عصر خودرو

از ابتدای سال تاکنون؛

بازدهی شاخص کل فرابورس به بیش از ۶ درصد رسید

عصر بازار- معاملات فرابورس ایران در هفته منتهی به ۱۳ مردادماه در حالی ادامه یافت که در مقیاس هفتگی شاخص کل رشد کرد، اما متغیرهای حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات با تغییر محسوسی نسبت به هفته پیش از آن روبه‌رو نشد.

بازدهی شاخص کل فرابورس به بیش از ۶ درصد رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرابورس ایران، معامله‌گران هفته گذشته تعداد 984 میلیون ورقه بهادار را در 121 هزار دفعه به ارزش 7 هزار و 61 میلیارد ریال دست به دست کردند که در این میان حجم و ارزش دادوستدها 3 و 6 درصد افت و تعداد دفعات معاملات یک درصد رشد کرد.

    هفته گذشته شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 1.2 درصدی، بازدهی خود از ابتدای سال را به بیش از 6 درصد یعنی رقم 6.4 درصد رساند. چهارشنبه هفته قبل آیفکس در ارتفاع 931 واحدی ایستاد که 11 واحد نسبت به چهارشنبه پیش از آن بیشتر بود.
    بررسی دادوستدهای فرابورس در روزهای گذشته نشان می‌دهد سه‌شنبه 10 مردادماه بالاترین حجم معاملات به میزان 371 میلیون ورقه بهادار و بیشترین ارزش آن چهارشنبه یازدهم این ماه به میزان یک‌هزار و 880 میلیارد ریال رقم خورده است.

    سهامداران به ترتیب در بازارهای اول، دوم و پایه نیز تعداد 205، 355 و 408 میلیون سهم را به ارزش 321، یک‌هزار و 100 و 944 میلیارد ریال خرید و فروش کردند. این سه بازار همچنین با بهترین عملکرد هفتگی در افزایش حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شدند به طوری که بازارهای اول، دوم و پایه به ترتیب رشد 31، 99 و 13 درصدی حجم و همچنین افزایش 13، 24 و 39 درصدی ارزش معاملات را تجربه کردند.

    در همین حال بازار ابزارهای نوین مالی میزبان معامله 16 میلیون ورقه بهادار به ارزش 4 هزار و 693 میلیارد ریال قرار گرفت. به تفکیک ابزارهای معاملاتی در این بازار، اوراق بدهی به میزان 4 میلیون ورقه به ارزش 4 هزار و 224 میلیارد ریال دست به دست شد؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله شاهد جایه‌جایی 11 میلیون ورقه به ارزش 165 میلیارد ریال بودند و در نهایت اوراق تسهیلات مسکن خرید و فروش 400 هزار ورقه تسه به ارزش 305 میلیارد ریال را تجربه کرد.

    این ابزارهای معاملاتی نسبت به هفته پیش از آن با افت نسبی حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شدند و تنها ETFها بودند که رشد 2 درصدی حجم دادوستدها را تجربه کردند.

    ارزش خرد معاملات بازار سهام در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME هفته گذشته به رقم 2 هزار و 7 میلیارد ریال رسید که بیشترین سهم از این رقم را گروه فلزات اساسی به میزان 310 میلیارد ریال به خود اختصاص داد. به این ترتیب این گروه 15 درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس را در اختیار گرفت و در صدر سایر صنایع فرابورسی ایستاد.

    گروه‌های محصولات شیمیایی و هتل و رستوران نیز در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند و به ترتیب 235 و 169 میلیارد ریال معادل 12 و 8 درصد از ارزش کل معاملات را به نام خود ثبت کردند.

    هفته گذشته همچنین به موازات معاملات انجام شده در بازار فرابورس شاهد درج نماد معاملاتی بیمه خاورمیانه در تابلو ج بازار پایه بودیم. این شرکت با نماد معاملاتی «بخاور» دارای سرمایه یک‌هزار و 200 میلیارد ریالی بوده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، آسفالت طوس، سام گروه، کارآفرینان صنعت ذوب فلزات و شرکت سرمایه آرمان روشن ارگ، سهامداران عمده «بخاور» هستند.

    برچسب ها