عصر خودرو

امروز صورت گرفت؛

امضای توافق نامه ۱.۶ میلیارد یورویی بهینه سازی پالایشگاه تبریز با کره جنوبی

عصر بازار-توافق نامه همکاری میان ایران و کره جنوبی به ارزش ۱.۶ میلیارد یورو به منظور ارتقا تکنولوژی و کیفیت فرآورده های پالایشگاه تبریز به امضا رسید.

امضای توافق نامه ۱.۶ میلیارد یورویی بهینه سازی پالایشگاه تبریز با کره جنوبی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، توافق نامه همکاری میان شرکت پالایش تبریز و کنسرسیومی متشکل از شرکت های مهندسی و ساختمان اسکی ( SKEC) از کره جنوبی و طراحی و ساختمان نفت (ODCC) از ایران امضا شد.

    این توافق نامه در حضور مقامات عالی رتبه دولتی و پارلمانی دو کشور با هدف تبدیل نفت کره به فرآورده های با ارزش بالاتر مطابق استاندارد یورو 5 به امضا رسید.

    اجرای این پروژه 1.6 میلیارد یورویی از طریق طراحی مهندسی، خرید ، تأمین کالا و تجهیزات ساختمان و نفت از طریق کنسرسیوم ایرانی و کره ای و تأمین فاینانس از منابع مالی بانک های کره جنوبی بود.

    با امضای این قرارداد 48 ماهه، نفت کوره از 20درصد ظرفیت فعلی پالایشگاه به کمتر از 2 درصد کاهش خواهد یافت و ارتقا کیفی فرآورده های پالایشگاه نفت تبریز از جمله بنزین، گازوئیل، تأسیسات گوگرد زدایی و دیگر تأسیسات این پالایشگاه وارد فاز اجرایی و عملیاتی می شود.

    پیش از این با توافق میان کارفرما و پیمانکار قراردادی به منظور عملیات امکان سنجی فنی_اقتصادی با هدف کاهش تولید نفت کوره و ارتقای کیفی فرآورده ها با شرکت اسکی کره جنوبی به امضا رسیده بود.

    پس از گذشت یک سال با تکمیل مطالعات امکان سنجی فنی_اقتصادی پروژه توافق نامه این همکاری با اعلام آمادگی اگزیم بانک کره در حمایت از این پروژه به صورت HOA نهایی و امروز به امضای طرفین رسید.

    بر اساس گزارش مطالعات امکان سنجی فنی_اقتصادی پروژه شاخص های اقتصادی این پروژه به شرح زیر است:

    نرخ بازگشت سرمایه 36 درصد، مقدار ارزش فعلی 497.1 میلیون یورو و میزان سرمایه گذاری 1.6 میلیارد یورو برآورد شده است.

    به علت فاصله زیاد پالایشگاه نفت تبریز از حاشیه آب های بین المللی انتقال نفت کوره از محل پالایشگاه به بنادر صادراتی در جنوبی علاوه بر هزینه های بالای آن از معضلات عمده شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیز می باشد.

    ضمناً اخطارها و ایجاد محدودیت های سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص آلایندگی بالای نفت کوره پالایشگاه از یک طرف و عدم استقبال نیروگاه ها و مصرف کنندگان دیگر از مصرف این فرآورده از طرف دیگر هم اکنون به یکی از موانع عمده بهره برداری مستمر از پالایشگاه نفت تبریز با ظرفیت طراحی تبدیل شده است.

    اجرای این پروژه علاوه بر رفع مشکلات یاد شده افزایش بهره وری از منابع هیدروکربنی و ایجاد ارزش افزوده گام مهمی در ارتقای تکنولوژیکی ظرفیت های پالایشگاهی کشور محسوب می شود.

    در حال حاضر کنسرسیوم متشکل از شرکت اسکی و شرکت طراحی و ساختمان نفت به عنوان پیمانکار جهت اجرای طرح به صورت EPC+F بر اساس منابع مالی بانک های کشور کره جنوبی مد نظر قرار گرفتند و خوشبختانه توافق نامه این همکاری HOA نهایی و به امضای طرفین رسیده است در حال حاضر نامه اعلام آمادگی اگزیم بانک کره در حمایت از این پروژه دریافت شده است.

    این پروژه می تواند اولین پروژه مشارکت ایرانی و خارجی در یک طرح بزرگ صنعت پالایش نفت پس از تحریم های ظالمانه غرب علیه کشور باشد، در این طرح هدف به کارگیری حداکثر توان ملی و امکانات داخلی خواهد بود و مقرر است 51 درصد مبلغ پروژه از خدمات پیمانکاران و سازندگان ایرانی استفاده کرده است.

    برچسب ها