عصر خودرو

در دیدار وزرای دو کشور مطرح شد؛

برگزاری کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان در ماه‌های آینده

عصر بازار- وزیر نیرو در دیدار با وزیر انرژی و ذخایر منابع آب جمهوری تاجیکستان، از برگزاری کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان در ماه‌های آینده خبر داد.

برگزاری کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان در ماه‌های آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  وزارت نیرو، حمیدچیت چیان در دیدار با «عثمان علی عثمان زاده»، وزیر انرژی و ذخایر منابع آب جمهوری تاجیکستان با اشاره به  اینکه اخیراً کمیته پیگیری کمیسیون مشترک در شهر دوشنبه تشکیل شده است، گفت: امیدوارم با پیگیری موارد مطرح شده در کمیته، هرچه زودتر شاهد برگزاری کمیسیون مشترک بین دو کشور باشیم.

    چیت چیان با اشاره به اینکه وزارت نیرو نه تنها بابت انرژی بلکه به عنوان رییس کمیسیون انرژی همیشه پیگیر بوده که موارد مورد علاقه دو طرف از نظر اقتصادی و فنی فراهم شود تا بتوانیم همکاری‌های اقتصادی را توسعه دهیم، گفت: امیدواریم موضوع پرداخت بدهی‌ها در خصوص نیروگاه سنگ توده 2 هرچه زودتر مرتفع شود تا وزارت نیرو نیز بتواند دامنه همکاری‌های خود را گسترش دهد.

    وزیر نیرو آنگاه به پروژه "کاسا هزار" اشاره کرد و افزود: با اتمام این پروژه، این امکان وجود دارد که ایران با این خط همکاری کند و در آینده شاید بخشی از برق تولیدی سنگ توده 2 از طریق این خط به ایران منتقل شود.

    در ادامه «عثمان علی عثمان زاده»، وزیر انرژی و ذخایر منابع آب جمهوری تاجیکستان نیز گفت: سران 4 دولت اعضای کاسا هزار و بانک‌های سرمایه گذار در دوشنبه حضور داشتند و ضمن بررسی مسائل قرار شد تا پایان سال تهیه لایحه نیز انجام شود.

    وی با اشاره به حضور پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان با سرمایه گذاری خارجی در احداث خط 500 کیلوولت کاسا هزار اضافه کرد: توافق‌های اولیه انجام شده و فقط مسائل فنی باقی مانده که امیدواریم تا پایان سال مناقصه برگزار شود و در سال بعد نیز کارهای فنی آن آغاز شود.

    وزیر انرژی و ذخایر منابع آب جمهوری تاجیکستان با اشاره به اینکه در بازدید از نمایشگاه بین المللی برق، شرکت‌های ایرانی را بسیار توانمند دیدیم و تمایل داریم در مناقصات تاجیکستان حضور داشته باشند گفت: تا پایان سال 2017 تمام مناقصات به پایان خواهد رسید و از سال بعد کارهای ساخت آغاز می‌شود.

    وی ادامه داد: برای خط‌های دائمی 500 کیلوولت، مسئله خرید و فروش و تعیین تعرفه در حال مشخص شدن است و در این لایحه پیش بینی شده است که بخشی از بدهی‌ها به وزارت نیرو از این طریق پرداخت شود.

    عثمان زاده با اشاره به اینکه وی به نمایندگی از طرف رییس جمهور تاجیکستان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران حضور دارد اظهار داشت: تاجیکستان آمادگی دارد تا در ماه‌های آینده کمیسیون مشترک بین دو کشور را در دوشنبه برگزار کند.

    برچسب ها