عصر خودرو

در اوت ۲۰۱۷

صادرات نفت ایران به چین رکورد ۱۱ ماهه را می‌زند

عصر بازار- رویترز اعلام کرد صادرات نفت ایران به چین در ماه اوت و پس از آنکه ایران قیمت نفت سنگین خود را کاهش داده، احتمالا به بالاترین رقم خود در طی ۱۱ ماه گذشته خواهد رسید.

صادرات نفت ایران به چین رکورد ۱۱ ماهه را می‌زند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، دو منبع آگاه گفتند، صادرات نفت ایران به چین در ماه اوت احتمالا به بالاترین رقم خود در طی 11 ماه گذشته خواهد رسید، زیرا بعد از آنکه ایران قیمت نفت سنگین خود را کاهش داده، تقاضا برای این نوع نفت از جانب چین افزایش یافته است.

    یک منبع مطلع از برنامه بارگیری تانکرهای ایران گفت، صادرات نفت خام و میعانات ایران به چین در ماه اوت به 733 هزار بشکه در روز خواهد رسید که بالاترین رقم از ماه سپتامبر تاکنون است. این رقم نسبت به ماه گذشته میلادی رشدی 11 درصدی را نشان می دهد.

    با توجه به کاهش تولید اوپک و افت تولید در آمریکای لاتین موجب کمبود عرضه نفت سنگین در بازار شده، ایران احتمالا در نیمه دوم سال جاری میلادی همچنان سهم بالایی از بازار نفت چین را به خود اختصاص خواهد داد.

    یک منبع مطلع گفت، خریداران چینی همچنین به این دلیل در حال خریداری نفت بیشتری از خاورمیانه هستند که قیمت نفت شاخص دوبی نسبت به نفت برنت تضعیف شده است.

    محاسبات رویترز نشان می دهد که ایران برای جذب مشتری بیشتر، قیمت رسمی نفت سنگین خود و همچنین نفت فروزان بلند خود را در سه ماهه سوم سال به میزان 2 سنت نسبت به سه ماهه قبلی کاهش داده است.

    منبع نخست گفت، با این وجود، میزان کل صادرات نفت ایران در ماه اوت به بازار آسیا با کاهشی 0.3 درصدی نسبت به ماه جولای به 1.3 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

    وی افزود، مجموع صادرات نفت خام و معیانات ایران به بازارهای مختلف جهان این ماه اتمالا به 2.37 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که 4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش خواهد داشت.

    میزان صادرات نفت خام و میعانات ایران به آسیا در این ماه با افزایشی 5 درصدی نسبت به ماه جولای به حدود 1.65 میلیون بشکه در روز خواهد رسید در حالی که صادرات به اروپا با افتی 15 درصدی نسبت به ماه قبل به 613 بشکه بالغ خواهد شد. صادرات نفت ایران به کشورهای خاورمیانه نیز با تغییری اندک در رقم 111 هزار بشکه در روز باقی خواهد ماند.

    میزان صادرات نفت ایران به هند در ماه جاری میلادی با 25 درصد کاهش نسبت به ماه جولای به 310 هزار بشکه در روز خواهد رسید که کمترین رقم از فوریه 2016 تاکنون است.

    این منبع افزود، کره جنوبی در ماه اوت با پشت سر گذاشتن هند به دومین وارد کننده بزرگ نفت ایران تبدیل خواهد شد و حدود 380 هزار بشکه در روز از تهران نفت خریداری خواهد کرد.

    همچنین تایوان برای اولین بار از ماه آوریل در این ماه از ایران نفت خریداری خواهد کرد.

    میزان خرید نفت ژاپن از ایران نیز با 6 درصد افزایش نسبت به ماه جولای به 157 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

    در اروپا، ترکیه با افزایش 7 درصدی نسبت به ماه جولای، خرید نفت خود از ایران را به 258 هزار بشکه در روز خواهد رسید، در حالی که خرید نفت ایتالیا از ایران بدون تغییر نسبت به ماه گذشته در رقم 129 هزار بشکه در روز باقی خواهد ماند.

    امارات روزانه 111 هزار بشکه نفت از ایران خریداری خواهد کرد که نسبت به ماه جولای 3 درصد افزایش نشان می دهد.

    به گفته این منبع مطلع، ایران علاوه بر صادرات نفت به کشورهای مذکور، در ماه جاری 2 میلیون بشکه از نفت خود را نیز در خشکی ذخیره سازی خواهد کرد.

    برچسب ها