عصر خودرو

مدیر امور سهام و سرمایه‌ گذاری و مجامع شرکت مس عنوان کرد:

بازار سرمایه فرصت مهم سرمایه گذاری

عصر بازار- مدیر امور سهام و سرمایه‌ گذاری و مجامع شرکت مس در جلسه‌ مشترک با فعالان بازار سرمایه به تشریح دستاوردهای شرکت مس در حوزه ‌های «تولید»، «صادرات و فروش»، «طرح ‌های توسعه ‌ای» و «بورس» برای سهام‌ داران پرداخت و گفت: شرکت مس در حوزه فروش در سال ۹۵ به مجموع ارزش فروش به میزان بیش از ۷۰هزار میلیارد ریال که رکورد تاریخی فروش کل سالیانه شرکت است، دست یافت.

بازار سرمایه فرصت مهم سرمایه گذاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل  از سنا، رحمتی مدیر امور سهام و سرمایه‌ گذاری و مجامع شرکت مس در جلسه‌ مشترک با فعالان بازار سرمایه که به همت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار برگزار شد، عنوان کرد: صادرات بیش از 100هزار تن کاتد مس، 500هزار تن کنسانتره مس و در حدود 1300 تن اکسید مولیبدن به کشورهای مختلف دنیا که همگی رکورد تاریخی فروش صادراتی سالیانه شرکت هستند، از موفقیت ‌های شرکت مس در زمینه فروش در سال 95 بود.

    به گفته رحمتی، نکته مهم در زمینه فروش محصولات شرکت به مصرف‌ کنندگان نهایی مس دنیا، انعقاد قراردادهای فروش End user است که دستاوردی مهم در این زمینه محسوب می شود.

    مدیر امور سهام و سرمایه ‌گذاری و مجامع شرکت مس با بیان اینکهعلی‌ رغم رکود جهانی و کاهش قیمت مس، پیشبرد طرح ‌های توسعه ‌ای متوقف نشد، اظهار داشت: تکمیل و بهره ‌برداری از ده پروژه جدید در مناطق مختلف در سال 1395 نشان‌ دهنده این است که شرکت مس در این دوره، پیشبرد طرح‌ های توسعه ‌ای را متوقف نکرد.

    وی ادامه داد: فاز دو تغلیظ سرچشمه و سونگون از مهم ‌ترین طرح‌ های توسعه ‌ای هستند که افتتاح شد؛ البته این دو در سال 94 افتتاح شدند ولی در سال 95 به مرحله تثبیت و ظرفیت کامل تولید رسیدند و باعث شدند ارزش‌ افزوده زیادی برای شرکت ایجاد شود.

    مشاور مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه سود شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته 1600 میلیارد تومان بوده است که این میزان سود با کمترین میانگین قیمت مس در طی ده‌ سال گذشته به ‌دست‌ آمده است، اظهار داشت: میانگین حاشیه سود شرکت مس بین سال‌ های 84 تا 92، 42درصد بوده است ولی متأسفانه به ‌خاطر تحریم‌ ها حاشیه سود شرکت کاهش پیدا کرد؛ با این ‌حال، حاشیه سود شرکت مس در سال 95 نسبت به سال 94 با رشد 11درصدی به 23درصد رسید.

    مدیر امور سهام و سرمایه ‌گذاری و مجامع شرکت مس درباره روند کاهش قیمت تمام ‌شده محصولات نهایی شرکت طی سه ‌سال اخیر گفت: قیمت تمام ‌شده کاتد مسی پالایشگاه و لیچینگ به ‌ازای هر تن 4657 دلار در سال 93 به 3900 دلار در سال 95 رسیده است.

    وی تصریح کرد: کاهش حدود 800 دلاری قیمت تمام ‌شده سال 95 نسبت به سال 93، به میزان 16٫2 درصد حاصل افزایش بهره ‌وری و کنترل هزینه‌ ها در شرکت مس است.

    رحمتی با بیان اینکه باز پرداخت تسهیلات و بدهی ‌ها در سال 1395 یکی از عوامل مهم کاهش قیمت تمام ‌شده محصولات شرکت مس است، گفت: در سال گذشته با حسن تدبیر، میزان بدهی شرکت از 2500 میلیارد تومان به صفر رسید و هم ‌اکنون شرکت مس بدهی به بانک ‌ها ندارد.

    وی در ادامه، خطاب به سهام ‌داران شرکت مس گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران در آخرین رتبه ‌بندی شرکت بورس در پایان سال 1395، در بین 50 شرکت فعال ‌تر بورس رتبه 5 را کسب کرده است که کسب این توفیق با وجود شرایط اقتصادی کشور دستاورد بسیار ارزشمندی محسوب می‌ شود.

    مدیر امور سهام و سرمایه ‌گذاری و مجامع شرکت مس با اشاره به اینکه در سال گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار بازده منفی 4.9 درصدی را تجربه کرد، گفت: با وجود این بازده منفی، سهام شرکت مس در پایان سال 95 بازدهی مثبت 35درصدی را تجربه کرد که این نیز توفیقی قابل‌ ستایش است که با هم ‌دلی و همکاری همه ارکان شرکت و حاکم شدن تدبیر در شرکت مس به‌ دست آمد.

    رحمتی با تاکید بر اینکه سهام شرکت فرصت مناسبی برای سرمایه ‌گذاری است و طی 11 سال گذشته بازدهی مثبت 603 درصدی را تجربه کرده، گفت: میانگین سالیانه بازدهی سهام ‌دارانی که از بدو پذیرش سهام شرکت در بورس، سهام‌ دار شرکت بوده‌ اند، در حدود 55درصد در سال بوده است.

    وی تصریح کرد: مقایسه بازدهی بازارهای مهم کشور در سال 95 اعم  بازار طلا (8٫4%-)، سکه (18%)، ارز (8%)، نرخ سود سپرده بدون ریسک بانکی (18%)، اوراق مشارکت (18%) و… در سال 1395 نشان ‌دهنده موقعیت قابل‌ توجه بازدهی سهام از جمله سود شرکت ملی صنایع مس ایران (35٫4%) در مقایسه با سایر بازارهاست.

    مشاور مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه براساس طبقه ‌بندی شرکت‌ های بورسی براساس ارزش بازار در پایان سال 95، شرکت مس به رتبه پنجم بورس دست ‌یافته است گفت: ارزش بازار سهام شرکت مس در سال گذشته نسبت به سه‌ سال قبل به بیشترین میزان به مبلغ 100٫350٫000 میلیون ریال رسیده است.

    وی افزود: همچنین شرکت ملی صنایع مس ایران در بین 477 شرکت پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار، ازلحاظ ارزش اسمی سرمایه رتبه ششم را در پایان سال گذشته کسب کرده است.

    رحمتی با اشاره به اینکه در سال گذشته به رکورد بیشترین تعداد سهام‌ دار از بدو پذیرش در بورس دست یافتیم گفت: تعداد سهام‌ داران شرکت در پایان سال 95 با بیش از 37هزار نفر به یک رکورد تاریخی دست یافت که این امر نشان ‌دهنده اقبال بازار سرمایه به سهام شرکت ملی صنایع مس ایران است.

    مشاور مدیرعامل شرکت مس در پایان با تاکید بر اینکه صنعت مس به ‌خاطر وجود سه فاکتور پتانسیل‌ های معدنی کشور، اقتصادی بودن فرایند براساس اقتصاد آزاد بین ‌الملل و امکان تامین مالی اقتصادی از بیشترین مزیت برای سرمایه ‌گذاری و توسعه در کشور برخوردار است، گفت:خوشبختانه این روند در 4 ماه نخست سال 96 نیز ادامه یافته و با توجه به تقاضای جهانی و بهبود جایگاه مس و حفظ  سرآمدی این صنعت نسبت به رقبا انتظار می رود این رکورد ها بازهم شکسته شود و جایگاه این صنعت در داخل و جهان بهبود یابد.

    رحمتی افزود: صنعت مس، اقتصادی ‌ترین و استراتژیک ‌ترین صنعت فلزات پایه قرن بیست ‌و یکم و بهشت سرمایه‌ گذاران معدنی در دنیا و ایران می ‌تواند قلمداد شود.

    برچسب ها