عصر خودرو

۱۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی تا پایان امسال در صنعت نفت جذب می شود

عصر بازار- معاون مدیرعامل در توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از احتمال جذب تا ۱۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی تا پایان امسال خبر داد و گفت: با امضای قرارداد فاز ۱۱پارس جنوبی، چهارچوب کار برای سایر قراردادها آماده شد.

۱۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی تا پایان امسال در صنعت نفت جذب می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «غلامرضا منوچهری»درباره امضای قرارداد توسعه فاز11 پارس جنوبی افزود: برای امضای این قرارداد، تلاش زیادی شد اما می توان گفت با این گام، مشکلات بسیاری رفع شد.
    منوچهری ادامه داد: با امضای قرارداد فاز 11پارس جنوبی برای اجرای سایر طرح ها، ریل گذاری شد و اکنون چهارچوب کار برای سایر قراردادها آماده شده است.
    وی درباره روند اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان گفت: برگزاری مناقصه توسعه این میدان، در حال طی روند اداری و اجرایی است.
    معاون مدیرعامل در توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ابراز امیدواری کرد این طرح تا پایان امسال نهایی شود.
    چندی پیش «علی کاردر» معاون وزیر نفت، گفت: توسعه فاز 11 پارس جنوبی، میدان آزادگان و لایه نفتی پارس جنوبی در اولویت صنعت نفت قرار دارند و تمایل داریم قراردادهای مربوط به آنها زودتر به امضا برسد.
    دوازدهم تیرماه نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.
    ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و 800 میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.
    این قرارداد، نخستین قرارداد در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی است که پس از لغو تحریم ها امضا شد.
    بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده است که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می دهند.
    سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد 50.1 درصد است. شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب 30 و 19.9 درصد سهم دارند.

    برچسب ها