عصر خودرو

در مجامع امسال چه گذشت؟

مروری بر پرحاشیه‌ترین و بهترین مجامع امسال

عصر بازار- فصل مجامع به پایان رسید و تقریباً همه شرکت‌های فعال در بازار سرمایه که سال مالی آن‌ها منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ بود، مجامع خود را برگزار کردند.

مروری بر پرحاشیه‌ترین و بهترین مجامع امسال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، تحلیلگر بازار امروز با پایان یافتن فصل پر تب و تاب مجامع، به بررسی عملکرد شرکت‌های مهم در تمام گروه‌های صنایع پرداخته است که می‌تواند مروری باشد بر عملکرد کلی شرکت‌ها و ارزیابی کلی به سهامداران بدهد. بخش اول این گزارش را در هفته جاری بخوانید.

    گروه خودرو و قطعه ساز

    شاید یکی از پر خبرترین گروه‌ها در مجامع امسال گروه خودرویی و قطعه ساز بود. شرکت مهرکام پارس که به دلیل زیان انباشته در مجمع امسال سودی برای تقسیم نداشت، اعلام کرد که قصد دارد محصولات جدیدی را به گروه تولیدی شرکت اضافه نماید.

    همچنین فعال کردن سایت خراسان در محل تملیکی جدید و نوسازی قالب‌ها و تجهیز سایت تهران از دیگر خبرهای مهم مجمع این شرکت بود.

    ایران‌خودرو دیزل هم سودی نداشت اما با چند خبر مهم برای سهامداران به مجمع آمده بود. انعقاد قرارداد با شریک خارجی خود هیوندای تا آخر مردادماه و مذاکره با پو برند معروف اروپایی برای تولید پیکاپ و اتوبوس.

    خاهن،‌ خاور و خپارس نیز به دلیل زیان انباشته نتوانستند سودی به سهامداران خود بدهند اما خبرهای خوبی داشتند. اعلام انعقاد قرارداد جدید با شرکای خارجی در مجمع خاهن واکنش نماینده بورس را به همراه داشت. مدیران خاور هم گفتند که پیگیری و

    به نتیجه رسیدن مطالبات شرکت را در سال 96 در دستور کار دارند. از مهم‌ترین خبرهای مجمع خپارس تولید خودروی لوکس و لاکچری در ماه‌های آتی بود که اعلام شد به‌راحتی می‌تواند با خودروهای مشابه اروپایی خود رقابت کند!

    در مجامع امسال خمحور  10 ریال، خمحرکه 19 ریال و خکار 12 ریال سود تقسیم کردند. خریخت و خموتور و خوساز اما سهامداران خود را دست‌خالی گذاشتند.

    ختراک که 47 ریال سود برای هر سهم تقسیم کرد و اعلام نمود که طرح بازیافت ماسه‌های دورریز که منجر به کاهش بهای تمام‌شده شرکت می‌شود را در دستور کار خود دارد.

    سود نقدی خگستر 70 ریال بود. این شرکت برنامه دارد سرمایه خود را از محل آورده نقدی و مطالبات افزایش دهد.

    خبهمن برای هر سهم 200 ریال سود نقدی تقسیم کرد و گفت در حال رایزنی برای توسعه محصولات با شرکای خارجی خود است. همچنین قصد واگذاری شرکت‌های زیا نده و کم بازده را نیز دارد.

    شرکت‌های فنرسازی زر و فنرسازی خاور نیز سودی نداشتند. خزر اعلام کرد که برای توسعه بازار و تولید محصول برای شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی در تلاش است.

    بهمن دیزل خبر احتمال افزایش سرمایه از انباشته و تمدید قرارداد با شرکت ژاپنی را در مجمع خود داد و درنهایت برای هر سهم 600 ریال سود تقسیم کرد.

    در این گروه شرکت رادیاتور ایران 350 ریال سود نقدی داشت. اما سایپادیزل که زیان انباشته‌اش حدود 4 برابر سرمایه شرکت است در مجمع امسال از نهایی شدن افزایش سرمایه در سال جاری و پیش‌فروش عمده‌فروش شرکت خبر داد.

    سود نقدی هر سهم ختوقا 80 ریال بود. از مهم‌ترین خبرهایی که در مجمع این شرکت اعلام شد این بود که پروژه احداث کارخانه تولید کانکتور با شرکت تایوانی در آستانه امضا کردن می‌باشد.

    خکمک اگرچه بدون سود مجمع امسال را خاتمه داد اما دو خبر مهم برای سهامداران داشت. تلاش برای جوینت شدن با یک شرکت آلمانی و طرح مطالعاتی برای انتقال کارخانه از محل فعلی به یک شهرک صنعتی.

    خاذین هم امسال سودی نداشت اما با خبر برنامه برای همکاری با یک شریک خارجی به مجمع آمده بود. علاوه بر این گفته شد تولید انواع محصولات جدید در کمیته سرمایه‌گذاری سایپا مطرح‌شده که به‌زودی به نتیجه خواهد رسید.

    زامیاد هم اعلام کرد که برای جوینت شدن با شرکت‌های خارجی در تلاش بوده و پیگیر پروژه‌های توسعه‌ای شرکت است.

    اما دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا امسال هر دو سیاست تقسیم 10 درصدی سود را در مجمع در پیش گرفتند. این استراتژی در مورد سایپا با مخالفت حسابرس و نماینده بورس مواجه شد اما سرانجام به تصویب رسید. از مهم‌ترین خبرهایی که در مجمع سایپا اعلام شد برنامه تبدیل دارایی‌های زیا نده به سودآور با مشارکت شرکت‌های خارجی و معرفی جایگزینی برای پراید در سال جاری بود.

    از مهم‌ترین عناوین مطرح‌شده در مجمع ایران‌خودرو برنامه شرکت برای فروش بلوک پارسیان بود که شرکت اعلام کرد فروش این بلوک همچنان در دستور کار شرکت قرار دارد. تحویل پژو 2008 در شهریورماه،‌ تداوم مذاکرات با فیات و اعلام لزوم افزایش سرمایه از دیگر خبرهای مهم این شرکت بود.

    گروه سیمان

    در گروه سیمانی تنها سه شرکت سیلام، سدبیر و سدور سهامداران خود را بدون سود و دست‌خالی گذاشتند. سخاش 1200 ریال،‌سنیر 350 ریال، سهرمز 600 ریال، سخزر 250 ریال، سفار 430 ریال، سخوز 30 ریال، سغرب 310 ریال و سفانو 520 ریال سود برای هر سهم تقسیم کردند و خبر بخصوصی در مجامع این شرکت‌ها اعلام نشد.

    در این گروه سیمان هگمتان پرحاشیه ترین شرکت بود. این شرکت که 218 ریال زیان برای هر سهم شناسایی کرده با سوا لات زیادی از سوی سهامداران درباره علت پایین بودن قیمت فروش کلینکر مواجه بود. سهامداران معترض شدند که چرا کلینکر که با هزینه‌های بالا تولید می‌شود با قیمت‌های ارزان به عراق صادرشده است؟ چرا شرکتی زیا نده مانند سیمان نهاوند که از زیرمجموعه‌های هگمتان است واگذار نمی‌شود یا صورت‌های مالی این شرکت از گزارش تلفیقی هگمتان خارج نمی‌گردد؟

    سیمان اردبیل افزایش سرمایه از 140 میلیارد ریال به 240 میلیارد ریال را تصویب کرد. سیمان شمال هم افزایش سرمایه 30 درصدی از مطالبات و آورده را مصوب کرد. سیمان کرمان برنامه افزایش سرمایه 50 درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات را در دستور کار خود دارد. در مجمع سیمان ارومیه که 600 ریال سود نقدی برای هر سهم را تصویب کرد موافقت با افزایش سرمایه 75 درصدی را گرفت.

    در مجمع سیمان بجنورد 170 ریال سود نقدی تصویب شد و اعلام شد که 15 میلیارد ریال پاداش از وزارت نیرو دریافت کرده است. سیمان بهبهان برای توسعه بازارهای صادراتی و ورود به بازار افریقا را در دستور کار خود دارد. در این مجمع 1850 ریال سود برای هر سهم تقسیم شد.

    در مجمع همراه اول که 7000 ریال سود نقدی به تصویب رسید خبر از برنامه شرکت برای افزایش سرمایه 200 درصدی از مطالبات و آورده نقدی داده شد. مخابرات هم 333 ریال سود برای هر سهم تقسیم کرد و از برنامه خود برای افزایش سرمایه خبر داد.

    گروه دارو

    در گروه دارو شرکت‌های البرز دارو 1600 ریال سود نقدی اعلام شد. در این جلسه اعلام شد که این شرکت نیز مانند سایر دارویی‌ها سعی بر دریافت مطالبات از دولت دارد. همچنین افزایش سرمایه از 680 میلیارد ریال به 930 میلیارد ریال به تصویب رسید.

    در این گروه شرکت‌های جام دارو 600 ریال، ایران دارو 500 ریال، دسانکو 200 ریال، درازک 1325 ریال، پخش البرز 300 ریال، دسبحا 930 ریال و دفرا 710 ریال سود برای هر سهم تقسیم کردند و مجامع بدون خبری را برگزار کردند.

    در مجمع دکوثر گفته شد که برنامه بهره برداری از دومین خط تولید داروهای جنرال و افزایش سرمایه از انباشته را در سالهای آتی در دستور کار خود دارد. سو نقدی هر سهم دکوثر 10 ریال بود.

    دبالک که 120 ریال سود نقدی برای هر سهم تصویب کرد از بهره برداری از طرح تولید سفالکسین سالانه 50 هزار تنی خبر داد.

    دجابر که برنامه افزایش سرمایه 30 درصدی از مطالبات و آورده را دارد از برنده شدن در مناقصه‌ای در عراق و پیش‌بینی رشد فروش پرده‌برداری کرد. این شرکت 1800 ریال سود نقدی برای هر سهم داشت.

    سبحان دارو که 1050 ریال سود نقدی برای هر سهم مصوب کرد از برنامه‌های شرکت در جهت توسعه بازارهای صادراتی خبر داد.

    مجمع ایران دارو با تصویب افزایش سرمایه 58 درصدی در دو مرحله به کار خود پایان داد. برکت هم صد درصد سود قابل‌تقسیم یعنی 212 ریال را میان سهامداران تقسیم نمود.

    دتماد که 1000 ریال سود برای هر سهم تقسیم کرد از افتتاح چند پروژه در نیمه اول امسال خبر داد.

    یکی از دارویی‌هایی که امسال مجمع خوبی برگزار کرد دزهراوی بود که 2300 ریال سود نقدی برای هر سهم مصوب کرد و از برنامه‌هایش برای افزایش سرمایه خبر داد. همچنین شرکت اعلام کرد که سهامدار عمده برای وصول مطالبات شرکت از دولت در تلاش است و در حال رایزنی با دولت برای اصلاح قیمت داروست.

    دلر هم برای هر سهم 600 ریال سود نقدی داشت و در حال پیگیری وصول مطالبات است و برای احداث سایت برای محصولات جدید برنامه‌هایی دارد.

    تولید دارو امسال 940 ریال سود نقدی برای سهامدارانش به ارمغان آورد. در مجمع این شرکت با افزایش سرمایه 23 درصدی از آورده و مطالبات موافقت شد.

    کارخانجات داروپخش نیز 850 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کرد و از برنامه‌های شرکت برای افزایش سرمایه از مطالبات و آورده نقدی و پروژه بهسازی و نوسازی بخش نیمه جامدات خبر داد.

    داروسازی سینا افزایش سرمایه 50 درصدی در دستور کار خود دارو این شرکت که 1750 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کرد از افتتاح طرح توسعه تا پایان سال جاری خبر داد.

    دلقمان اعلام کرد که برای افزایش صادرات محصولات برنامه‌هایی دارد. در مجمع این شرکت افزایش سرمایه از آورده نقدی و مطالبات در دو مرحله و هر محله به میزان 100 درصد به تصویب رسید. سود نقدی هر سهم این شرکت 200 ریال بود.

    فلزات اساسی

    در گروه فلزات اساسی فرو سیلیس تقسیمی بسیار کمی داشت و برای هر سهم 78 ریال سود در نظر گرفت. فرآوری مواد معدنی 700 ریال، فزرین 800 ریال، فنوال 30 ریال، فاسمین 250 ریال، ارفع 45 ریال، فملی 350 ریال و کیمیا 650 ریال سود نقدی داشتند.

    باما که 200 ریال سود نقدی برای هر سهم داشت از ورود ماشین‌آلات جدید از آلمان و سوید و برنامه توسعه فعالیت‌های استخراج به‌منظور تأمین ماده معدنی خبر داد.

    توکا فولاد که 120 ریال سود نقدی برای هر سهم به تصویب رساند با اعتراض سهامداران در خصوص قراردادهای ارزان با شرکت فولاد مبارکه مواجه بود.

    کنور از بهره برداری از طرح توسعه گندله همدان تا دو ماه آینده خبر داد و برای هر سهم 70 ریال سود نقدی مصوب کرد.

    در این گروه فلوله به علت زیان نتوانست سودی تقسیم کند. اما فباهنر با تصویب 330 ریال سود نقدی برای هر سهم از افزایش ظرفیت 2 برابری واحد سکه زنی خبر داد.

    فولاد خراسان که برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار خود دارد 160 ریال سود نقدی داشت.

    در مجمع فولاد به تقسیم سود 100 ریالی اعتراض شد. فسرب هم به دلیل زیا نده بودن سودی نداشت. فولاد امیرکبیر کاشان 250 ریال سود برای هر سهم تقسیم کرد و از برنامه افزایش سرمایه 103 درصدی از انباشته خبر داد. فاما از احتمال افزایش سرمایه پرده‌برداری کرد و برای هر سهم 250 ریال سود نقدی تقسیم نمود.

    در این گروه مجمع ذوب‌آهن یکی از پر خبرترین‌ها بود. در این مجمع که بدون سود تقسیمی به کار خود خاتمه داد با خبرهایی همچون کاهش 6000 میلیارد ریالی هزینه در سال 95 همراه بود. همچنین شرکت اعلام کرد که برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را در دستور کار خود دارد.

    مجمع میدکو با خبرهای مثبتی همچون افتتاح پروژه‌های این شرکت در نیمه اول امسال همراه بود. این شرکت که در مجمع اخیر خود 110 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کد اعلام کرد که عمده پروژه‌های شرکت در سالهای 97 و 98 به بهره برداری خواهد رسید.

    گروه محصولات شیمیایی

    در گروه پتروشیمی و شیمیایی دهدشت تنها شرکت بدون سود نقدی بود. مارون 4650 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کرد و از بهره برداری از فاز اول پتروشیمی بوشهر در زمستان امسال خبر داد.

    سود نقدی شفن 2750 ریال،‌ خارک 1800 ریال،‌ خراسان 1000 ریال، شفارس 40 ریال، پاکدیس 250 ریال و شاملا 1600 ریال بود.

    در این گروه مجمع پتروشیمی آبادان با حاشیه‌های فراوانی همراه بود. این شرکت که به دلیل زیا نده بودن سودی برای سهامداران خود نداشت با اعتراضاتی از سوی سهامداران در خصوص زیاد بودن تعداد کارکنان شرکت و عدم تعدیل نیرو باوجود مشکلات مالی فراوان همراه بود.

    DPS پتروشیمی جم در مجمع امسال 1570 ریال بود. در این جلسه اعلام شد که شرکت در حال برگزاری جلساتی برای امضای قرارداد جهت افزایش ظرفیت طی ماه‌های آتی با شرکت لینده می‌باشد. راه‌اندازی فاز اول ABS تا پایان سال جاری نیز یکی دیگر از اخبار مهم این شرکت بود.

    در مجمع شسینا سهامداران به بند 4  گزارش حسابرسی اعتراضاتی داشتند. این شرکت نیز به دلیل زیا نده بودن امسال مجمع خود را بدون سود پایان برد. شتوکا 400 ریال سود نقدی داد و از برنامه شرکت برای افزایش سرمایه 100 درصدی خبر داد.
    شاراک در مجمع امسال 600 ریال سود نقدی برای هر سهم مصوب کرد و همچنین افزایش سرمایه 60 درصدی از مطالبات و آورده نقدی را به تصویب رساند.

    مدیران شرکت پتروشیمی مبین در مجمع اعلام کردند که در برابر کاهش نرخ یوتیلیتی مقاومت خواهند کرد. سود نقدی هر سهم این شرکت 850 ریال بود.

    فارابی هم به دلیل زیان نتوانست سودی به سهامداران خود بدهد. در این مجمع اتفاق جالبی افتاد. سهامداران شرکت از مدیرعامل این شرکت در برابر اعتراضات و حواشی ایجادشده توسط دو عضو غیرموظف هیات مدیره شرکت دفاع کردند.

    زاگرس امسال 425 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کرد که بخش کمی از آن از انباشته بود.

    پتروشیمی فجر که برای هر سهم 750 ریال سود نقدی تقسیم کرد از قرارداد با پتروشیمی ابن‌سینا برای فروش محصولات پرده‌برداری کرد و اعلام کرد پیگیری‌ها برای اجرای پروژه بهبود خروجی در واحد تصفیه پساب ادامه دارد.

    گروه سرمایه‌گذاری‌ها

    در گروه سرمایه‌گذاری بوعلی 160 ریال سود نقدی داشت و از احتمال تعدیل سود 96 خبر داد. در این گروه امید 266 ریال و وبانک 530 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کردند.

    اعتلا که 300 ریال سود نقدی داشت از برنامه افزایش سرمایه از مطالبات و آورده نقدی خبر داد. وصنعت افزایش سرمایه 100 درصدی از انباشته و مطالبات را تصویب کرد. البرز 670 ریال سود نقدی تقسیم کرد و از برنامه شرکت برای فروش زمین 18 هزار متری در رشت خبر داد. همچنین احتمال افزایش سرمایه و آغاز به همکاری و مشارکت با شرکت سانومی فرانسه در سال جاری از مهم‌ترین اخبار مطرح شد در این مجمع بود.

    وآرین اعلام کرد برای رفتن از بازار توافقی به بازاری بالاتر در تلاش است. سود نقدی هر سهم این شرکت 70 ریال بود. مس سرچشمه نیز 650 ریال سود نقدی داد.

    ونفت که برای هر سهم 120 ریال سود نقدی مصوب کرد از برنامه ورود شرکت کنترل گاز اکباتان به بورس خبر داد. همچنین اعلام کرد پیگیری‌ها برای راه‌اندازی فاینانس، 100 میلیارد ریال سپرده در ثامن‌الحجج و مذاکره با خارجی‌ها برای بخش دریایی ادامه دارد.

    وبشهر در مجمع خود 180 ریال سود نقدی برای هر سهم داشت و از وعده بازار گردانی جدی سهم خبر داده شد. وصندوق به دلیل تغییر سال مالی از سود 6 ماهه‌اش 240 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کرد.

    ومعادن اعلام کرد که قصد عرضه بلوک 4 درصدی بانک سامان را دارد و می‌خواهد به‌طور کامل از این بانک خارج شود. این شرکت که 50 ریال سود نقدی برای هر سهم تقسیم کرد از برنامه ورود شرکت گهر زمین تا پایان سال جاری به بازار سرمایه خبر داد که خبر بسیار مهمی برای این شرکت به شمار می‌رود.

    برچسب ها