عصر خودرو

موتور زیمنس برای ایران روشن شد

عصر بازار- موضوع فرسودگی تجهیزات شبکه برق یک مساله مهم و اساسی است که رسیدگی به آن نه تنها می تواند هزینه های صنعت برق را کاهش دهد، بلکه در پایداری شبکه نیز موثر است. به همین دلیل قرار شده ایران با شرکت زیمنس که در این موضوع فعالیت‌های خوبی را داشته و وارد مرحله اجرایی شود.

موتور زیمنس برای ایران روشن شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، عمر مفید تجهیزات شبکه در دنیا حدود 50 سال و در ایران حدود 30 سال است، بسیاری از شرکت‌های برق تجهیزات با عمر بیش از 30 سال را فرسوده می‌دانند، در حالیکه با بهره‌گیری از روش‌های نوین نگهداری و تعمیرات عمر تجهیزات تا 50 سال قابل افزایش است و باید با استفاده از روش‌های جدید، عمر مفید تجهیزات را ارتقاء داد.

    به طور مثال در مناطقی مانند خوزستان که به لحاظ اقلیمی با پدیده‌هایی چون ریزگرد روبه رو هستیم بحث ارتقاء تعمیر و نگهداری به تنهایی جوابگو نیست و باید اصلاح و بهینه سازی شبکه و تعویض تجهیزات با بهره گیری از استانداردهای بالاتر درنظر گرفته شود.

    در همین راستا و در پی برپایی کارگاه آموزشی نگهداری و تعمیرات نوین شبکه انتقال از سوی زیمنس، نخستین مرحله از همکاری‌های عملیاتی این شرکت با شبکه انتقال برق کشور در پسا تحریم آغاز شده است که گامی مؤثر به سمت مدرن‌سازی سیستم‌های نگهداری و تعمیرات شبکه‌های فوق توزیع و انتقال نیروی برق کشور محسوب می‌شود.

    هدف اصلی، مدرن سازی نگهداری و تعمیرات شبکه فوق توزیع و انتقال به گونه‌ای است که با استفاده بهینه از سرمایه‌های موجود، عمر مفید تجهیزات به 50 سال ارتقاء می‌یابد که با توجه به اینکه با پیک برق حفظ سرمایه‌های موجود از وظایف اصلی هر سازمان است، کاهش روند توسعه تاسیسات صنعت برق طی سال های اخیر، تعمیر، نگهداری و بهره گیری مناسب از تجهیزات موجود را بسیار حائز اهمیت است.

    در این ارتباط مذاکراتی با زیمنس و چند شرکت پیشرو به منظور بهره گیری از آخرین دستاوردهای این شرکت‌ها انجام شده که لازم است به لحاظ علم مهندسی فقط به خرید تجهیزات و سرمایه گذاری اکتفا نشود و علم و دانش مهندسی را نیز در رابطه با تجهیزات جدید نگهداری و تعمیرات از کشورهای پیشرو کسب شود.

    هاشم علیپور مدیرکل دفتر فنی ونظارت شبکه انتقال توانیر در همین رابطه گفت: هر یک از مدیران شرکت‌های برق منطقه ای وظیفه دارند از سرمایه‌هایی که به آن‌ها سپرده شده به خوبی مراقبت کنند و نباید آماری از آسیب تجهیزات داشته باشیم. این مساله در دنیا تقریباً حل شده و ما به خوبی می‌توانیم با پیشگیری از آسیب دیدگی تجهیزات از هرگونه قطعی ناخواسته برق جلوگیری کنیم.

    وی درخصوص برنامه‌های آتی اظهار کرد:در حال حاضر بحث تجهیزات، نرم افزارها و مشاوره درخصوص تجارب کشورهای صنعتی مدنظر قرار گرفته و در مرحله بعد یک پروژه پایلوت را اجرا و پیاده سازی می‌کنیم. همچنین توانمندی شرکت‌های پیشرو مانند زیمنس، ABB، GE و غیره نیز از طریق مشاور داخلی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها