عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت را در ادامه مشاهده می کنید.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، این رویدادها به شرح زیر می باشند:

    بازار سرمایه امروز عمیق تر از آغاز دولت یازدهم شده است

    علی طیب نیا در گزارشی به تشریح عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی در 4 سال گذشته پرداخت و گفت: تشدید محدودیت های ناشی از تحریم در سال های 1391 و 1392 اقتصاد ایران را در لبه پرتگاه، اگر نخواهیم بگوییم در عمق آن، قرار داده بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: افت مجموعا 8 درصدی تولید داخلی در سال های 1391 و 1392، فشار طاقت فرسای بار تورم تا 40 درصدی بر دوش مردم، کشور را در بحران عمیق رکود تورمی قرار داده بود. بی ثباتی در بازارهای اقتصادی، از جمله بازار ارز حرف اول را می زد و سوداگران از این فرصت برای به حاشیه بردن بیش از پیشِ کارآفرینی و نوآوری بهره می بردند.

    تاثیر فرار فنر نقدینگی بر بازارهای ارز، کالا، سهام و مسکن

    حسین عبده تبریزی با بیان اینکه تغییرات در کابینه جدید دولت تاثیر آنچنانی بر روی بازار سهام نخواهد داشت، عنوان کرد: به نظر می‌رسد دولت با تغییرات عمده‌ای در کابینه مواجه نباشد مضاف بر اینکه تاثیر ترکیب کابینه معمولا بر روی شاخص مربوط به همه وزرا نیست و از این رو به نظر می‌رسد تاثیر این موضوع برای نماگر بورس حداکثر دو یا سه درصد باشد. عضو عالی شورای بورس، با اشاره به چشم انداز نرخ ارز، مسکن و بازار سهام در نیمه دوم امسال گفت: اگر فنر نقدینگی فرار کند اول بر روی ارز و بعد روی کامودیتی‌ها سپس بر روی بازار سهام و در نهایت بر روی مسکن تاثیر گذار خواهد بود.

    حرکت فرابورس به سمت تبدیل شدن به بورس اختصاصی حوزه دانش‌بنیان

    معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه سرمایه‌گذاری جسورانه را از اتفاقات خوب در راستای حمایت کشور از کسب‌وکارهای نوآورانه دانست و اظهار داشت: ما تا پیش از این با این نوع سرمایه‌گذاری بیگانه بودیم البته در شیوه تجارت چند هزار ساله کشور بحث سرمایه‌گذاری خطرپذیر وجود داشته ولی در 100 سال اخیر آن را کنار گذاشتیم و حالا باید به این سمت حرکت کنیم که حداقل 40 درصد از سیستم سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها از طریق این نوع سرمایه‌گذاری تامین شود. سورنا ستاری با اشاره به اینکه ما در کشور هم بورس داریم و هم فرابورس که در فرابورس رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان دنبال می‌شود، گفت: از این رو فرابورس به سمت تبدیل شدن به بورس اختصاصی حوزه دانش‌بنیان حرکت می‌کند؛ چرا که صندوق‌های جسورانه وارد این بورس شده‌اند.

    تسهیل در تولید و فروش محصولات از طریق بورس کالا

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن، گفت: مردم در تعیین سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش دارند و تولیدکنندگان با تولید کالاهای مرغوب می توانند در عدم واردات کالا تاثیرگزار باشند. علی یزدانی گفت: برای تسهیل در امر تولید و فروش در بازار، تفاهم نامه‌ای با بورس کالا و فرابورس برای ارائه محصولات امضا کرده ایم.

    صندوق زعفران به زودی راه‌اندازی می‌شود

    مدیر عامل بورس کالا با بیان اینکه نخستین صندوق کالایی زعفران راه‌اندازی می‌شود، گفت: صندوق‌ کالایی از ارزش خالص دارایی‌ها برخوردار است و کالا با معامله گواهی سپرده کالایی، تبدیل به اوراق بهادار می‌شود. حامد سلطانی‌نژاد با بیان اینکه برنامه دولت در حوزه کشاورزی حمایت از محصولات استراتژیک است، عنوان کرد: این محصولات با معیشت مردم سروکار دارد، اما همگان به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست‌ حمایتی در قالب‌های سنتی گذشته دیگر جوابگو نیست.

    زمزمه‌های راه‌اندازی بورس آب

    به گفته مدیرعامل بورس انرژی، وضعیت منابع آبی در کشور و ساز‌و‌کار معاملاتی، تامین، انتقال، عرضه و مصرف آب خود می‌تواند در آینده در تامین منافع ملی کشور دخیل باشد که در نهایت، شفافیت قیمتی، مصرف بهینه و جذب بخش خصوصی فعال و خلاق مواردی است که با ثبت عرضه و تقاضای آب در بازار سرمایه امکان دستیابی به آنها وجود دارد. سید‌علی حسینی نظر مثبت تصمیم‌سازان اقتصادی در حوزه آب را یکی از اهرم‌های حمایتی مهم برشمرد و وجود ظرفیت‌های متناسب برای رونق این بازار به منظور تامین منافع ملی را یکی از اهداف مهم بورس انرژی در حوزه آب عنوان کرد.

    تحول و رونق در بازارهای کالایی با ایجاد صندوق های پشتوانه کالا

    در جریان آغاز معاملات ثانویه صندوق سرمایه گذاری طلای لوتوس که در نماد طلا آغاز شد، مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران به مزایای ورود صندوق های سرمایه گذاری کالایی به حوزه طلا پرداخت و گفت: پوشش اثرات تورمی یکی از مهم ترین کارکردهای این صندوق است و همه فعالانی که دنبال پوشش ریسک های ناشی از تورم هستند، می توانند از این صندوق برای ورود به بازار طلا و سرمایه گذاری در آن استفاده کنند. حامد سلطانی نژاد دومین کارکرد این صندوق را در نقدشوندگی بالای آن دانست و برقراری امکان معاملات آنلاین توسط شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان مدیر و بازارگردان را از دیگر مزیت آن برشمرد.

    قیمت گذاری کالاهای اساسی در بورس، مانع فساد و سوء استفاده می شود

    رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه کشف واقعی قیمت محصولات اساسی در بورس بر سایر روش ها برتری دارد، گفت: با بهره گیری از شفافیت بورس کالا می توان مانع فساد و سوء استفاده در قیمت گذاری کالاها شد. محمد امیری اصفهانی درباره راهکارهای کاهش فساد در بازارهای معاملاتی گفت: امروزه یکی از راهبردهای بسیار موثر برای مقابله با هر نوع فساد و سوء استفاده، بحث شفافیت است به طوری که اجماع بشری در دنیا به آن رسیده و مباحث علمی هم بر این موضع دلالت دارد.

    شرکت های واگذار شده دارای سهام کنترلی ارزیابی شدند

    میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در همایش ارزیابی عملکرد خصوصی سازی در اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، با بیان اینکه دولت در شرکت ها سهام مختلفی دارد، گفت: درصد سهام متعلق به دولت در این شرکت ها متنوع است و سه نوع تقسیم بندی در این زمینه وجود دارد. رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: بخشی از سهام به صورت خرد یا غیرمدیریتی است که دارنده آن به دلیل سهام کمتر از 17 درصد در هیات مدیره عضوی نخواهد داشت و در عین حال بخش دیگری از سهام را که 17 تا 50 درصد است به عنوان سهام مدیریتی می شناسیم که دارنده آن دو عضو در هیات مدیره خواهد داشت.

    ورود آسان و سریع شرکت ها به بورس با راه اندازی کلینیک پذیرش

    قاسم محسنی در خصوص افتتاح کلینیک پذیرش بورس در گفت و گو با "سنا" گفت: مقررات مربوط به پذیرش پیچیده است و ممکن است شرکت هایی که علاقمند به حضور در بازار سرمایه هستند برای طی این روند، رعایت قانون و احراز شرایط پذیرش ابهاماتی داشته باشند. به گفته عضو شورای عالی بورس با راه اندازی این کلینیک کارکنان شرکت بورس که در حوزه پذیرش اشراف کامل به قوانین دارند می توانند به شرکت ها کمک کنند تا در مسیر ورود به بازار سرمایه، ابهام های شان برطرف شود تا طی این مسیر و احراز شرایط راحتتر و سریعتر انجام شود.

    نتایج هفته اول نخستین لیگ ستارگان بورس/ علامه ای ها پیش تاز مسابقات

    رییس کمیته اجرایی لیگ ستارگان بورس ایران درباره اهداف نخستین لیگ ستارگان بورس گفت: یکی از اهداف اصلی ما انتقال و انعکاس فرهنگ اشتغال و کارآفرینی نوین در جامعه بود. در همین هفته اول مسابقه شاهد بودیم که تیم های اول، دوم و سوم در عرض یک هفته با رفتار درست معامله گری به سودهای قابل قبولی رسیدند. یاسر فلاح درباره بازتاب این مسابقه اظهار داشت: اولین دوره لیگ ستارگان بازتاب ها و بازخوردهای فراوانی در سطح رسانه ها، فعالان بازار و فضای مجازی داشت و به واسطه لیگ ستارگان بورس فضای پویا و شادابی در دانشگاه ها به وجود آمده است به طوریکه دانشجویان و اساتید دانشگاه های شرکت کننده پیگیر این رقابت ها هستند.

    بازار سرمایه، مسیر افزایش کارایی وقف

    استفاده صحیح از "وقف" و مدیریت عقلانی آن توزیع عادلانه ثروت را به همراه دارد و یکی از ابزارهای مهم اقتصاد اسلامی برای ایجاد رشد عادلانه است. در این میان یکی از مهمترین نهاد های اقتصادی که می تواند با کارویژه هایی نظیر شفافیت، نظارت و کنترل به بهره برداری اصولی از آن منجر شود بازار سرمایه است. در همین رابطه، "سنا" در میزگردی تحت عنوان "وقف در بازار سرمایه" که با حضور دکتر فاطمه حمیدی فر، مشاور برنامه ریزی استراتژیک و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، علی اسلامی بیدگلی، رییس هیات مدیره آرمان آتی، محمدرضا سرافراز، مدیرعامل کارگزاری آگاه و مجید پیره، کارشناس مسئول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار کرد موانع بهره برداری اثربخش از سنت حسنه وقف و همچنن فرصت و ظرفیت بازار سرمایه برای توسعه این منبع مهم توسعه اقتصادی را بررسی کرد.

    یکی از ثمرات برجام، افتتاح حساب در بانک های خارجی است

    علی صالح آبادی با اشاره به ابزارهای جدید تامین مالی اظهار داشت: از طریق شرکت تامین سرمایه آرمان می توانیم برای شرکت ها در قالب انتشار و فروش اوراق بهادار، منابع آنها را تامین کنیم. علی صالح آبادی در نشست بررسی مشکلات و موانع صادراتی در حوزه مالی و بانکی در اتاق بازرگانی کرمانشاه، گفت: 800 میلیارد تومان در سال قبل از صندوق توسعه ملی سپرده ریالی جذب کردیم که نرخ تسهیلات یاد شده 16 درصد بود ولی امسال نرخ این تسهیلات به 11 درصد کاهش پیدا کرده است.

    مذاکره با وزارت نفت برای اصلاح قیمت خوراک به دستور رییس جمهور

    دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی ایران با اعلام اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که هاب آمریکا و کانادا برای تعیین قیمت متان قابل قبول هستند چرا که این کشورها در حوزه تولید و صادرات گاز به عنوان رقیب محسوب می‌شوند، تصریح کرد: اما هاب هلند و انگلیس که تولید کننده واقعی گاز نیستند و واردکننده گاز از روسیه بوده، نباید معیار قیمت گذاری و تعیین فرمول فروش خوراک متان به صنایع پتروشیمی باشند. احمد مهدوی با تشریح مذاکرات وزارت نفت و پتروشیمی‌ها برای اصلاح قیمت خوراک متان و اتان، تاکید کرد: با توجه به دستور رییس جمهور، سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت از صنعت پتروشیمی و بازار سرمایه پیگیر رقابت پذیری نرخ خوراک پتروشیمی ها است.

    کلینیک پذیرش؛ میانبری امن برای ورود به بازار سرمایه

    مدیر صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص مزیت های راه اندازی کلینیک بورس با تاکید بر ابهام مسیر پذیرش به عنوان یک مشکل قدیمی در بازار سرمایه گفت: در گذشته برخی شرکت های علاقه مند به حضور در بازار سرمایه وقتی وارد فرایند پذیرش می شدند، مشکلات عدیده ای در مسیر آنها قرار می گرفت که باعث طولانی تر شدن فرآیند پذیرش آنها شده و بعضا از ورود به بازار سرمایه منصرف می شدند. مهدی محمودی با اشاره به ورود مشاوران پذیرش برای کمک به ناظران گفت: در برخی موارد مشاوران پذیرش بر روی منافع شخصی خود تمرکز کرده و بعضاً اگر حرفه ای نباشند و بازار سرمایه را به خوبی برای ناشران معرفی نکنند، شرکت هایی که از طریق این افراد وارد بازار سرمایه می شوند با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

    مسیر ورود بخش خصوصی به بازار سرمایه هموار می شود

    رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در خصوص راه اندازی کلینیک پذیرش در بورس تهران گفت: ایران بازار سرمایه ای با قدمت قابل توجه و ساختار یافته ای دارد و در آستانه 50 سالگی است اما در گذر این زمان شاید به قدر کفایت نتوانسته خود را به مجموعه های خصوصی معرفی کند. علی اسلامی بیدگلی این کلینیک را برای پیش آمادگی بازار سرمایه مفید دانست و ادامه داد: بارها پیش آمده که واحدهای بخش خصوصی علاقمند به حضور در بازار سرمایه بودند و برای حضور در این بازار به مشاوران پذیرش مراجعه کرده اند اما به دلیل اینکه نتوانستند فرآیند پذیرش را به طور کامل طی کنند، پذیرش آنها به سرانجام نرسیده است.

    افزایش نقدشوندگی و اعتماد به بازار سهام

    مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری پویا در خصوص مزیت های راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه با تاکید بر اینکه چنین نهاد های حمایتی برای بازار سرمایه اتفاق خوب و مثبتی است، گفت: با راه اندازی چنین نهادهایی، نقدینگی های جدید با هدف حمایت از بازار سرمایه وارد بورس می شود که اتفاق خوبی است. به گفته علیرضا مستقل، صندوق تثبیت بازار سرمایه با هدف حمایت از بازار سرمایه در شرایط بحران می تواند با ورود نقدینگی های جدید و دور اندیشی در هدایت سرمایه ها به بازار سهام، باعث افزایش اعتماد سهامداران به این بازار شود.

    روی خوش بازار سرمایه به گزارش های سه ماهه

    کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به اینکه اثرات برجام در حال ملموس شدن است، گفت: قرارداد توتال با ارزش 5 میلیارد دلار شاید خیلی قابل توجه نباشد اما آغاز کننده قراردادهای بزرگ و مهم بعدی خواهد بود. عظیم ثابت با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی، ایران از انزوای جهانی خارج شده و این اتفاق بسیار مهمی است، گفت: سرمایه گذاران خارجی اقبال زیادی برای ورود به بازار ایران دارند. چراکه ایران بازاری جوان، بکر و پرپتانسیل و آرام برای سرمایه گذاران است و آرامی بازار ایران امتیاز مثبتی است.

    سود و تعدیل های مثبت ناشی از ثبات اقتصادی است

    به گفته مدیر معاملات کارگزاری بانک کشاورزی، شرایط اقتصادی کشور نسبت به چند سال گذشته که در بازارهایی چون طلا و ارز به طور پیاپی تکانه هایی وجود داشت، فرق کرده و رشدی که هم اکنون در بازار سرمایه رقم خورده ناشی از رشد و سودآوری فعالیت و عملکرد واقعی شرکت ها است. ایمان مقدسیان با اشاره به تعدیل های مثبت در برخی از صنایع گفت: تفاوت رشدی که امروز در برخی صنایع شاهد هستیم با رشدهای حبابی در افزایش سودآوری ناشی از فعالیت و عملکرد واقعی شرکت ها نهفته است.

    صندوق تثبیت؛ عاملی در جهت رونق و کنترل هیجانات ناخواسته

    به گفته مدیر عامل کارگزاری بانک آینده، مهمترین هدف راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه پیشگیری از طولانی شدن رکود در بازار بورس و جلوگیری از ورود ضرر و زیان ناشی از هیجانات ناخواسته بوجود آمده است و مسولان قصد دارند با چنین صندوقی از سرمایه سهامداران به خصوص سهامداران جزء حراست کنند. فردین آقابزرگی اظهار داشت: صندوق تثبیت بر اساس ماده 26 لایحه رفع موانع تولید و به منظور کنترل یا کاهش مخاطرات سامانه ای یا فرادستگاهی بازار سرمایه کشور در شرایط وقوع بحران های مالی و اقتصادی و اجرای سیاست های عمومی حاکمیتی و همچنین حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در حوزه بازار سرمایه، با شخصیت حقوقی مستقل و غیردولتی بوجود آمده است.

    حرکت جریان نقدینگی به سوی بازار سهام

    به گفته مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، بررسی گزارش های مالی سه ماهه شرکت ها، چشم انداز آتی بازار سرمایه را به خصوص در صنایع بزرگ "روشن" نشان می دهد. مهدی طحانی با اشاره به اینکه آثار برجام و تقویت ارتباط با دنیا کم کم خودش را در اقتصاد و صنایع کشور نشان می دهد، گفت: با این حال، شرایط نظام بانکی چندان مناسب نیست و تا زمانی که وضعیت این صنعت روشن نشود، سهامداران این صنعت بزرگ بورسی باید در انتظار رفع ابهام بمانند.

    دو متغیر مهم و تاثیر گذار بر بازار سهام

    مدیر عامل شرکت کهن تجارت مهران به اتفاق های مثبت اخیر در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: قرارداد با توتال اتفاق خیلی خوبی بود که باعث انگیزه و ترغیب حضور بیشتر سرمایه گذاران خارجی در کشور می شود و با امضای هرچه بیشتر قراردادها با سرمایه گذاران خارجی و ورود سرمایه های خارجی به کشور، رشد اقتصادی آرام آرام افزایش می یابد. جواد سنگینیان در خصوص روند بازار سرمایه با اشاره به بهبود بازار کامودیتی ها گفت: رشد قیمت فلزاتی از قبیل فولاد، مس، سنگ آهن و روی در بازارهای جهانی باعث بهبود سهام این صنایع در بازار داخل شد.

    بازار سرمایه در احاطه اخبار خوش

    به گفته تحلیلگر کارگزاری اردیبهشت ایرانیان، برگزاری مجامع با خبرهای خوب، افزایش سودآوری شرکت ها، افزایش قیمت جهانی کامودیتی ها، در کنار احتمال کاهش نرخ بهره بانکی و عبور شاخص کل از کانال 80 هزار واحدی اخبار خوبی است که می تواند حال و هوای بازار سرمایه را گرم کند. رضا غفوری افزایش تصویب سود نقدی را نشانگر وضعیت بهتر شرکت‌ها نسبت به سال گذشته در سودآوری و نقدینگی خواند و گفت: سودهای تصویبی باید به سهامداران پرداخت شود و این نیازمند نقدینگی کافی است؛ بنابراین این امر می‌تواند یکی از نشانه‌های ایجاد رونق در بازار بواسطه بهتر شدن شرایط بنیادی شرکت‌ها باشد.

    برچسب ها