عصر خودرو

عملکرد هفتگی سهامداران حقیقی و حقوقی بررسی شد

دو برداشت از خرید مجدد حقوقی‌ها

عصر بازار- روند صعودی بازار سهام پس از ثبت سه هفته متوالی، سرانجام در هفته‌ گذشته متوقف شد. به این ترتیب ثبت زیان ۳/ ۰ درصدی هفتگی در کارنامه شاخص کل، بازدهی بازار سهام از ابتدای سال‌جاری را به ۲/ ۵ درصد محدود کرد. در این شرایط تغییر مالکیت هفتگی بازار سهام طی مدت مزبور حاکی از بازگشت مجدد سهامداران حقوقی در نقش خریدار دارد.

دو برداشت از خرید مجدد حقوقی‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، طی هفته نخست مرداد شاهد جابه‌جا‌یی بیش از 65 میلیارد تومانی از پرتفوی سهامداران حقوقی به پرتفوی سهامداران حقیقی بودیم، اما این روند در دومین هفته مرداد ماه تغییر کرد. به این ترتیب مجددا شاهد حضور پررنگ‌تر سهامداران حقوقی در نقش خریدار بودیم. بر این اساس در هفته منتهی به 11 مرداد ماه، بیش از 45 میلیارد تومان از پرتفوی معامله‌گران حقیقی وارد سبد سهام حقوقی‌ها شد. به‌طور سنتی در مقاطعی که قیمت عمومی سهام با افت همراه می‌شود، حضور بازیگران عمده در سمت خرید چشمگیرتر می‌شود.

     

    خرید بیشتر از سوی حقوقی‌ها همزمان با کاهش 253 واحدی شاخص کل، دو فرضیه درخصوص عملکرد این گروه از سهامداران را مطرح می‌کند: برداشت اول، نشان از رفتار حمایتی این گروه از بازار دارد؛ به نظر می‌رسد ذات حمایتی حقوقی‌ها به‌خصوص در شرایط منفی بازار، مهمترین عامل در خریدهای این گروه و افزایش فعالیت آنها باشد. در فرضیه دوم اما حفظ قیمت‌ها در سطوح بالاتر مطرح می‌شود؛ بعد از روند اصلاح قیمتی اخیر، سطوح فعلی قیمت‌ها نه تنها جذابیت بیشتری برای حقوقی‌ها داشته بلکه این گروه از سهامداران با خریدهای خود به‌عنوان اهرمی در جهت جلوگیری از افت بیشتر قیمت‌ها برآمدند. به عبارت دیگر حقوقی‌ها با افزایش خریدهای خود در هفته گذشته مانع از افت بیشتر قیمت‌ها شدند. این موضوع می‌تواند با بالا بردن سطوح حمایتی، افت شاخص در صورت ورود به دوره اصلاحی را محدودتر کند.

     

    هفته‌ای به کام حقوقی‌ها

    بررسی روند روزانه خرید و فروش سهامداران خرد و کلان بازار در دومین هفته مرداد ماه نشان از آن دارد که در تمامی روزها حقوقی‌ها توانستند مالکیت سهام را به نفع خود تغییر دهند. معاملات روز شنبه در حالی با توقف هشت‌روزه رشد بورس آغاز شد که روند برتری حقیقی‌ها نیز با این امر متوقف شد. بر این اساس به دنبال کاهش 88واحدی شاخص کل بورس در معاملات روز شنبه شاهد افزایش خرید از سوی حقیقی‌ها بودیم. این امر تغییر مالکیت 26 میلیون و 500 هزار سهمی به ارزش تقریبی 10 میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها را به همراه داشت. بیشترین سهم از این رقم در اختیار ارزش جابه‌جایی‌ سهام به‌پرداخت ملت بود؛ در این روز حدود 2 میلیون سهم «پرداخت» به ارزشی بالغ بر 4 میلیارد و 300 میلیون تومان به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. همچنین بیشترین حجم سهام خریداری شده توسط حقوقی‌ها در نماد ملی مس ایران شکل گرفت. به این ترتیب جابه‌جایی‌ حدود 9 میلیون سهمی به ارزش 6/ 1 میلیارد تومان را در نماد «فملی» شاهد بودیم. در روز شنبه فولاد خراسان نیز با ارزش جابه‌جایی‌ حدود 2 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقوقی بود. این در حالی است که بیشترین حجم خرید از سوی سهامداران حقیقی در نماد پالایش نفت بندرعباس به ثبت رسید. نماد «شبندر» روز شنبه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی 65 تومانی، با رشد قیمت 8 درصدی به تابلو بازگشت. به این ترتیب حقیقی‌ها تمایل زیادی به خرید نماد مزبور نشان دادند و تغییر مالکیت 7 میلیون و 600 هزار سهمی به ارزش 3 میلیارد و 400 میلیون تومان در نماد مزبور شکل گرفت. آسان پرداخت پرشین و تکسرام نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی در بازار روز شنبه بودند.

    پایان استراحت شاخص و تداوم برتری حقوقی‌ها

    به دنبال پایان یافتن استراحت یک روزه شاخص کل بورس در جریان معاملات روز یکشنبه، شاهد تداوم خرید حقوقی‌ها بودیم. بر این اساس نماگر بازار با ثبت رشد 70 واحدی در جریان معاملات روز یکشنبه مجدد به روند صعودی خود بازگشت. در این میان حقوقی‌های بازار به خریدهای خود ادامه داده و تغییر مالکیت را به نفع خود به پایان بردند. بر این اساس روز یکشنبه شاهد جابه‌جایی‌ بیش از 18 میلیون و 700 هزار سهم به ارزش تقریبی 10میلیارد تومان از پرتفوی حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم. در این روز بیشترین حجم جابه‌جایی‌‌ها‌ به نفع حقوقی‌ها در نماد گل‌گهر صورت گرفت. به‌طوری‌که حدود 7 میلیون سهم مزبور به ارزشی بالغ بر 6/ 1 میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران حقوقی افزوده شد. ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه این گروه بود. تغییر مالکیت «فملی» در حالی به بیش از 5 میلیون و 700 هزار سهم رسید که ارزشی معادل یک میلیارد تومان را به پرتفوی حقوقی‌ها افزود. این در حالی است که صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر به‌عنوان حقوقی فعال در «فملی» همچنان فروشنده این سهام بود و 10 میلیون سهم دیگر را نیز در بازار دیروز عرضه کرد. در این روز حجم جابه‌جایی‌ سهام در بانک انصار نیز قابل توجه بود. به‌طوری‌که حدود 4 میلیون سهم این بانک به ارزشی بالغ بر 834 میلیون تومان به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. بررسی خرید و فروش سهامداران خرد در بازار روز یکشنبه نیز نشان از آن دارد که بیشترین حجم خرید در این گروه در نماد پارس خودرو شکل گرفت. به این ترتیب تغییر مالکیت بیش از 5 میلیون سهمی را از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام حقیقی‌ها شاهد بودیم. این تغییر مالکیت ارزشی معادل 453میلیون تومان را برای حقیقی‌های «خپارس» به همراه داشت. پالایش نفت بندرعباس و مس شهید باهنر نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی در بازار روز یکشنبه بود.

     

    دوشنبه‌ای طلایی برای حقوقی‌ها

    روند برتری سهامداران حقوقی در جریان معاملات روز دوشنبه نه تنها متوقف نشد، بلکه با شدت بیشتری دنبال شد. به‌طوری‌که ارزش کل ناشی از جابه‌جا‌یی به پرتفوی حقوقی‌ها به بیش از 11 میلیارد تومان رسید. در این میان بیشترین جابه‌جایی‌ به نفع حقوقی‌ها را در نماد چادرملو شاهد بودیم؛ به‌طوری‌که بیش از 4 میلیون سهم «کچاد» به ارزشی بالغ بر 616 میلیون تومان به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی نیز از دیگر نمادهای مورد توجه این گروه بود که با حجمی حدود 4 میلیون سهم به پرتفوی حقوقی‌ها تغییر مالکیت یافت. سرمایه‌گذاری شاهد و بانک خاورمیانه نیز هر کدام با تغییر مالکیتی در محدوده 3میلیون سهم از دیگر نمادهای مورد توجه این گروه در بازار روز دوشنبه بودند. در این روز حقیقی‌ها نیز بیشترین خرید را در نماد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین به ثبت رساندند؛ به‌طوری‌که تقاضای بالا در خرید نماد «تاپیکو»، به جابه‌جایی‌ حدود 5 میلیون سهمی به ارزش 740میلیون تومانی به نفع حقیقی‌ها در این نماد ختم شد. فولاد مبارکه اصفهان نیز از دیگر نمادهایی بود که جابه‌جایی‌ قابل توجهی را به سمت سهامداران حقیقی تجربه کرد. زامیاد و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار روز دوشنبه بودند.

    سه‌شنبه‌ای مثبت برای حقوقی‌ها

    افت 118 واحدی شاخص کل بورس در جریان معاملات روز سه‌شنبه در حالی رقم خورد که بورس تهران زیر سایه عرضه‌‌کنندگان حقیقی بازار شاهد ایجاد فضایی منفی در نمادهای لیدر بازار بود. در این میان حقوقی‌ها در برخی گروه‌های پیشرو با استفاده از فرصت به وجود آمده به دنبال جمع‌آوری سهام به ویژه در کف قیمتی برآمدند. اما در این شرایط خرید و فروش‌های صورت‌گرفته توسط بازیگران بازار، همچنان به کام حقوقی‌ها بود. هر‌چند این روند نشان از کاهش حجم جابه‌جایی‌‌ها در مقایسه با روزهای قبل داشت؛ اما نقدینگی در همان مسیر حقیقی به حقوقی حرکت کرد. بر این اساس تغییر مالکیت روز سه شنبه با جابه‌جایی‌ بیش از 8 میلیارد و 300میلیون تومانی از سبد سهامداران حقیقی به حقوقی همراه شد. بیشترین درصد از این رقم در اختیار جابه‌جا‌یی سهام ملی مس ایران بود. در جریان معاملات روز سه‌شنبه سهامداران حقوقی تمایل زیادی به خرید سهام «فملی» نشان دادند. این امر با توجه به افت قیمت این نماد در بازار سه‌شنبه شدت گرفت. در نهایت 77 درصد از خریدهای صورت گرفته در نماد فملی از سوی سهامداران حقوقی شکل گرفت. این موضوع تغییر مالکیت بیش از 7 میلیون سهمی و به ارزشی بالغ بر 3/ 1 میلیارد تومان را به همراه داشت. بررسی خریدهای سهامداران حقیقی نشان از آن دارد که بیشترین حجم جابه‌جا‌یی در این گروه در نماد فولاد مبارکه اصفهان رخ داده است. حقیقی‌ها در حالی اقدام به خریدهای سنگین در نماد «فولاد» داشتند که خالص این تغییر مالکیت به بیش از 16 میلیون و 800هزار سهم رسید. این جابه‌جایی‌ ارزشی معادل 2میلیارد و 860میلیون تومان به‌همراه داشت.

     

    کاهش حجم جابه‌جا‌یی‌ها در پایان هفته

    روند خرید حقوقی‌ها درجریان معاملات روز چهارشنبه با کاهش شدید حجم جابه‌جایی‌، تداوم یافت. در آخرین روز کاری هفته حجم و ارزش کل معاملات نیز افت شدید را تجربه کرد و به 92 میلیارد تومان رسید. این امر کاهش حجم جابه‌جایی‌‌ها را در پی داشت؛ به‌طوری‌که تغییر مالکیت بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون تومانی از سبد حقیقی‌ها به پرتفوی سهام حقوقی‌ها در کارنامه آخرین روز کاری هفته به ثبت رسید. در این روز بیشترین تغییر مالکیت در نماد به پرداخت ملت تشکیل شد که با جابه‌جایی‌ بیش از یک میلیارد تومانی این نماد همراه بود. ملی‌مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده بازار بود که با جابه‌جایی‌ حدود یک میلیارد تومانی ختم شد. سرمایه‌گذاری شاهد نیز با تغییر مالکیتی به ارزش 550میلیون تومان از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار روز چهارشنبه بود. در این روز سهامداران حقیقی نیز بیشترین خرید خود را در نماد فولاد مبارکه اصفهان انجام دادند. بر این اساس جابه‌جایی بیش از یک میلیارد تومانی به نفع سهامداران خرد در نماد «فولاد» به ثبت رسید. پتروشیمی پردیس و آهنگری تراکتورسازی نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در بازار روز چهارشنبه بودند.

    برچسب ها