عصر خودرو

آیفکس در هفته گذشته ۱۱ واحد رشد کرد

هفته یک درصدی فرابورس ایران

عصر بازار- پرونده فرابورس ایران در دومین هفته مرداد در شرایطی بسته شد که نماگر این بازار در آخرین روز کاری این هفته با رشد ۱۱ واحدی در سطح ۲/ ۹۳۱ واحد قرار گرفت و توانست با ثبت بازدهی ۲/ ۱ درصدی معاملات هفته اخیر را به پایان رساند.

هفته یک درصدی فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با احتساب این رشد، بازدهی شاخص کل فرابورس از ابتدای سال جاری تاکنون به 4/ 6 درصد رسید. مجموع ارزش معاملات اما در هفته معاملاتی منتهی به 11 مرداد روند نزولی در پیش گرفت و افت 2 درصدی را نسبت به هفته منتهی به 4 مرداد تجربه کرد.

     

    طی معاملات هفته گذشته همان‌طور که انتظار می‌رفت پس از انتشار گزارش‌های میان دوره‌ای و همچنین برگزاری مجامع شاهد استقبال از نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی و پالایشی‌ها بودیم. بر این اساس در هفته منتهی به 11 مرداد 96، دو گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب 15 و 12 درصد از ارزش معاملات خرد فرابورس ایران را به خود اختصاص دادند و در صدر صنایع قرار گرفتند.

     

    نگاهی به آمار معاملات

    بررسی نوسان‌های شاخص فرابورس در این هفته حکایت از رشد 1/ 11 واحدی این نماگر دارد. بیشترین میزان رشد شاخص در این هفته صعود 8/ 8 واحدی شاخص در نهمین روز مرداد بود. 11 مرداد اما این بازار شاهد افتی به میزان 6/ 2 واحد (بیشترین میزان افت در هفته منتهی به 11 مرداد) بود. بر این اساس نماگر فرابورس ایران که در 8 مرداد ماه در کف هفتگی خود یعنی 3/ 920 واحد قرار داشت، در روز سه‌شنبه تا سطح 8/ 933 واحدی پیشروی کرد تا بیشترین مقدار شاخص در این هفته ثبت شود.

    در مجموع در هفته اخیر تعداد 984 میلیون ورقه بهادار در 121 هزار نوبت معاملاتی در تمامی بازارهای فرابورس مورد معامله قرار گرفت که ارزش این حجم از دادوستدها به 706 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب با ثبت این میزان معامله، شاهد افت 2 درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته منتهی به 4 مرداد بودیم. حجم معاملات اما در این بازه زمانی افزایش 37 درصدی را تجربه کرد. طی معاملات این هفته، بازارهای اول، دوم و پایه (بازارهای خرد) به‌ترتیب معامله 205، 355 و 408 میلیون سهم به ارزش 32، 110 و 94 میلیارد تومان را تجربه کردند.

    همچنین هفته گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی افزون بر 16 میلیون ورقه بهادار به ارزش 469 میلیارد تومان دادوستد شد که مرتبط با معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود. دادوستد حدود 4 میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش 422 میلیارد تومان، 11 میلیون ورقه در ETFها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش 5/ 16 میلیارد تومان و 400 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 5/ 30 میلیارد تومان نتیجه معاملات انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در هفته معاملاتی منتهی به 11 مرداد 96 بود.

    کاهش سود «اخزا»ها

    بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز طی هفته گذشته در مجموع میزبان حدود یک میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش 106 میلیارد تومان در یک هزار و 596 نوبت معاملاتی بود تا در نهایت این اوراق در محدوده قیمتی 95 تا 99 هزار تومان مورد دادوستد قرار گیرند. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از کاهش متوسط نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی در هفته مورد بررسی دارد. بر این اساس میانگین نرخ سود در 4 سررسید موجود اسناد خزانه اسلامی با کاهش یک واحد درصدی نسبت به میانگین هفته ماقبل آن همراه شد و به 6/ 21 درصد رسید. طی آخرین روز معاملاتی فرابورس نیز این متغیر کاهش محسوسی را تجربه کرد و در سطح 18 درصدی قرار گرفت.

     

    بازگشت «تسه»ها به مسیر صعودی

    طی معاملات هفته گذشته اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) پس از دو هفته نزولی با رشد هفتگی 1/ 1 درصدی همراه شدند. به نظر می‌رسد رشد تقاضا مهم‌ترین عامل حمایت از «تسه»ها در هفته اخیر است. بنابراین با اینکه از نیمه دوم تیر تا هفته اول مرداد شاهد مقاومت سطح 77 هزار تومانی در مقابل رشد قیمت اوراق بودیم اما در روزهای پایانی هفته اخیر قیمت «تسه»ها تا سطح 79 هزار تومانی نیز افزایش داشت. در این میان با وجود افت 4/ 5 درصدی تعداد معاملات مسکن در تیر نسبت به خرداد، اما همچنان سیگنال‌های افزایش تقاضای مسکن در برخی مناطق تهران در کنار رشد تقاضای فصلی در تابستان، چشم‌انداز رشد تدریجی قیمت اوراق را ارائه می‌دهد. با این وجود، به نظر می‌رسد تنوع در وام‌های ارائه شده از جمله تامین مالی تقاضای خانه‌اولی‌ها از صندوق یکم بانک مسکن مانعی در برابر رشد قابل توجه «تسه»ها است.

    فلزی‌ها، صدرنشین معاملات فرابورس

    طی هفته‌ای که گذشت فلزات اساسی، شیمیایی‌ها و گروه هتل و رستوران به ‌ترتیب سه صنعتی بودند که بیشترین سهم از ارزش معاملات خرد فرابورس را به خود اختصاص دادند. به این ترتیب، گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی بالغ بر 31 میلیارد تومان، سهم 15 درصدی، گروه محصولات شیمیایی با ارزش 5/ 23 میلیارد تومان، سهم 12 درصدی و گروه هتل و رستوران با معاملاتی به ارزش 17 میلیارد ریال سهم 8 درصدی را از مجموع ارزش معاملات سهام در بازارهای اول، دوم و پایه طی معاملات هفته گذشته در اختیار گرفتند.

    برچسب ها