عصر خودرو

رئیس‌کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی تشریح کرد؛

انتظارات بانک‌های خصوصی کشور از دولت دوازدهم

عصر بازار- رئیس‌کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی گفت: اصلاح قوانین و مقررات، اصلی‌ترین انتظار بانک‌های خصوصی کشور از دولت دوازدهم و نمایندگان مجلس در چهار سال آینده است.

انتظارات بانک‌های خصوصی کشور از دولت دوازدهم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با تاکید بر ضرورت اصلاح  قوانین و مقررات بانکی در دولت دوازدهم گفت: شبکه بانکی کشور و به خصوص بانک‌های خصوصی انتظار دارند با آغاز رسمی فعالیت دولت دوازدهم، شرایط برای اصلاح قوانین و مقررات حاکم بر بازار پول و بانکداری کشور فراهم شود. دولت و مجلس باید در راستای مقررات‌زدایی، حذف قوانین دست ‌و پاگیر و زائد، حذف قوانین غیرمنطقی و خلاف عرف بانکداری جهان و اجرای قوانین و مقررات بر زمین مانده که امکان تقویت توانایی بانک‌ها در حمایت از تولید می‌شود، اقدام کنند.

    کوروش پرویزیان  گفت: با شروع به کار دولت دوازدهم،  بانک‌های کشور، مردم،مشتریان، سهامداران و ذی‌نفعان بانک‌ها انتظاردارند تغییر و تحول مثبت و راهگشایی در بازار پول و بانکداری کشور در راستای تقویت اقتصاد ملی،‌ مقاوم‌سازی اقتصاد، ایجاد اشتغال و حمایت از تولید صورت‌بگیرد.

    مدیرعامل بانک‌پارسیان افزود: ابهام‌زدایی از سیاست‌های عمومی کشور در حوزه اقتصاد به ویژه سیاست‌های پولی و مالی، اصلاح ساختار کارمزد خدمات بانک‌های کشور، افزایش درآمد بانک‌ها از محل کارمزدها و کاهش فشار بر بخش تسهیلات‌دهی برای تامین هزینه‌های بانک‌ها، بخشی از انتظارات نظام بانکی از دولت دوازدهم است؛ انتظاراتی که با اصلاح قوانین موجود و اجرای بخش عمده‌ای از مقررات بر زمین مانده مصوب مجلس و دولت، قابل تحقق است.

    پرویزیان گفت: ‌ تجدیدنظر در سیاست‌های نظام پرداخت الکترونیک و مناسبات بانک‌ها برای تسریع و تسهیل حضور بانک‌های کشور در نظام بین‌المللی پرداخت‌ها و اتصال شبکه بانکی کشور به شبکه پرداخت جهانی، حمایت از صنعت پرداخت در داخل و خارج کشور همچنین  بهبود اعتبارات بین بانکی و نظام سندیکایی بانک‌های کشور و... بخش دیگری از انتظارات شبکه بانکی است که در صورت تحقق در دولت دوازدهم، جایگاه بانک‌های ایران را در جهان و ارائه خدمات نوین  مالی ارتقا خواهدداد.

    وی افزود: دولت در جهت بهبود زیرساخت‌های ارتباطی، موبایلی،اطلاع‌رسانی و شبکه‌ اینترنت کشور، می‌تواند ضمن حمایت جدی از ثبات مقررات مربوط به اداره امور بانکی، به بهبود عملکرد و جایگاه بانک‌های کشور کمک کند و با جلوگیری از ایجاد شوک و نوسان در رفتار با نظام بانکداری خصوصی  به حذف نظارت‌های اضافی و موازی  که باعث اختلال در ارتباطات بانکی می‌شود، کمک کند.

    رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی ادامه‌داد: دولت برای مقاوم‌سازی اقتصاد و اجرای سیاست‌های اقتصادمقاومتی، باید زمینه توانمندسازی کسب‌وکارهای بانکی را فراهم کند تا بانک‌های خصوصی در کنار بانک‌های دولتی بتوانند خدمات‌رسانی بهتر و بیشتری به مردم داشته‌باشند.

    وی گفت: موادی از قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر وجود دارد که اجرای آن به توان بانک‌ها در حمایت از تولید و اشتغال کمک خواهدکرد. اصلاح برخی قوانین از جمله برنامه‌های پنج‌ساله و بودجه‌های سالانه می‌تواند به بهبود فضای بانکی و بازار پول کشور کمک کند. در مقابل برخی مواد از جمله در برنامه ششم توسعه و بودجه های سالانه وجود دارد که برخلاف مسیر توانمندشدن بانک‌ها عمل می‌کند و باید حذف شوند.

    وی با تأکید بر اینکه برخی مواد قانونی عملا توان بانک‌ها را تضعیف کرده و مانع حمایت از تولید و اقتصاد ملی می‌شود، گفت: به عنوان نمونه ماده 46 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و اصلاح نظام پولی  و بانکی کشور با وجود اینکه 4 سال از اجرای این قانون می‌گذرد، هنوز بر زمین مانده‌است. همچنین مواد 19 و 20 و تعدادی دیگر از این مواد هنوز اجرایی نشده‌است. شبکه بانکی برای حمایت از برنامه‌های دولت و توسعه و آبادانی کشور انتظار دارد قوانین و مقرراتی که منجر به تقویت توان بانک‌ها می‌شود و منابع بیشتری برای حمایت از اقتصاد ملی فراهم می‌کند، اجرا شوند.

    وی گفت: در یکی از بندهای برنامه ششم توسعه هم به این نکته عجیب اشاره شده که بانک‌ها سالانه 10 درصد از سود خود را کاهش دهند! کجای دنیا و در کدام اقتصادی و اساسا در کدام برهه از تاریخ بشر چنین انتظاری مسبوق به سابقه است؟!! بر اساس کدام منطق از بانک‌ها وموسسات مالی می توان انتظار  داشت سود سالانه خود را سالانه 10 درصد کاهش‌دهند؟ حتی طرح این‌گونه مقررات هم شرایط را برای بانک‌ها سخت‌تر می‌کند و فشارها را افزایش‌می‌دهد. کمترین انتظار ما از نمایندگان مجلس، اصلاح این‌گونه مواد  قانونی است با توانمندکردن بانک‌ها، آن‌ها برای حمایت از تولید واشتغال، مقاوم‌سازی اقتصاد و تامین نیازهای مالی مردم حمایت شوند.

    وی تاکید کرد: شبکه بانکی کشور باید در جهت عرف و استانداردهای بین المللی بانکداری جهان  و نظام‌های مالی، بانکی و پولی حرکت کند و همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده‌اند بانک‌ها باید از برنامه‌های دولت حمایت کنند. ما مکلیف هستیم در راستای حمایت از برنامه‌های دولت، مقاوم‌سازی اقتصاد و حمایت از واحدهای اقتصادی حرکت کنیم اما در مقابل نیز انتظار داریم با اصلاح مقررات و قوانین موجود، شرایط بهتری برای حمایت از بانک‌ها و حمایت از تولید و اشتغال فراهم شود. دولت و مجلس در دولت جدید می‌توانند گام‌های اساسی و راهگشا در این مسیر بردارند تا بانک‌های توانمندی داشته‌باشیم و ضمن اصلاح ساختار بانک‌ها، رشد تسهیلات‌دهی، تقویت درآمد بانک‌ها از محل کارمزد و سایر خدمات،بهبود توان مالی آن‌ها را شاهد بواشیم تا بانک‌ها نیز بتوانند اقدامات مورد انتظار فعالان اقتصادی را انجام دهند.

    وی همچنین با طرح انتظارات بانک ها از رسانه‌های کشور برای حفظ حرمت کارکنان شبکه بانکی گفت: ما ادعا نمی‌کنیم تخلفی در شبکه بانکی رخ نمی‌دهد. وقوع هر نوع تخلف و فساد بانکی و مالی را هم محکوم و تلاش می‌کنیم این تخلفات به حداقل ممکن برسد. برای این منظور از هر نوع مقررات و شاخص‌های نظارت و اعتبارسنجی استقبال می‌کنیم اما این درست نیست که به بهانه خطا یا تخلف عده‌ای محدود، شبکه بانکی با موضوعات غلط و حاشیه‌سازی و دروغ‌پراکنی مورد افترا،تهمت و بی‌احترامی قراربگیرد.

    پرویزیان ادامه‌داد: شبکه بانکی کشور امن، قابل‌اطمینان و مورد اعتماد است. در طول تاریخ اقتصادی کشور هم همواره کارکنان بانک‌ها رازدارترین و قابل اعتمادترین افراد سیستم اداری کشور شناخته شده‌اند. حفظ و تقویت اعتماد مردم به بانک‌ها به مراقبت‌های جدی و اساسی نیاز دارد. کارکنان بانک‌ها نیز با احساس تعلق و دین به مردم و کشور، تلاش می‌کنند مانند سایر اقشار مردم در راه رشد و شکوفایی کشور نقش‌آفرینی کنند. زیبنده نیست مورد تهمت و افترا قرارگیرند.

    برچسب ها