عصر خودرو

صادرات ۱۴۰ میلیارد مترمکعب گاز لازمه تحقق سند چشم انداز ۱۴۰۴

عصر بازار- ایران برای دست یافتن به سهم ۸ تا ۱۰ درصدی از بازار تجارت گاز جهان، نیازمند صادرات سالانه حداقل ۱۴۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تا سال ۲۰۲۵ خواهد بود، اما بررسی وضعیت کلی صادرات گاز ایران برنامه‌ریزی کافی برای دست یافتن به این هدف را نشان نمی‌دهد.

صادرات ۱۴۰ میلیارد مترمکعب گاز لازمه تحقق سند چشم انداز ۱۴۰۴
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، اهداف اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز، اهداف بلندمدتی هستند که متناسب با نیاز‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور تعیین شده‌اند. برنامه‌ریزی بلندمدت و اجرای این برنامه‌ها به مرور طی سال‌های متمادی لازمه دست یافتن به این اهداف در زمان مقرر است. یکی از این اهداف بلندمدت که متناسب با ظرفیت‌های موجود در کشور در سند چشم انداز 1404 تعیین شده‌است رسیدن به جایگاه سوم صادرات گاز جهان با داشتن حداقل سهم 8 تا 10 درصدی از تجارت  جهانی گاز است.

    در سال‌های گذشته گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک و ارزان جایگاه ویژه‌ای در سبد انرژی کشورهای مختلف یافته است. به گونه‌ای که علی‌رغم  روند کاهش سهم دیگر سوخت‌های فسیلی در سبد انرژی دنیا، سهم گاز رو به افزایش است. در این شرایط با توجه به اینکه ایران با داشتن 18% از منابع گازی دنیا در جایگاه اول دارندگان ذخایر گازی قرار دارد؛ در سند چشم انداز 1404 کشور به درستی هدف رسیدن به جایگاه سوم تولید گاز جهان و سهم 8 تا 10 درصدی بازار تجارت گاز جهان تعیین و ابلاغ شده است.

    حال باید دید از نگاه امار ارقام این جایگاه چه ابعادی دارد.

    مطابق آمار بی پی در سال 2016 میلادی میزان کل صادرات گاز جهان معادل 1084 میلیارد مترمکعب بوده‌است. در همین راستا نمودار 1 پیش‌بینی شرکت بی پی از تقاضای گاز در بخش‌های مختلف سبد مصرفی است. بر طبق نمودار 1 در سال 2025 میلادی که معادل سال 1404 شمسی است پیش‌بینی تقاضای گاز دنیا برابر 400 میلیارد فوت مکعب در روز معادل 4150 میلیارد مترمکعب در سال خواهد بود. همچنین نمودار 2 نیز پیش بینی از سهم تجارت در تامین گاز مورد تقاضا را نشان می‌دهد که با توجه به نمودار، سهم تجارت در تامین گاز مورد تقاضای جهان تقریبا ثابت و برابر 32% درصد از کل گاز مورد نیاز است ، بنابراین در سال 1404 تجارت گاز جهان چیزی حدود 1400 میلیارد مترمکعب در سال خواهد بود.

    در این شرایط ایران برای دست یافتن به سهم 8 تا 10 درصدی از بازار تجارت گاز جهان ، نیازمند صادرات سالانه حداقل 140 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تا سال 2025 خواهد بود. بررسی وضعیت کلی صادرات گاز ایران برنامه‌ریزی کافی برای دست یافتن به این هدف را نشان نمی‌دهد. به گونه‌ای که فرصت‌های ایران برای صادرات گاز در حال تصاحب توسط رقیبان هستند که این کار، شرایط را برای ایران  به منظور دست یافتن به این هدف بلندمدت سخت خواهد کرد. دراین شرایط مسئولین مرتبط با این حوزه باید هرچه سریع‌تر با برنامه ریزی دقیق در راستای رسیدن به این هدف گام بردارند.

    برچسب ها