عصر خودرو

بازار سنگ‌آهن به کدام سمت و سو در حرکت است؟‌

کف ۷۰ دلاری تا ژانویه ۲۰۱۸

عصر بازار- بررسی‌ ها از بازار جهانی سنگ‌آهن نشان می‌دهد هنوز قیمت‌های این کالای مهم و استراتژیک در حال افزایش است و این افزایش هرچند با افت‌و‌خیزهایی روبه‌رو است اما در مقایسه با یک سال پیش شاهد رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت سنگ‌آهن هستیم. طی هفته قبل بهای سنگ‌آهن بیش از ۹ درصد رشد را تجربه کرد و به این ترتیب رشد ماهانه ۱۱/ ۱۰ و رشد سالانه ۵۲/ ۱۹ درصدی برای این کالا به ثبت رسید.

کف ۷۰ دلاری تا ژانویه ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب قیمت سنگ‌آهن روز گذشته به 73 دلار و 50 سنت رسید که بالاترین رقم از آوریل سال‌جاری بوده و بعد از یک نزول قیمتی و رسیدن به 58 دلار بار دیگر اوج گرفت و به بالای 70 دلار رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهند که افزایش قیمت سنگ‌آهن به دلیل اطلاعات مثبت از جانب چین بوده است. اطلاعات منتشر‌شده از اقتصاد چین نشان می‌دهد شاخص‌های مرتبط با تولید در این کشور افزایشی است و از طرف دیگر بزرگترین صنعت این کشور یعنی فولاد نیز با رشد روبه‌رو شده که این موضوع میزان مبادلات سنگ‌آهن را نیز افزایش داده است. در این بین شاخص سهام صنایع فولادی نیز در بازار چین با افزایش روبه‌رو شده و به ارقامی رسیده که در 15 ماه گذشته بی‌سابقه بوده است که این موضوع به تقویت گمانه‌زنی‌ها برای رشد خرید توسط بزرگ‌ترین‌ کشور واردکننده سنگ‌آهن دنیا منتهی خواهد شد.البته باید به این نکته دقت کرد که چشم‌اندازهای کاهشی نیز برای سنگ‌آهن وجود دارد از جمله تصمیم‌گیری‌های چین برای کاهش سطح تولید فولاد که به کاهش سطح مصرف مواد‌اولیه منتهی می‌شود، با این حال در روزهای اخیر بازار نتوانسته در برابر افزایش تقاضای چین تاب بیاورد.

    ژائو چاویو، تحلیلگر شرکت چینی Merchants Futures در شنژن، در این رابطه می‌گوید: همبستگی بالایی که بین عوامل مختلف در زنجیره فولاد وجود دارد روی قیمت سنگ‌آهن اثر مثبتی گذاشته است به‌طوری‌که تقاضای قوی شاخص خرید مدیران در چین به رشد تقاضا در زنجیره فولاد منجر شده و این مساله بر قیمت محصولاتی همچون سنگ‌آهن، قراضه و شمش اثرات قوی بر‌جای گذاشته است. به گفته وی این موضوعات به‌صورت پیوسته باعث رشد شدیدتر در قیمت فولاد خواهند شد. بر‌اساس اطلاعات موجود شاخص PMI صنعت فولاد به 9/ 54 واحد رسیده که از آوریل 2016 تاکنون بالاترین رقم محسوب می‌شود و به معنای افزایش حجم سفارشات در این صنعت است. در این بین بر اساس گزارش متال‌بولتین، ماه قبل در سیدنی، سهام ریوتینتو 4/ 2 درصد افزایش یافته در حالی که ارزش سهام گروه فورتسکیو 9/ 5 درصد و بی‌اچ‌پی بیلیتون 1/ 2 درصد افزایش یافته است.

    این میزان رشد برای واله برزیل نیز 3/ 3 درصد گزارش شده است. این آمارها حکایت از دید مثبت سهامداران به بازار سنگ‌آهن در آینده دارد و از آنجا که روند قیمت‌های آتی سنگ‌آهن در بازارهای معتبر تا اکتبر 2017 بالاتر از 70 دلار است اما از آن به بعد قراردادها با قیمت‌هایی پایین‌تر از 70 دلار بسته شده که این موضوع سیگنال‌های قیمت‌های حمایتی 70دلاری را برای بازار در دوره کوتاه تا میان‌مدت نشان می‌دهد.موسسه بارکلیز نیز در گزارش ماه جولای پیش‌بینی کرده قیمت‌های کنونی بازار سنگ‌آهن تاحدی می‌تواند در کوتاه‌مدت دوام بیاورد و با آغاز تضعیف سود در صنعت فولاد در کشورهای قدرتمند دنیا مثل چین ممکن است روند کاهشی قیمت سنگ‌آهن نیز آغاز شود. همچنین بی‌ان‌پی پاریباس نیز در گزارشی اعلام کرده سنگ‌آهن در پایان سال روند معکوسی را در پیش خواهد گرفت اما انتظار دارد قیمت سنگ‌آهن تا ژانویه بالاتر از 70 دلار و در رقمی حدود 72 دلار باشد اما از آن به بعد کاهش قیمت استارت بخورد.

    در این بین انجمن جهانی فولاد نیز انتظار دارد تولید فولاد‌جهانی در سال آینده کاهش یابد و این کاهش تا 2035 ادامه یابد با این حال توزیع تقاضا در نقاط مختلف جهان برای این کالا و سایر مواد اولیه تولید آن متفاوت خواهد بود، به‌عنوان مثال این انجمن انتظار دارد تقاضا برای فولاد در هند در آینده افزایش چشمگیری داشته باشد که این موضوع با توجه به پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی برای این کشور منطقی است. مدیرعامل تاتا‌استیل یکی از مهم‌ترین‌ کارخانجات تولیدکننده فولاد در هند معتقد است اقتصاد جهانی امروز با افزایش خطرات ژئوپلیتیک و اختلالات سریع در تکنولوژی مواجه است. این روند موجب افزایش خطر محافظت از سرمایه، بیکاری و جنگ‌جهانی تجاری می‌شود که می‌تواند تاثیر مهمی بر اقتصاد جهانی و بازارهای مالی داشته باشد. به گفته وی سال گذشته، در حالی که پارامترهای اقتصادی گسترده نشانه‌های ثبات را منعکس کرده‌اند، اما شکنندگی زیربنایی اقتصاد جهانی همچنان بالا است.او معتقد است سیاست‌گذاران، اقتصاددانان و سیستم اکو‌سیاسی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه باید با چالش‌های جدی و پایدار مثل چالش‌های نابرابری، بیکاری و تغییرات آب و هوایی مبارزه کنند.

    کیوان جعفری طهرانی، رئیس انجمن سنگ‌آهن در این رابطه در یادداشتی می‌گوید: روند رشد تولید فولاد هند هر ساله ادامه دارد و طبق طرح جامع فولاد آن کشور (افق چشم‌انداز 2025) قرار است از سال‌جاری میلادی سالانه با رشد 10 تا 15 درصدی و تولید فولاد هند به 200 تا 220 میلیون تن در سال 2025 میلادی برسد.به گفته وی در ابتدا قرار بود طبق طرح جامع تولید فولاد هند در افق 2025 که در سال 2010 تصویب شده بود، تولید فولاد قطعی هند در سال 2025 به عدد باورنکردنی 300 میلیون تن برسد، ولی در سال 2016 برنامه فوق مجددا بازنگری شد و به حداقل 200 میلیون تن تولید فولاد کاهش یافت.به عقیده جعفری‌طهرانی در سال مالی میلادی 2017 (که در بازه زمانی آوریل 2016 تا آوریل 2017 است)، هند توانست با تولید 81/ 190 میلیون تن سنگ‌آهن و واردات 97/ 5 میلیون تن سنگ‌آهن پر عیار از استرالیا، خود را برای برنامه تولید فولاد بالغ بر 200 میلیون تنی در افق چشم‌انداز 2025 آماده سازد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو