عصر خودرو

اونس تحت فشار داده‌های آمریکایی قرار گرفت؛

پایان مایوس‌کننده انتظار طلا

عصر بازار- بازارهای جهانی فلزهای گرانبها روزهای نخست ماه هشتم میلادی را به انتظار برای گزارش اشتغال‌زایی آمریکا گذراندند؛ گزارشی که عصر روز گذشته منتشر شد. اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های ۱۲۶۹ و ۱۲۶۸ دلار ایستاده بود، چهارشنبه قیمت ۱۲۶۶ دلار را تجربه کرد؛ اما پنج‌شنبه به بهای ۱۲۶۸ دلار بازگشت.

پایان مایوس‌کننده انتظار طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، جمعه با نوسان‌های محدود پیرامون همان قیمت نهایی پنج‌شنبه آغاز شد که با توجه به انتظار برای گزارش مهم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان عجیب نبود. اونس تا ساعت 5 بعدازظهر به بهای 1268 دلار رسید و در این ساعت گزارش اشتغال‌زایی اقتصاد آمریکا در ماه پیشین میلادی منتشر شد. براساس این گزارش، آمریکا در ماه جولای، 209 هزار شغل ایجاد کرده است. نرخ مورد انتظار 182 هزار مورد بود. نرخ بیکاری هم به 3/ 4درصد کاهش یافته است. داده‌های خوب این گزارش احتمال تشدید انقباض پولی را در آمریکا افزایش می‌دهد. متوسط اشتغال‌زایی ماهانه در سه ماه گذشته 195هزارمورد شغل بوده است. به این ترتیب، پس از انتشار این گزارش شاخص دلار جهش و ارزش فلز زرد سقوط کرد. شاخص دلار روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی عدد 83/ 92 ایستاده بود. تا ساعت8 عصر روز گذشته، شاخص دلار به عدد 13/ 93 واحد و بهای اونس به 1256 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است عدد و قیمت متفاوتی به‌عنوان عدد و قیمت نهایی اولین هفته آگوست رقم خورده باشد.

    افت چهارشنبه

    اونس روز چهارشنبه نوسان‌های زیادی داشت؛ اما در نهایت 2 دلار افت را نسبت به قیمت نهایی روز قبل تجربه کرد. دلیل این افت عمدتا سودگیری معامله‌گران بود. این در حالی بود که شاخص دلار در این روز با افت خود به طلا کمک کرد. شاخص دلار از آنجا نتوانست با افت خود به فلز زرد کمک کند که علاوه‌بر سودگیری معامله‌گران، رشد بازارهای سهام نیز ادامه داشت که باعث خروج سرمایه از بازار طلا می‌شد. شاخص داو جونز آمریکا چهارشنبه برای اولین بار در تاریخ از مرز 22 هزار واحد گذشت. تشدید ریسک‌پذیری در بورس‌ها عمدتا ناشی از بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهان است. در سومین روز کاری هفته، بهای نفت خام اندکی افزایش یافت که باعث شد طلا افت بیشتری را تجربه نکند. حالت انتظاری بازارها از این روز تشدید شد و جمعه صبح به اوج خود رسید. چهارشنبه اشتغال‌زایی بخش خصوصی آمریکا توسط ADP اعلام شد؛ اما مانند همیشه چشم همه به گزارش روز جمعه بود. در حالی که انتظار می‌رفت گزارش ADP 180 هزار مورد اشتغال‌زایی را نشان دهد، عدد 176 هزار، عدد اعلامی بود.

     

    انتظار پنج‌شنبه

    شاخص دلار پنج‌شنبه دست نخورده ماند اما اونس با افزایش اندک خریدها،‌ مقداری رشد کرد. اونس در چهارمین روز هفته، تحت‌فشار سودگیری عده‌ای از معامله‌گران تا بهای 1260 دلار هم پایین آمد؛ اما در نهایت با افزایش دوباره خریدها به نزدیک مرز 1270 دلار بازگشت. بیشتر معامله‌گران بازارهای مختلف در این روز در انتظار گزارش مهم عصر جمعه بودند و از این رو تعداد معاملات تا حدی کاهش داشت. کیتکو در گزارش جمع‌بندی پنج‌شنبه نوشت: «چشم‌انداز آرام‌تر ژئوپلیتیک در این هفته به نفع بازار طلا نیست. با این حال، چندین تحول جهانی وجود دارد که ممکن است به سرعت به صحنه بازگردند و تقاضای طلا را به‌عنوان سرمایه امن تشدید کنند.»

    یک خبر مهم پنج‌شنبه، اوج گیری یورو مقابل دلار تا اوج 5/ 2 ساله بود. نفت خام هم در این روز اندکی افت کرد. دیگر خبر مهم روز این بود که بانک مرکزی بریتانیا در نشست خود نرخ بهره را بار دیگر بدون تغییر حفظ کرد و حتی پیش‌بینی نسبت به رشد اقتصادی و دستمزدها را کاهش داده است. این خبر باعث افت شدید ارزش پوند شد. علت اصلی این مساله تبعات احتمالی خروج این کشور از اتحادیه اروپا بوده است. مذاکرات رسمی برگزیت بین مقام‌های بریتانیا و اتحادیه اروپا آغاز شده است.

     

    روز گزارش

    بازارهای جهانی صبح جمعه را با نوسان‌های اندک آغاز کردند که با توجه به رسیدن انتظارها به اوج، عجیب نبود. اونس طلا و شاخص دلار هر دو روز آخر هفته را با نوسان‌هایی با دامنه محدود آغاز کردند؛ اما پس از انتشار گزارش اشتغال‌زایی، شاهد افزایش دامنه نوسان‌ها شدند. اونس طلا که تا ساعت 5 بعدازظهر به قیمت 1268 دلار رسیده بود،‌ با انتشار داده‌های خوب گزارش اشتغال‌زایی که احتمال رشد نرخ‌های بهره را در آمریکا افزایش داد، رو به افت گذاشت و تا زمان نهایی شدن این گزارش به قیمت 1262 رسید. شاخص دلار هم که تا ساعت 5 عدد 80/ 92 واحد را تجربه کرده بود، تا زمان نوشته شدن این گزارش به عدد 13/ 93 واحد رسید. در گزارش بعدی  اعداد نهایی را برای این روندها پیش رو خواهید داشت. به علاوه روند تحولات هفته گذشته مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ هفته‌ای که با آخرین روز جولای آغاز شد و با چهارمین روز آگوست به پایان رسید. اونس در ماه جولای بیش از 2 درصد رشد کرده بود تا با امید وارد آگوست شود.

    خبر بد

    با آنکه اونس در ماه گذشته میلادی با جهش قابل توجه دوباره از مرز میانه کانال 1200 دلار عبور کرد، برخی از موسسه‌ها اخبار بدی برای فلز زرد دارند. موسسه سرمایه‌گذاری «آی‌اچ‌اس مارکت» بر این باور است که فدرال رزرو آمریکا همچنان در مسیر افزایش نرخ بهره قرار دارد و این مساله به ضرر قیمت طلا خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو نیوز، موسسه سرمایه‌گذاری ای‌اچ‌اس مارکت در تازه‌ترین تحلیل خود اعلام کرده که گرچه قیمت طلا طی هفته‌های اخیر با افزایش روبه‌رو شده و نزدیک به بالاترین سطح خود در 2 ماه اخیر رسیده، ولی سیاست پولی بانک‌های مرکزی جهان به‌خصوص فدرال رزرو آمریکا تا پایان امسال همچنان سختگیرانه خواهد بود و فدرال رزرو قصد دارد نرخ بهره را افزایش دهد و این مساله در نهایت خبر بدی برای بازار طلا به‌شمار می‌رود. براساس این گزارش کی سی چانگ تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری ای‌اچ‌اس مارکت در سخنانی تاکید کرد: «این احتمال وجود دارد که قیمت جهانی طلا تا پایان سال 2017 میلادی تحت‌تاثیر سیاست‌های پولی سختگیرانه فدرال رزرو آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ جهان به زیر 1200 دلار در هر اونس برسد و این روند نزولی در سال 2018 میلادی نیز ادامه داشته باشد.»

    اظهارات مقام ارشد موسسه سرمایه‌گذاری ای‌اچ‌اس مارکت در شرایطی است که تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «سی ام ئی» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا دسامبر به کمتر از 46 درصد رسیده است. از نظر تاریخی فدرال رزرو نرخ بهره را در شرایطی که انتظارات برای افزایش آن به کمتر از 50 درصد می‌رسد، افزایش نمی‌دهد. این تحلیلگر ارشد اقتصادی افزود: «موسسه ای‌اچ‌اس بر این باور است که ساختارهای اقتصاد آمریکا همچنان قوی و مستحکم است و این روند در سال 2018 میلادی نیز ادامه خواهد یافت و به همین علت زمینه مناسبی برای افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان امسال و سال 2018 میلادی وجود دارد. در صورت افزایش نرخ بهره آمریکا، قیمت طلا و نقره به شدت تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت.»

    او در ادامه گفت: «البته این تنها سیاست‌های پولی سختگیرانه فدرال رزرو نخواهد بود که بر قیمت طلا تاثیرگذار است، بلکه این انتظار وجود دارد که بانک مرکزی اروپا نیز سیاست‌های پولی انبساطی خود را تا پایان امسال متوقف کند. بهبود شرایط اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی تا پایان امسال می‌تواند موجب کاهش تقاضای طلا و سایر فلزات گرانبها شود.» او افزود: «نه تنها تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا با کاهش روبه‌رو می‌شود، بلکه تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به‌خصوص هند با کاهش همراه خواهد شد. اعلام مالیات 3 درصدی بر خرید و فروش طلا در هند تاثیر زیادی خواهد داشت.»

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو