عصر خودرو

صادرات نفت ایران به چین افزایش پیدا می‌کند

عصر بازار- صادرات نفت ایران به چین با افزایش تقاضا برای نفت سنگین ایرانی پس از کاهش قیمت‌ها از سوی این کشور، در ماه اوت احتمالا به بالاترین میزان در ۱۱ ماه گذشته افزایش پیدا می‌کند.

صادرات نفت ایران به چین افزایش پیدا می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، یک منبع آگاه از برنامه بارگیری نفت‌کش ها اظهار کرد: صادرات نفت خام و میعانات از ایران به چین در ماه اوت به 733 هزار بشکه در روز می‌رسد که بالاترین میزان از ماه سپتامبر خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود ایران در شرایطی که تولید کشورهای عضو اوپک کاهش پیدا کرده و همچنین کاهش تولید آمریکای لاتین، عرضه نفت سنگین را محدود کرده است، در نیمه دوم سال 2017 سهم بیشتری از بازار چین کسب کنند.

    خریداران چینی همچنین نفت خاورمیانه‌ای بیشتری خریداری می‌کنند زیرا قیمت پایه دوبی در برابر برنت ضعیف‌تر شده است.

    محاسبات رویترز نشان می‌دهد ایران برای جذب خریداران قیمت فروش رسمی گریدهای سنگین‌تر نفت ایرانی و فروزان‌ بلند را در سه ماهه سوم به میزان دو سنت درهر بشکه نسبت به سه ماهه دوم سال میلادی جاری کاهش داده است.

    با این‌همه به گفته منابع آگاه، مجموع صادرات نفت خام ایران به آسیا در ماه اوت به 1.3 میلیون بشکه در روز می‌رسد که 0.3 درصد نسبت به ژوئیه کمتر است.

    مجموع صادرات جهانی نفت خام و میعانات ایران در ماه میلادی جاری ممکن است به 2.37 میلیون بشکه در روز بالغ شود که 0.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش خواهد داشت که نخستین کاهش سال به سال در چهار ماه گذشته خواهد بود. صادرات نفت خام و میعانات ایران به آسیا 0.5 درصد نسبت به ژوئیه افزایش خواهد یافت و به 1.65 میلیون بشکه در روز می‌رسد در حالی که صادرات به اروپا 15 درصد نسبت به ماه گذشته کاهش خواهد داشت و به 613 هزار بشکه در روز می‌رسد. صادرات به خاورمیانه تغییر چندانی نخواهد داشت و 111 هزار بشکه در روز خواهد بود.

    بارگیری نفت ایران به هند 25 درصد در ماه اوت نسبت به ژوئیه کاهش خواهد یافت و به 310 هزار بشکه در روز می‌رسد که پایین‌ترین میزان از فوریه سال 2016 محسوب می‌شود. کاهش واردات از سوی هندی‌ها احتمالا به تلافی اقدام تهران برای عدم اعطای امتیاز توسعه یک میدان گازی به شرکت‌های هندی صورت می‌گیرد.

    ایران که از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک معاف شده است، قصد دارد تولیدش را به میزان 200 هزار بشکه در روز افزایش داده و تا پایان سال 2017 به حدود چهار میلیون بشکه در روز برسد.

    کره جنوبی در ماه اوت برای نخستین بار از ژانویه سال 2016، از هند به عنوان دومین خریدار بزرگ نفت خام ایران پیشی می‌گیرد و حدود 380 هزار بشکه در روز نفت از ایران خواهد خرید.

    تایوان ماه جاری برای نخستین بار از آوریل نفت ایران را خریداری خواهد کرد که به گفته منابع آگاه، به دو میلیون بشکه بالغ می‌شود. سایر خریداران آسیایی شامل ژاپن هستند که میزان وارداتش با 6 درصد افزایش نسبت به ژوئیه، به 157 هزار بشکه در روز می‌رسد.

    در اروپا، ترکیه 258 هزار بشکه در روز نفت ایران را خریداری خواهد کرد که 7 درصد نسبت به ژوئیه افزایش خواهد داد در حالی که ایتالیا 129 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد خواهد کرد که نسبت به ماه گذشته تغییر چندانی نشان نمی‌دهد. در خاورمیانه، امارات متحده عربی 111 هزار بشکه در روز نفت از ایران خواهد خرید که 3 درصد نسبت به ژوئیه افزایش خواهد داشت.

    به گفته منابع آگاه، ایران علاوه بر صادرات در ماه میلادی جاری، دو میلیون بشکه در ذخایر فراساحلی خود قرار خواهد داد.

     

    برچسب ها