عصر خودرو

بررسی عوامل موثر بر افزایش قیمت فلز سرخ؛

درخشش خیره کننده مس در هفته رویدادهای مثبت چین

عصر بازار- فلز سرخ بعد از سه رویداد مثبت به بالاترین قیمت طی بیش از دو سال اخیر دست یافت. به عبارت دیگر علائم افزایش تقاضای چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده، محدودتر شدن عرضه و تضعیف دلار به روند افزایش قیمت مس در روزهای اخیر کمک شایانی کرده است.

درخشش خیره کننده مس در هفته رویدادهای مثبت چین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، قیمت مس در بورس فلزات لندن سه شنبه هفته گذشته با قیمت 6225 دلار در تن بسته شد، در حالی که قیمت اوایل معاملات همین روز 6234 دلار را هم لمس کرد.

    فلز سرخ روز سه شنبه در بازارهای آمریکا نیز با افزایش مواجه شد، به طوری که قرارداد مس تحویل سپتامبر  با افزایش به 2.85 دلار در هر پوند (6292 دلار در هر تن) رسید. با احتساب این رقم، مس از ابتدای 2017 تاکنون 13 درصد بازدهی داشته و حتی 28 درصد بالاتر از همین بازه زمانی در سال گذشته است.

    نمودار - روند قیمت مس طی سال های اخیر


    «آسا بریدل» تحلیلگر شرکت کارگزاری و تامین سرمایه «کانتور فیتز جرالد» با بیان اینکه رشد چین قوی به نظر می رسد، اظهار کرد: این موضوع در زمان احساس آرامش، دلگرم کننده است. به گفته وی، ترکیب کاملی از تقاضای مناسب و محدودتر شدن عرضه را داریم.

    «فایننشال ریویو» نوشت: معامله گران صحبت از ممنوعیت واردات قراضه مس چین از سال آینده می کنند که در این صورت، قیمت این فلز افزایش می ‌یابد.

    تولید ناخالص داخلی چین در فصل دوم امسال 6.9 درصد بود که بالاتر از رقم 6.8 درصد اتفاق نظر تحلیلگران و هدف 6.5 درصدی دولت به شمار می رود.

    از نظر نمودارهای تکنیکال، هم اکنون سطح مقاومت قیمت مس 6400 دلار به نظر می رسد. با این وجود، تحلیلگران بر این باورند که مس قبل از تلاش برای دستیابی به سطوح بالاتر، باید تثبیت شود. همچنین یک معامله گر تصریح کرد: کارخانه ها به دنبال ذخیره سازی دوباره مس بعد از افت ذخایر خود هستند.

    با افزایش قیمت مس، سهام بیشتر شرکت های معدنی جهان با افزایش مواجه شد، به طوری که سهام شرکت «فریپورت» 15 درصد افزایش یافت و این شرکت پیش بینی کرده امسال 680 هزار تن کنسانتره مس از معدن گراسبرگ اندونزی تولید کند. شرکت های گلنکور، BHP و ریوتینتو نیز سه شنبه هفته گذشته همزمان افزایش قیمت مس، شاهد رشد قیمت سهام بودند.

    در حالی که واردات مس تصفیه شده چین در ماه ژوئن کاهش یافت، حمل کنسانتره مس به این کشور در این ماه با افزایش 23 درصدی همراه بود.

    رئیس جمهور فیلیپین دوشنبه  هفته گذشته گفت که خواستار فرآوری تمامی مواد معدنی استخراج شده در داخل این کشور است و حتی در صورت امکان، صادرات این کالاها را متوقف می کند.  

    فیلیپین بزرگترین تامین کننده سنگ نیکل است و نگرانی ها نسبت به تامین این کالا سبب افزایش قیمت این فلز به 10 هزار دلار در هر تن شد.

    منبع: Financial Review

    نویسنده: پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس
    برچسب ها