عصر خودرو

بررسی روند معاملات هفتگی آتی سکه؛

بازار روی دوش «اردیبهشت»

عصر بازار- معاملات آتی سکه طی هفته گذشته رقم ۵۱ هزار و ۸۴۴ معامله را در حجم به ثبت رساند تا نسبت به مدت مشابه هفته منتهی به ۶ مرداد رشد ۳ هزار و ۸۰۰ تایی را از سرگذرانده باشد.

بازار روی دوش «اردیبهشت»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  این در شرایطی است که نگاهی به معاملات بازار آتی سکه طلا نشان می‌دهد بیشترین حجم معاملات در این بازار با رقمی بیش از 42 هزار معامله به سررسید اردیبهشت 97 تعلق دارد. باید گفت بازار بر دوش سررسید اردیبهشت قرار داشته و این موضوع احتیاط بالای بازار را بیش از پیش گوشزد می‌کند. به این ترتیب کل معاملات در سررسیدهای بازار آتی منهای اردیبهشت 97، رقمی در حدود 9 هزار و 500 معامله بوده که در مقایسه با هفته منتهی به 5 مرداد با کاهشی معادل 5 هزار معامله روبه‌رو‌ شده است.

    نکته قابل ذکر دیگر درخصوص معاملات هفته گذشته در بازار آتی سکه آن است که فعالان این بازار در 6 روز کاری گذشته بیشتر تلاش کردند تا موقعیت‌های خرید را بسته و به اردیبهشت 97 منتقل کنند. به عبارتی در مورد موقعیت‌های باز نیز شاهد سوئیچ بازار از همه سررسیدها به سررسید اردیبهشت 97 بودیم که آخرین سررسید در بازار آتی است. این موضوع نشان می‌دهد بازار در شرایط احتیاطی فرو رفته و در تلاش است وضعیت آتی را رصد کرده و در این مسیر بهترین موقعیت برای انتقال نقدینگی و سرمایه‌گذاری موقعیت اردیبهشت 97 است.

    کارشناسان بازار آتی معتقدند در حال حاضر این بازار در انتظار روشن شدن وضعیت بازار جهانی طلا است و به همین دلیل تغییرات مثبت در فضای دلار نتوانسته فعالان بازار را متقاعد کند تا به خرید بیشتر بپردازند. به عقیده آنها اینکه دلار در شرایط کنونی روند رو به رشدی را پشت سر می‌گذارد به دلایل متعدد قابل اعتنا است اما گویا فعالان بازار آتی نگرانی یا خوش‌بینی مهمتری را در بازار طلای جهانی جست‌وجو می‌کنند. در حال حاضر تقاضا برای دلار در بازار بالا است و از طرفی عرضه‌ها محدود و کنترل شده است. از منظر مسائل حوزه سیاست بین‌الملل نیز شرایط در هفته گذشته آرام‌تر بود که نشان می‌دهد فشارها بعد از تحریم‌های مجالس نمایندگان و سنا و با طی کردن بار روانی ناشی از آن تا حدی متعادل شده است و باید دید اقدامات آتی در فضای سیاست بین‌الملل بازارهای ارز و بالطبع سکه (نقدی و آتی) را به کدام سمت و سو پیش می‌برد.

    در این بین طلای جهانی طی هفته گذشته در بیم و تردید افزایش و کاهش به سر برد به‌طوری‌که در روزهای ابتدایی هفته شاهد روندی کم نوسان در قیمت بودیم که این روند کم نوسان قیمت طلای جهانی در حالی رخ داد که شاخص دلار در کف 14 ماهه خود به ثبت رسید، اما طلا همچنان روند محافظه‌کارانه و گارد مقاومتی خود را تداوم بخشیده و در بازه قیمتی زیر 1270 دلار حرکت کرد، به‌طوری‌که با در نظر گرفتن روز شنبه به‌عنوان مبدا حرکتی این نوسان‌ها، قیمت طلای جهانی در طول یک هفته به نوعی ثابت مانداما روز گذشته طلای جهانی با افت 11دلاری به 1257 دلار رسید. فعالان طلا با انتشار گزارش حقوق و دستمزد و اشتغال در بخش غیر کشاورزی آمریکا در روز جمعه بودند فشار فروش را در بازار افزایش دادند که باعث افت قیمت طلا شد. با این حال آن‌طور که کارشناسان بین‌المللی می‌گویند سرمایه‌گذاران حوزه طلا اقدامات اخیر ترامپ را به نوعی در راستای ارتقای بهای طلا و بهبود این بازار تلقی کرده و امیدوارند اقدامات ترامپ در جهت منافع این سرمایه‌گذاران عمل کند و مسیر طلا را عوض کند.اما عامل دیگری که سرمایه‌گذاران طلا را در حالت انتظاری نگه می‌دارد می‌توان تعقیب گزارش‌هایی دانست که قرار است در راستای بررسی برخی اتهامات به ترامپ درخصوص انتخابات اخیر در این کشور و دخالت‌های روسیه در آن دانست. به عقیده کارشناسان این موضوع می‌تواند شرایط سختی را برای ترامپ ایجاد کند در نتیجه روشن شدن نتایج این اتهامات، بازار ممکن است به احتیاط خود ادامه دهد. به نظر می‌رسد معامله‌گران احساس می‌کنند این خبر به این معنی است که دستور کار اقتصادی دولت ترامپ به تاخیر افتاده است. گزارش روز پنج‌شنبه نیز در این راستا رشد آرام خدمات را نشان می‌دهد که احتمال افزایش حقوق و دستمزد را در بخش غیرکشاورزی افزایش می‌دهد.

    عملکرد طلا

    در این بین بهبود عملکرد طلا در روز پنج‌شنبه در زیر سایه گزارش ضعیفی که موسسه مدیریت عرضه (ISM) منتشر کرد، تقویت شد، اما این مسیر روز گذشته معکوس شد در این گزارش به شاخص غیر تولیدی طلا اشاره شده است که میزان آن را از عدد 4/ 57 به 9/ 53 کاهش داده است. همچنین بعد از آنکه سهام ایالات متحده آمریکا عقب‌نشینی کرد، سرمایه‌گذاران روی طلا و ین ژاپن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا بدون تردید مهم‌ترین گزارش اقتصادی ماه جاری محسوب می‌شود که انتظار می‌رفت این گزارش رشد 180 هزار شغل در ژوئیه را نشان دهداما اینطور نشد. به این ترتیب بسیاری از بازارها از جمله طلا تحت تاثیر قرار گرفت. عرصه ژئوپلیتیک آرام‌تر در هفته جاری نیز به نفع طلا به‌عنوان دارایی امن بود با این همه مسائل زیادی در سطح جهانی وجود دارد که ممکن است تحولات مربوط به آنها، تقاضا برای این فلز ارزشمند را تقویت کند. آمار اشتغال ممکن است روند تورم و دورنمای نرخ‌های بهره آمریکا در سال جاری را نیز روشن کند؛ اگرچه آمار اقتصادی مانند نرخ بیکاری و درآمد شرکت‌ها قوی بوده‌اند، اما تورم نشانه‌های چندانی از رشد پایدار را نشان نمی‌دهد تا برنامه فدرال رزرو برای تحکیم سیاست پولی را تسریع کند.

    برچسب ها