد مهم‌ترین رخدادهای این روزهای بازار محصولات پتروشیمی به شمار می‌آید. به احتمال قوی زمزمه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا کمرنگ شده است.

جهش غیرمنتظره حجم معامله پلیمرها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، مهم‌ترین رخداد هفته گذشته در بازار پلیمرها را می‌توان جهش غیرمنتظره حجم معامله پلیمرها دانست تا جایی که با 18 هزار و 63 تن رشد به 58 هزار و 412 تن بالغ شد. این در حالی بود که حجم عرضه‌ها نزدیک به 17 هزار تن و حجم تقاضا نیز بیش از23 هزار تن افزایش یافت. تمامی این موارد از بهبود انسجام معاملات در بورس کالا خبر داده هرچند که هنوز هم برخی از گریدهای جذاب به عرضه‌های بیشتری نیاز دارد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل افزایش حجم معاملات را باید رشد عرضه‌ها دانست که در کنار وجود تقاضا به شرایط موجود منتهی شد که افزایش قیمت‌های پایه از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین فشار رسانه‌ها و افراد ذی‌نفوذ را باید مهم‌ترین دلیل افزایش عرضه‌ها دانست هرچند که بخش بزرگی از عرضه‌ها نیز سلف بوده است. تقویت واسطه‌گری در بورس کالا همراه با مدیریت بازار، رشد حجم تولید در صنایع پایین‌دستی و کاهش جذابیت صادرات با کاهش قیمت‌های جهانی و افت قیمت دلار، افزایش حجم عرضه‌ها پس از رشد قیمت‌های پایه، تقویت عرضه‌های سلف به صورت نسبی که به افزایش حجم معاملات منجر شده است و نهایتا ترس بازار از خروج برخی از محصولات پتروشیمی از بورس کالا را می‌توان مهم‌ترین دلایل افزایش حجم معاملات برشمرد.

    در بازار داخلی محصولات پلیمری در هفته گذشته شرایط پیچیده‌ای حاکم بود، زیرا در ابتدای هفته حتی با اعلام افزایشی قیمت‌های پایه، نرخ‌ها در بازار داخلی کاهشی بود که داده متناقض مهمی برای این بازار به‌شمار می‌آید. این مطلب شائبه عرضه‌های مستقیم شرکت‌های پتروشیمی به بازار داخلی را به موازات بورس کالا تقویت کرد که می‌توانست به متضرر شدن خریداران از بورس منجر شود. هر چند که هم‌اکنون و در پایان هفته با تثبیت نسبی قیمت‌ها شاهد بازگشت آرامش به بازار بودیم، ولی هنوز فاصله قیمتی بین بورس و بازار برای گریدهای مختلف متفاوت است. افزایش جدی جذابیت پلی استایرن‌های معمولی و مقاوم، پایان یافتن زمان تقاضای فصلی پلی اتیلن‌های سبک مخصوصا انواع فیلم، بی توجهی بازار به پلی‌اتیلن‌های سنگین و تزریقی یا SBR و نهایتا مدیریت بازار PVC و پلی پروپیلن‌ها با افزایش حجم خرید در بورس کالا را می‌توان مهم‌ترین ویژگی‌های بازار برشمرد.

    با توجه به افزایش حجم معاملات در بورس کالا در کنار رشد قیمت‌های پایه باید گفت از هم‌اکنون باید منتظر تزریق کالاهای مورد معامله از بورس کالا به بازار آزاد باشیم که سیگنالی برای تزریق قیمت‌های بالاتر بورس به بازار خواهد بود که در کنار سود معمول و هزینه‌های حمل و نقل، انبارداری و بارگیری و تخلیه می‌تواند به تقویت قیمت‌ها در بازار منجر شود. در بازارهای جهانی شرایط متناقضی را شاهد هستیم، زیرا برخی داده‌ها از افزایش و برخی آمارها و اخبار از کاهش بهای بخش بزرگی از کالاها حکایت می‌کند. به عنوان مثال افزایش قیمت اتیلن در بازارهای شرقی، کاهش قیمت‌های جهانی نفت خام، کاهش قیمت پلی اتیلن‌ها در بازارهای شرقی و رشد قیمت برخی دیگر از کالاها را می‌توان بخش‌هایی از داده‌های متناقض این روزهای بازارهای جهانی برشمرد. در لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 23/ 0 درصد افت به 99/ 47 دلار رسید و بهای هر بشکه نفت خام سبک آمریکا نیز با 5/ 1 درصد کاهش به 60/ 44 دلار عقب نشینی کرد. این سیگنال کاهشی که با افزایش رقابت بین عربستان و روسیه برای رشد عرضه و کسب سهم بازار بیشتر جدی‌تر شده با اجرایی شدن برجام و افزایش عرضه‌های نفت خام ایران نیز می‌تواند وخیم‌تر شود، بنابراین روزهای جذابی پیش روی بازار جهانی نفت قرار ندارد. از سوی دیگر کاهش فعالیت در واحدهای بخارشکن به افزایش قیمت اولفین‌ها همچون اتیلن انجامیده که می‌تواند به رشد قیمت‌های تمام شده پلی اتیلن‌ها منتهی شود.

    آیا صنایع تکمیلی از رکود خارج شده‌اند؟

    به نظر می‌رسد پس از 5 فصل کاهش ادامه‌دار متوسط حجم معامله پلیمرها در بورس کالا، این نرخ وارد یک فاز افزایشی شده تا جایی که از یکسو در هفته گذشته این میزان به بالاترین حد در سال جاری رسیده و از سوی دیگر 7 هفته پیاپی حجم معاملات از 40 هزار تن بیشتر بوده است. ساده‌ترین خروجی این رویداد را می‌توان افزایش تقاضای واقعی در بازار دانست هرچند که این طرزفکر مخالفان قدرتمندی دارد و بر این عقیده هستند که اغلب معاملات از سوی واسطه‌ها و برای توزیع در بازار داخلی صورت گرفته است. از سوی دیگر با برداشته شدن سقف معامله ماهانه بهین یاب در بورس کالا پتانسیل سفته‌بازی و واسطه‌گری تقویت شده که یکی از ویژگی‌های مهم برای افزایش حجم معاملات به شمار رفته است. در ادامه باید گفت که هیچ تاجر با سابقه‌ای بدون پیش زمینه و توانمندی فروش در بازار اقدام به خرید نکرده، بنابراین هر معامله‌ای در بورس کالا با آمادگی برای فروش در بازار داخلی صورت می‌پذیرد. از سوی دیگر اغلب واسطه‌ها در بازار در شرایط فعلی و ضعف نقدینگی در بازار از توان مالی مطلوبی برخوردار هستند، بنابراین می‌توانند کالاهای خریداری شده را به صورت اعتباری و مدت‌دار به تولیدکننده در صنایع پایین دستی بفروشند که برای تولید کل در کشور بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود. تجمیع این موارد در کل می‌تواند به بهبود حجم تولید و خروج این صنعت از رکود منجر شود.با توجه به موارد فوق به نظر می‌رسد که صنایع تکمیلی محصولات پتروشیمی یا از رکود خارج شده یا به خروج رسمی از وضعیت پیشین بسیار نزدیک شده است، بنابراین بازار را باید بهتر از گذشته ارزیابی کرد. با توجه به این موارد باید ادعا کرد که حجم تقاضا در بازار داخلی یا بورس کالا افزایش یافته، بنابراین مهم‌ترین سیگنال برای تقویت قیمت‌ها به شمار می‌آید.

    زمزمه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا به کجا منتهی شد؟

    پس از مقاومت‌های جدی بورس کالا، رسانه‌ها، تصمیم سازان اقتصادی و کارشناسان این حوزه در برابر زمزمه‌های خروج به نظر می‌رسد این تلاش‌ها کمرنگ شده که با قوت گرفتن احتمال سوال از وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پاسخ به دلایل این تلاش‌ها در مجلس نیز همراه شده است. از سوی دیگر مقاومت رسانه‌ها در برابر این خروج که این بار به شبکه خبر صدا و سیما نیز کشیده شد در عقب‌نشینی وزارت صنعت موثر بوده که برای خالی‌نشدن این میدان، این بار انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی و شرکت بازرگانی پتروشیمی صحنه‌گردانان این تلاش‌ها هستند که قطعا توانمندی آنها بسیار کمتر از وزارت صنعت است. این در حالی است که برخی از شرکت‌های مهم پتروشیمی ضمن تبعیت از قوانین موجود تمامی عرضه‌های خود را به بورس کالا محدود ساخته و رسما این موضع را اعلام کرده‌اند. در نهایت ذکر این مطلب ضروری است که با توجه به افزایش عرضه‌ها در هفته گذشته و افزایش قیمت‌های پایه می‌توان به احتمال کاهش تلاش‌ها برای خروج نیز اشاره کرد که شاید مهم‌ترین دلیل برای به پایان رسیدن زمزمه‌ها و اما و اگرهای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا باشد.

    مهم‌ترین رخدادهای موثر بر بازار پلیمرها:


    افزایش اعجاب آور حجم معامله پلیمرها در بورس کالای ایران که به بالاترین حد در سال جاری رشد یافت.

    افزایش حجم عرضه‌ها به نسبت هفته قبل

    رشد نسبی حجم عرضه‌های سلف که در نهایت به رشد عرضه‌ها و افزایش حجم معاملات منجر شد.

    رشد 16 هزار تنی عرضه‌ها در هفته گذشته

    رشد 18 هزار تنی حجم معاملات به نسبت هفته گذشته

    تثبیت نسبی و آرام قیمت‌ها در بازار داخلی پس از کاهش آنها

    تقویت حجم تولید در صنایع پایین دستی برای چندمین هفته پیاپی

    انتظار خروج بازار محصولات پتروشیمی از رکود پس از 5 فصل پیاپی

    افزایش قیمت‌های پایه در هفته گذشته و جذابیت رشد عرضه‌ها

    رشد جذابیت خرید در بورس کالا هرچند که با واسطه‌گری توأم شده است.

    پایان یافتن دهه محرم که می‌تواند رشد تقاضای ظروف یکبار مصرف را به شدت کاهش دهد.

    کاهش مجدد قیمت جهانی نفت خام

    عقب‌نشینی آرام قیمت دلار و انتظار بازار برای کاهش بیشتر آن پس از اجرایی شدن برجام

    نوسان قیمت‌های جهانی پلیمرها و سایر محصولات پتروشیمی هرچند که در اغلب بازارها جهت‌گیری کاهشی دارد.

    کاهش جذابیت و سودآوری صادرات

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها