عصر خودرو

یک مسئول جهادکشاورزی:

تنها یک دهم بازار جهانی زعفران در اختیار ایران است

عصر بازار- مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی بر ایجاد زنجیره ارزش در زعفران تاکید کرد و گفت: سهم کنونی ایران از بازار جهانی زعفران یک دهم است.

تنها یک دهم بازار جهانی زعفران در اختیار ایران است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «پیمان یوسفی آذر» در نشستی با حضور تشکل های زعفران افزود: برای راه اندازی تشکلی قوی در حوزه این محصول برنامه داریم.
    وی ادامه داد: این تشکل از کارگروه های تخصصی در زمینه تولید، استانداردسازی، فرآوری و بازار تشکیل خواهد شد.
    یوسفی آذر اظهار داشت: اجرای طرح جامع زعفران در دستور کار دفتر طرح ملی گیاهان دارویی قرار دارد تا ایران بتواند در محصولی که بیش از 90 درصد آن را تولید می کند به سهم قابل قبولی در بازار جهانی دست پیدا کند.
    یوسفی آذر با بیان این که سهم کنونی ایران از بازار جهانی زعفران، یک دهم است، خواستار هم افزایی دست اندرکاران این محصول برای افزایش حضور در بازارهای هدف شد.
    وی در عین حال به افت قیمت زعفران در کشور اشاره و تصریح کرد: این فرآیند به نفع تولید کنندگان نیست و فعالان این بخش باید تلاش بیشتری کنند و گام های عملیاتی بردارند.
    در این نشست، تشکل ها و شورای ملی زعفران نیز خواستار حمایت دولت برای توسعه سهم زعفران ایران در بازارهای بین المللی شدند.
    تشکل های بخش زعفران کشور بر اهمیت علم، فناوری و تولید زعفران تاکید و این سه رکن را زیر بنای تشکیل زنجیره ارزش زعفران عنوان کردند.
    در این نشست مشکلات مربوط به تجارت زعفران و واردات این محصول توسط هند از افغانستان بدون تعرفه و تعیین تعرفه 35 درصد برای واردات زعفران ایران و همچنین نوسانات قیمت و روند بازارسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
    تولید زعفران در ایران از 30 تن در سال 1368 طی سال های اخیر به 300 تن رسیده است؛ ایران سابقه صادرات 200 تن زعفران را در سال دارد.
    همچنین مصرف سرانه زعفران در ایران یک گرم است و سالیانه 80 تن از زعفران تولیدی کشور در داخل مصرف می شود.

    برچسب ها