عصر خودرو

رئیس کل بانک مرکزی خبر داد؛

یکسان سازی نرخ ارز در اوایل فعالیت دولت دوازدهم

تولید را به حرکت در خواهیم آورد

عصر بازار- رییس کل بانک مرکزی از اجرای یکسان سازی نرخ ارز در اوایل فعالیت دولت دوازدهم خبر داد و گفت: این برنامه به دلیل عدم وجود روابط بین المللی کافی به تاخیر افتاد.

یکسان سازی نرخ ارز در اوایل فعالیت دولت دوازدهم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، ولی الله سیف امشب در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما با اشاره به آخرین تحولات اقتصادی و نظام بانکی کشور اظهار کرد: ما تصور می کردیم پس از برجام، تبادلات و روابط بانکی کشور در شرایط مطلوبی قرار بگیرد و براساس آن بتوانیم یکسان سازی نرخ ارز را عملیاتی کنیم اما بدلیل عدم وجود روابط بین المللی کافی یکسان سازی نرخ ارز به تاخیر افتاد.

    رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بعد از برجام روابط زیادی برقرار شد اما به میزان مورد انتظار نرسید، گفت:بر اساس برنامه ریزی های انجام شده یکسان سازی نرخ ارز اوایل دولت دوازدهم عملیاتی خواهد شد.

    این مقام ارشد نظام بانکی با اشاره به وضعیت آشفته بازار پولی در گذشته، اظهار داشت:در گذشته موسسات اعتباری غیر مجاز وجود داشت که هم اکنون این ها تعیین تکلیف شده و موسسه غیر مجازی که بتواند فعالیت کند دیگر نداریم.

    یک سال از حکم رئیس کلی بانک مرکزی باقی مانده است/ رییس جمهور تصمیم گیرنده است

    رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره ترکیب احتمالی کابینه دوازدهم گفت: حکم ریاست کلی بانک مرکزی 5 ساله است و یک سال دیگر  از این زمان باقی مانده است ، با این وجود تصمیم گیرنده رییس جمهوری است.

    وی درپاسخ به این پرسش که چه برنامه ای را در این چهار سال نتوانستید اجرایی کنید، گفت: در ارتباط با شرایطی که دولت یازدهم کار خود را شروع کرد در گذشته توضیحاتی ارایه شده اما با سعه صدر اقداماتی مثل ثبات و آرامش در بازار های مختلف همانند بازار ارز و روند کاهش تورم از بالای 40 درصد به تک رقمی انجام شده و اصلاحاتی در نظام بانکی کشور صورت گرفته است.

    دستور روحانی برای تعیین تکلیف مطالبات بانک ها

    رییس کل بانک مرکزی در ادامه این گفتگو درباره کنترل نرخ تورم هم گفت: شاید گفته شود چیزی که باعث مهار تورم می شود این است که جلوی نقدینگی گرفته شده باشد، ولی به دلیل رشد نقدینگی به بانک مرکزی نقد می شود.

    سیف ادامه داد: رشد اقتصادی کشور در سال گذشته 12.5 درصد بود که رشد بالایی محسوب می شود و رشد بدون نفت 3.3 درصد بوده است. همچنین در بخش کشاورزی 4.2 درصد، در صنعت 2.2 درصد و خدمات 3.6 درصد رشد داشته ایم؛ این شرایط بسیار مطلوب است ولی هدفگذاری تحقق رشد 8 درصد سالانه است و امیدواریم در سال آینده رشد 8 درصد تثبیت شود.

    وی خاطرنشان کرد: ما توانستیم سهم صادرات نفت ایران را در اوپک احیاء کنیم و رشد 12.5 درصد حاصل شد. در اسفندماه سال گذشته رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت 5.6 درصد بود؛ بنابراین نوید رشد 8 درصدی وجود دارد.

    رییس کل بانک مرکزی درباره طرح خروج از رکود و ارایه تسهیلات به بنگاه ها تاکید کرد: در سال گذشته 17 هزار و 800 میلیارد تومان به 25 هزار و 300 واحد کوچک و متوسط پرداخت کردیم و در سال جاری برنامه ریزی شد که 30 هزارمیلیارد تومان برای واحدهای کوچک و متوسط و پروژه های با پیشرفت بالای 60 درصد پرداخت شود.

    به گفته سیف، حجم تسهیلات در سال 96 افزایش یافته و 20 هزار میلیارد تومان نیز برای سرمایه در گردش برنامه ریزی شده است. نظام بانکی برای پرداخت 30 هزارمیلیارد تومان تسهیلات اعلام آمادگی کرده و از شهریورماه به بعد شتاب بیشتری می گیرد.علاوه بر این 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز با وزارت کار تفاهم شده که می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال شود.

    وی گفت: در سال گذشته 548 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد و برای سال جاری 671 هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده که 230 هزار میلیارد تومان از آن تزریق جدید است.

    رییس کل بانک مرکزی افزود: 671 هزار میلیارد تومان کل تسهیلاتی است که در بانک ها وصول و پرداخت خواهد شد و ما از این طریق تولید را به حرکت در خواهیم آورد.

    سیف تصریح کرد: در مجموع بانک ها تلاش می کنند که حمایت جدی از رشد تولید و اشتغال داشته باشند؛ از آنسو بانک ها با مشکلاتی مواجه هستند و بخش عمده ای از منابع دچار انجماد است.

    وی ادامه داد: خوشبختانه مکانیزم خوبی از سوی وزارت صنعت برای کنترل و دستیابی به هدف تسهیلات پرداختی در نظر گرفته شده و بالای 90 درصد تسهیلات در سال گذشته به هدف خورده و البته ما در آن بخش 10 درصد انحراف نیز حساسیت داریم.

    رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: در سال گذشته کارگروه بررسی های مناسبی را داشت و همکاری جدی بین کارگروه و بانک ها شکل گرفت و نتایج مثبتی حاصل شد.

    سیف اظهارداشت: همچنین تسهیلات پرداخت شده به بنگاه ها در سال گذشته مربوط به کل کشور بود و علاوه بر آن اشتغال زایی بیشتری نیز دنبال شد.

    وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی برخی محصولات از سوی بانک ها صورت می گیرد، درباره وصول مطالبات بانک ها از دولت نیز گفت: اخیرا رییس جمهور درباره تعیین تکلیف مطالبات بانک ها دستوراتی داده اند که در این زمینه تعیین تکلیف صورت پذیرد.

    صف دریافت وام ازدواج آخر شهریور از بین می رود

    سیف درباره روند پرداخت وام ازدواج گفت: منابع قرض الحسنه نظام بانکی کشور محدود است و رشد بالایی ندارد و در عین حال شاهد بودیم که مبلع وام ازدواج از 3 میلیون تومان به 10میلیون توان افزایش یافت.

    رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نظام بانکی باید تلاش کند که این نیاز را تامین کند، افزود: صف دریافت وام ازدواج طولانی شده است بر این اساس از بانک ها دعوت کردیم که به طر ح ضربتی بانک مرکزی بپیوندند.

    وی با اعلام اینکه تا پایان شهریور ماه امسال دیگر صفی برای دریافت وام ازدواج نخواهیم داشت، گفت: به طورمیانگین یک ماه زمان و طول مدت در صف افراد متقاضی دریافت وام ازدواج منطقی به نظر می رسد.

    سیف با تاکید بر اینکه به صورت هفتگی این موضوع را پیگیری می کنیم و رضایت عمومی در این باره وجود دارد، عنوان کرد: همچنین برخورد بانک ها در این زمینه مثبت بوده است.

    رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا منابع بانک ها در حال حاضر برای تامین وام ازدواج کافی است، عنوان کرد: منابع قرض الحسنه بانک ها در موارد دیگر مصرف شده بود که در حال وصول است و بر این اساس بانک ها آمادگی دارند در این زمینه عمل کنند.

    وی با اشاره به سامانه وام ازدواج گفت: همچنین کانالهای ارتباطی برای شکایت نیز ایجاد شده و سامانه خاص ازدواج داریم و عملکرد همه بانک ها مشخص است.

    برچسب ها