عصر خودرو

جهانگیری مطرح کرد؛

ایران آماده تامین انرژی هندوستان

عصر بازار- معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه ایران علاقمند است روابط خود را با هند در همه زمینه‌ها گسترش دهد، گفت: ایران برای تامین انرژی هند آمادگی جدی دارد.

ایران آماده تامین انرژی هندوستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در دیدار نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند، با قدردانی از حضور وی به عنوان نماینده دولت هند در مراسم تحلیف رییس جمهور کشورمان، اظهارداشت: روابط ایران و هند همواره ممتاز و پُراهمیت بوده و سفر نخست وزیر هند به ایران نقطه عطفی در مناسبات دو کشور بود.

    معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به رابطه صمیمانه میان مردم دو کشور، گفت: روابط دوستانه میان دو ملت ایجاب می کند که سطح مناسبات و روابط ایران و هند بیش از پیش ارتقاء پیدا کند.

    وی با تأکید بر اهمیت بندر چابهار برای جمهوری اسلامی ایران، از علاقمندی ایران برای حضور و مشارکت هند در اجرای پروژه های این بندر خبر داد و افزود: اخیراً جلسه ای با وزرا و مسئولین مربوطه در این زمینه در حضور من برگزار شد و خوشبختانه موانع حضور و مشارکت هند در این پروژه ها تا حد زیادی مرتفع شده است.

    جهانگیری با بیان اینکه ایران برنامه وسیعی برای توسعه سواحل دریای عمان و مناطق اطراف چابهار تدوین کرده است، خاطرنشان کرد: ایران علاقمند است شرکت های هندی نیز در اجرای این طرح ها و استقرار صنایع بزرگ نظیر فولاد، پتروشیمی، نفت و گاز در این سواحل مشارکت داشته باشند.

    معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به برنامه توسعه خطوط ریلی در ایران، گفت: با احداث راه آهن چابهار ـ زاهدان، این مسیر به راه آهن سراسری ایران متصل می شود اما باید تلاش کنیم که این مسیر به شمال ایران و از آنجا به آسیای میانه نیز متصل شود و ایران برای حضور و مشارکت هند در اجرای پروژه های راه آهن هیچ محدودیتی قائل نیست.

    وی با اشاره به اینکه مسائل بانکی میان دو کشور هنوز آنطور که باید مرتفع نشده است، رفع موانع پیش روی همکاری های بانکی را امری ضروری برای گسترش تبادلات اقتصادی دو کشور برشمرد و گفت: بانک های ایرانی آماده مذاکره با طرف هندی برای حل و فصل موانع پیش روی همکاری های بانکی هستند. 

    جهانگیری افزود: جمهوری اسلامی ایران از مشارکت هند در اجرای پروژه های صنعت نفت نیز استقبال می کند و آنچه مهم است این است که باید در اجرای پروژه های مختلف منافع هر دو طرف مدنظر قرار گیرد.

    وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند نیز در این دیدار با ابلاغ سلام نخست وزیر هند به دکتر روحانی و اعطای دعوتنامه کتبی وی برای دعوت از رییس جمهور کشورمان برای سفر به هند، گفت: دولت هند بصورت ویژه علاقمند است که پروژه بندر چابهار هر چه زودتر به بهره برداری برسد و تجار هندی نیز علاقمند به سرمایه گذاری در پروژه های بندر چابهار هستند.

    نیتین گادکاری با بیان اینکه فرصت های فراوانی در بخش های نفت و پتروشیمی برای همکاری مشترک میان ایران و هند وجود دارد خواستار رفع موانع و سرعت بخشیدن به روند همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف شد.

    وی با بیان اینکه تحولات مثبتی در روند همکاری های بانکی دو کشور در جریان است، خاطرنشان کرد: هند علاقمند است روابط بانکی خود را با ایران گسترش دهد و موضوع افتتاح شعب بانک های ایرانی در هند نیز در دست بررسی است.

    برچسب ها