عصر خودرو

سکه کانال‌شکنی کرد؛

نوسان دلار مدیریت شد

عصر بازار- روز چهارشنبه، دامنه نوسانات دلار کاهش پیدا کرد تا این ارز در انتهای محدوده ۳ هزار و ۸۱۰‌تومان باقی بماند.

نوسان دلار مدیریت شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  دلار که با افزایش 9‌تومانی روز سه‌شنبه و رسیدن به قیمت 3‌هزار و 818 تومان، انتظارات افزایشی بخشی از معامله‌گران را بالا برده بود، روز چهارشنبه رشد خاصی را تجربه نکرد. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز با رشد جزئی یک تومانی به قیمت 3 هزار و 819 تومان رسید.

    به گفته فعالان، عرضه مناسب بازارساز و احتیاط معامله‌گران دو عاملی بودند که در کاهش نوسان اثرگذار شدند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، روز چهارشنبه عرضه بازارساز بیشتر پاسخگوی نیاز بازار بود و همین موضوع در افت نوسان اثر‌گذاشت. این در حالی است که اصرار بازارساز بر پایین آوردن سطح قیمت می‌توانست منجر به افزایش سطح نوسان شود. در پنجمین روز هفته، همسو با رشد دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 3 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 220 هزار تومان رسید. این افزایش در حالی به ثبت رسید که اونس طلا در بازارهای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر افزایش خاصی نداشت و در انتهای محدوده هزار و 260‌دلار نوسان می‌کرد. عده زیادی از سکه‌بازان اعتقاد دارند، طلای جهانی همچنان ظرفیت افزایش بیشتر قیمت و عبور از نقاط مقاومتی را دارد.

    سقف ابتدای روز

    دلار در روز چهارشنبه نوسان چندانی نداشت و بیشتر در انتهای محدوده 3 هزار و 810 و ابتدای محدوده 3 هزار و 820 تومان حرکت کرد. در یازدهمین روز مردادماه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 823 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. با وجود این رشد ابتدایی، شاخص ارزی در ادامه روز افزایشی را تجربه نکرد و بیشتر به سوی قیمت‌های پایین‌تر حرکت کرد؛ به‌طوری‌که در نهایت با قیمت 3 هزار و 819 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت یک تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود و موجب شد دلار دومین رشد متوالی را تجربه کند. البته همان‌طور که از روند قیمت مشخص بود، این افزایش در فضایی بسیار کم‌نوسان به ثبت رسید. به گفته فعالان، روز چهارشنبه معامله‌گران در خرید دلار احتیاط می‌کردند و ترجیح می‌دادند تا مشخص شدن بیشتر روند قیمت در بازار مداخله‌ای نکنند. این موضوع موجب شد دامنه نوسانات در روز چهارشنبه کاهش یابد با این حال، عده‌ دیگری از فعالان، عامل مهم‌تری را در کاهش نوسانات دلار موثر دانستند. به گفته آنها، بازارساز ارزی روز چهارشنبه سعی کرد با عرضه ارز پاسخگوی نیاز بازار باشد و همزمان فشار و اصرار زیادی بر کاهش قیمت نکند. در این وضعیت از قدرت نیروهای افزایشی بازار کاسته می‌شد و زمانی که قیمت در مسیر نزولی قرار می‌گرفت نیز افت زیادی را تجربه نمی‌کرد. به گفته فعالان، نوسان‌های کاهشی زیاد معمولا با نوسان‌های افزایشی بیشتر جبران می‌شوند.

    در روزی که قیمت دلار در بازار آزاد رشد کرد، نرخ این ارز در مرکز مبادلات ارزی نیز افزایش یافت. در یازدهمین روز مرداد، دلار مبادله‌ای با 14 ریال افزایش به قیمت 3 هزار و 275 تومان و 9‌ریال رسید. نرخ رسمی دلار در هفته‌های اخیر با سرعت بیشتری نسبت به ابتدای سال افزایش پیدا کرده است. برخلاف رشد دلار، روز چهارشنبه یورو مبادله‌ای افت کرد و با 45 ریال کاهش به بهای 3 هزار و 868 تومان رسید. ارز اروپایی در بازار آزاد نیز با 5 تومان کاهش به قیمت 4 هزار و 570 تومان رسید.

    برچسب ها