عصر خودرو

رئیس مرکز ملی فرش:

صادرات فرش دستباف به ۳۵۹ میلیون دلار رسید

عصر بازار- رئیس مرکز ملی فرش گفت: در سال ۹۵ بیش از ۹۰ میلیون دلار فرش ایرانی مستقیما به آمریکا وارد شد و در مجموع هم صادرات فرش ایران به حدود ۳۵۹ میلیون دلار رسید.

صادرات فرش دستباف به ۳۵۹ میلیون دلار رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، حمید کارگر در مورد صادرات فرش دستبافت ایران با بیان اینکه وضعیت صادرات فرش دستباف خوب است اما مطلوب نیست، گفت: در دهه گذشته فرش دستبافت ایران متأثر از عوامل متعدد داخلی و خارجی بود و بنابراین دچار کاستی‌ها و نقص شد.

    رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه تا یک دهه پیش متوسط صادرات سالانه فرش دستبافت حدود 500 میلیون دلار بود، افزود: اما در سال‌های اخیر به عللی مثل وقوع تحریم‌های مستقیم از طرف آمریکا و همین‌طور پیامدهای تحریم‌های غیر مستقیم بر اقتصاد ایران که منجر به بالا رفتن هزینه‌های صادرات و ریسک فعالیت‌های تجاری برون مرزی می‌شد صادرات فرش دستباف کاهش یافت.

    وی با تأکید بر اینکه عوامل دیگری در کاهش صادرات فرش دستبافت ایرانی به غیر از تحریم‌ها اثرگذار بودند، گفت: به عنوان نمونه می‌توان به وقوع یک رکود اقتصادی در برخی از کشورهای اروپایی مثل ایتالیا و همچنین تغییر سبک زندگی و سلایق مصرف‌کنندگان در بازارهای هدف در کنار بروز و ظهور کف‌پوش‌های جایگزین برای فرش دستباف مثل کف‌پوش‌های صنعتی و ماشینی و برخی عوامل داخلی مثل تورم در قیمت مواد اولیه و افزایش قیمت شدید مواد اولیه بویژه در سال‌های 1390 تا 1392 اشاره کرد.

    کارگر اظهار داشت: اما در 3 سال اخیر این روند کاهش صادرات متوقف شد و به روند افزایش تبدیل شد و به همین دلیل می‌گوییم وضعیت صادرات فرش دستباف خوب است چون از وضعیت کاهشی به افزایشی برگشتیم.

    رئیس مرکز ملی فرش ایران با تأکید بر اینکه اما تا رسیدن به متوسط صادراتی دهه قبل هنوز خیلی فاصله داریم گفت: با ظرفیت، گنجایش و کشش بازارهای مصرف هم فاصله محسوس است.

    وی با بیان اینکه یکی از اتفاقاتی که باعث شد روند افزایش صادرات شکل بگیرد رفع تحریم‌های مستقیم اعمال شده از طرف آمریکا بود، اظهار داشت: در سال قبل از وقوع این تحریم یعنی در سال 2009 سالانه حدود 80 میلیون دلار فرش دستبافت ایرانی مستقیما به آمریکا صادر می‌شد اما این روند در سال‌های تحریم به صفر رسیده بود و کشورهای رقیب ما بویژه هند و پاکستان جایگزین ما در بازار آمریکا شده بودند.

    کارگر گفت: با توافق برجام و از سرگیری صادرات فرش ایران به ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده فرش دستبافت در دنیا و اصلی‌ترین خریدار این دست‌بافته‌ها ما شاهد روند پرشتاب صادرات فرش ایران به آمریکا شدیم و همین امر باعث افزایش رقم صادراتی فرش شد بطوریکه در سال 95 بیش از 90 میلیون دلار فرش ایرانی مستقیما به آمریکا وارد شد و در مجموع هم صادرات فرش ایران به حدود 359 میلیون دلار رسید.

    وی با بیان اینکه 5700 تن فرش دستباف در سال 95 صادر شد، گفت: صادرات فرش دستباف ایرانی در مجموع نسبت به سال 94 بیش از 13 درصد رشد وزنی و بیش از 23 درصد رشد ارزشی داشت.

    رئیس مرکز فرش ایران با بیان اینکه خوشبین و مطمئن به روند افزایشی صادرات فرش دستبافت نیستیم گفت: مگر اینکه به الزامات و پیش‌شرط‌های آن هم توجه کنیم.

    کارگر گفت: روند افزایشی صادرات را در صورتی می‌توان ادامه داد که سلیقه مخاطبان و مصرف‌کنندگان امروز را در نظر بگیریم و تولید و صادراتی متناسب با نیاز و سلیقه مخاطب را شکل دهند و همچنین برای احیای برند فرش ایرانی از ابزارهای متفاوت از جمله تولید با کیفیت در کنار تبلیغات مؤثر استفاده کنیم و نوع فعالیت رقبای خودمان را رصد کنیم.

    وی در پایان گفت: در مجموع فرش ایرانی به 80 کشور دنیا صادر می‌شود.

    برچسب ها