عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد؛

صندوق تثبیت حامی سهامداران

عصر بازار- صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان یک نهاد حمایتی می تواند در شرایط ریسک های سیستماتیک و بحران های خارج از بازار که تبعات آن بازار سرمایه را درگیر می کند، وارد عمل شده و از طولانی شدن فضای هیجانی بازار سرمایه جلوگیری کند.

صندوق تثبیت حامی سهامداران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، احسان رضاپور، مدیرعامل هلدینگ توسعه انرژی تجارت آسیا در خصوص راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه با هدف حمایت از بازار در شرایط رکودی گفت: ابزارهای حمایتی در شرایط بحران باعث تسریع برگشت آرامش به فضای معاملات و کنترل هیجانات ناشی از فشار ها و بحران هایی می شود که اثرات ماندگار و بنیادین بر وضعیت شرکت ها ندارد و فقط با التهابی که ایجاد شده، نوسانات هیجانی قیمت سهام شرکت ها را موجب می شود.

    وی به برخی هیجان های زودگذر و التهاب های کوتاه مدت ناشی از ریسک های سیستماتیک که بازار سرمایه را متاثر و درگیر رفتارهای هیجانی می کند، اشاره کرد و گفت: اگر چنین هیجان هایی زودتر مدیریت شود، هزینه های کمتری برای بازار سرمایه خواهند داشت ولی عدم حمایت در مقطع زمانی مناسب، ریزش مکرر قیمت سهام شرکت ها را موجب می شود و به دلیل تشدید فضای التهاب در معاملات و گسترش آن به سهام شرکت های بیشتر، ضمن کاهش ارزش بازار، هزینه مدیریت التهاب افزایش می یابد.

    رضاپور در ادامه تشریح مزیت های این نهاد حمایتی گفت: صندوق تثبیت می تواند ریسک نقد شوندگی را در بازار کاهش دهد و در شرایطی که سرمایه گذاران اقدام به فروش های هیجانی می کنند با رفتارهای حمایتی صحیح، روند رکودی را مدیریت کند.

    این کارشناس بازار سرمایه به لزوم مدیریت بسیار تخصصی این صندوق اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه ممکن است بنا به دلایل سیستماتیک خارج از بازار دچار بحران شود که این بحران ممکن است ناشی از شرایط سیاسی، اقتصادی یا حتی اجتماعی باشد که آثار آن بازار سرمایه را ملتهب کند و باعث صف های فروش سنگین و هیجانی شود. در این شرایط صندوق تثبیت می تواند با مدیریت صحیح این روند را کوتاه کند.

    به گفته وی اگر در شرایط هیجانی با حمایت های درست مانع از افت بازار نشویم، این روند نزولی ادامه دار می تواند تبعات منفی زیادی داشته باشد اما مدیریت صحیح بحران مانع از تداوم این جریان و بازگشت به فضای آرامش و منطق در حداقل زمان می شود.

    رضاپور افزایش اعتماد و اطمینان را از دیگر مزیت های این صندوق دانست و گفت: با وجود چنین نهاد حمایتی سرمایه گذاران اطمینان دارند در شرایط بحران، حامی در بازار سرمایه وجود دارد . این موضوع باعث افزایش اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه می شود.

    وی با تاکید بر اینکه مدیریت صندوق تثبیت بسیار مهم است، افزود: برای مدیریت این صندوق باید از نگاه سلیقه ای به صنایع و صرفاً توجه به سهام شاخص ساز پرهیز شود و با مدیریت کارشناسی، از افت هیجانی سهام گروه های مختلف که از شرایط بنیادین قابل دفاعی برخوردار است، جلوگیری کنند .

    برچسب ها