عصر خودرو

دومین بازدهی مثبت دلار ثبت شد

الگوی نوسان در بازار ارز

عصر بازار- در دومین هفته مردادماه، دلار حرکت در جاده افزایشی را ادامه داد تا دومین بازدهی مثبت در ماه پنجم تابستان به ثبت برسد.

الگوی نوسان در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در آخرین روز هفته گذشته، شاخص بازار ارز 13 تومان رشد را تجربه کرد و به بهای 3 هزار و 832 تومان رسید. این رشد موجب شد که این ارز به بالاترین قیمت از 23 بهمن برسد و الگوی نوسانی آن در دومین هفته مردادماه ادامه یابد. دلار در هفته گذشته پس از یک روز کم‌نوسان، در روز بعد با افزایش دامنه تغییرات مواجه ‌شد. به‌عنوان مثال، این ارز که در پنجمین روز هفته تنها یک تومان افزایش را تجربه کرده بود، روز پنج‌شنبه بالای 10 تومان بالا رفت.

     

    در این الگو، شاخص ارزی پس از روزهای نوسانی نیز کاهش تغییرات را ثبت می‌کرد. شماری از بازیگران ارزی علت شکل‌گیری این الگو را به احتیاط معامله‌گران و مدیریت بازارساز نسبت دادند. به باور آنها، معامله‌گران در این شرایط، پس از یک روز نوسانی، صبر می‌کردند تا روند قیمت در روز بعد را مشاهده کنند. در ادبیات بازار گفته می‌شود که معامله‌گران یک روز نفس می‌گیرند تا برای معاملات روز بعد توان کافی را داشته باشند. در کنار این، نوسان‌گیران سعی می‌کردند در ساعات انتهایی روزهای کم‌نوسان وارد بازار شوند تا بتوانند قیمت این ارز در روز بعد را تحت‌تاثیر قرار دهند. به‌عنوان مثال، روز چهارشنبه، دلار نوسان خاصی نداشت؛ ولی پس از پایان ساعت کاری بازار، نوسان‌گیران وارد گود شدند و حتی در معاملات پشت خطی توانستند قیمت را بالاتر ببرند تا روند در روز پنج‌شنبه تحت‌تاثیر قرار گیرد.

    طبق این الگوی زیگزاگی نوسانی، قیمت دلار در روز ابتدایی هفته جاری نباید رشد و نوسان خاصی را تجربه کند. این در حالی است که عده دیگری در بازار اعتقاد دارند، هر الگوی نوسانی تنها در دامنه زمانی کوتاهی در بازار رخ می‌دهد؛ چراکه پس از تکرار چند باره آن، سایر معامله‌گران در برابر وقوع آن عمل خواهند کرد. در این شرایط، عده‌ای اعتقاد دارند با افزایش تقاضای مسافرتی و بالا رفتن انتظارات افزایشی معامله‌گران فنی، قیمت در ابتدای هفته توانایی رشد بیشتری خواهد داشت. هم زمان معامله‌گرانی در بازار حضور دارند که معتقدند دلار در مرداد به سقف قیمت خود رسیده است و تا انتهای ماه نوسان خاصی را به ثبت نخواهد رساند. این عده باور دارند، بازارساز ارزی با عرضه متناسب ارز سعی خواهد کرد قیمت دلار را در همین دامنه قیمتی مدیریت کند. همسو با رشد دلار در بازار ارز، روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی افزایش قیمت را تجربه کرد و با هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و 221 هزار تومان رسید. با رشد فلز گرانبهای داخلی در روز آخر، میزان بازدهی آن در هفته گذشته به 6 دهم درصد رسید. سکه 2هفته پیش نیز 7 دهم درصد رشد کرد. یکی از عواملی که موجب شد سکه تمام بهار آزادی متناسب با افزایش بهای دلار در روز پنج‌شنبه رشد نکند، به روند بهای اونس در بازارهای جهانی مربوط بود. اونس تا ساعت 3 بعدازظهر روز انتهایی هفته بیشتر به سوی ابتدای محدوده هزار و 260 دلار حرکت کرد. قیمت نهایی اونس در روز جمعه تاثیر زیادی بر انتظارات قیمتی معامله‌گران سکه بازار داخلی در 2 روز ابتدایی هفته خواهد داشت. هفته گذشته علاوه‌بر ثبت بازدهی سکه تمام، نیم و ربع سکه نیز رشد قیمت را تجربه کردند. در دومین هفته مردادماه، نیم سکه 4/ 1 و ربع سکه 3/ 1 درصد افزایش قیمت را به ثبت رساندند. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در هفته گذشته بر قیمت‌های بازار سکه اثر داشت، رشد بهای دلار و امید به عبور اونس از محدوده هزار و 270 دلار بود.

    5 افزایش دلار

    دلار از 6 روز کاری دومین هفته مردادماه، 5 افزایش را تجربه کرد تا روند افزایشی قیمت، عده زیادی از معامله‌گران را به ادامه رشد امیدوار کند. روند افزایشی این ارز از همان روز اول هفته و با عبور از مرز روانی 3 هزار و 800 تومان آغاز شد. شنبه گذشته، دلار برای اولین بار پس از تعطیلات نوروز از مرز 3 هزار و 800 تومان عبور کرد و با 12 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 805 تومان رسید. به گفته فعالان، اعلام کاخ سفید مبنی‌بر امضای مصوبه کنگره آمریکا از سوی ترامپ، بیانیه آمریکا و چند کشور اروپایی درباره آزمایش موشک ماهواره‌بر ایران و تنش نیروهای دریایی ایران با آمریکا در خلیج فارس از جمله عواملی بیرونی بودند که نوسان‌گیران ارزی سعی کردند با جوسازی پیرامون آن، قیمت دلار را افزایشی کنند. با این حال، شماری از معامله‌گران بازار اعتقاد داشتند خبرهایی که مورد اشاره قرار گرفت، تاثیر چندانی بر قیمت‌های بازار نداشت. این عده اعتقاد داشتند عواملی مانند افزایش نرخ حواله درهم و تقویت ارزش دلار در کشورهای همسایه از عوامل زمینه‌ساز رشد بودند. روز یکشنبه، این ارز 5 تومان دیگر رشد کرد و به قیمت 3 هزار و 810 تومان رسید تا در آن مقطع امید معامله‌گران برای تثبیت دلار در کانال 3 هزار و 800 تومان را بالا ببرد. با وجود این افزایش، فضای بازار ارز در هشتمین روز مردادماه آرام‌تر از روز ابتدایی هفته بود و معامله‌گران در زمینه خرید و فروش دلار احتیاط بیشتری داشتند. در چنین شرایطی، شماری از معامله‌گران اعتقاد داشتند، افزایش دلار در کانال 3 هزار و 800 و نبود یک اصلاح قیمتی می‌توانند از نشانه‌های پایداری قیمت در کانال جدید مد نظر قرار گیرند.

    در کنار این، روز یکشنبه، شماری از صرافی‌های بانکی نیز اقدام به عرضه ارز در کانال 3 هزار و 800 تومان کردند. به گفته برخی از بازیگران باتجربه بازار، عرضه بازیگران بازارساز در سطح جدید می‌تواند نشان‌دهنده پذیرش آن از سوی سیاست‌گذار ارزی باشد. این در حالی است که برخی معامله‌گران این تصور را مطرح کرده بودند که بازارساز نسبت به سطح 3 هزار و 800 تومان حساسیت دارد و با افزایش عرضه ارز سعی خواهد کرد که قیمت را به محدوده 3هزار و 790 تومان بازگرداند.

    تغییر نوسانات

    از روز دوشنبه الگوی نوسانات در بازار حالت زیگزاگی پیدا کرد. به این ترتیب، دلار که در دومین روز هفته 5 تومان بالا رفته بود، در روز سوم تنها نوسان یک تومانی را تجربه کرد. روز سه‌شنبه این ارز 9 تومان بالا رفت، حال آنکه در روز چهارشنبه بار دیگر نوسان تک تومانی را تجربه کرد. طبق این الگو انتظار می‌رفت که قیمت دلار به دنبال کاهش نوسان در پنجمین روز هفته، در روز پنج‌شنبه با افزایش نوسانات مواجه شود، اتفاقی که رخ داد و این ارز در آخرین روز هفته با 13 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 832 تومان رسید. در روزی که قیمت دلار از محدوده 3 هزار و 830 تومان عبور کرد، بهای پوند نیز مرز 5 هزار تومان را پشت سرگذاشت. در ششمین روز هفته گذشته، ارز اروپایی 21تومان رشد را به ثبت رساند و به قیمت 5 هزار و 20تومان رسید. به گفته فعالان، تقویت ارزش این ارز در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز رشد شد.

    برچسب ها