عصر خودرو

هزینه تجارت ایران در بیرون از سازمان تجارت جهانی ، زیاد است

عصر بازار- رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد : هزینه تجارت بین المللی ایران به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از WTO،‌ زیاد است.

هزینه تجارت ایران در بیرون از سازمان تجارت جهانی ، زیاد است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صدا و سیما  ، محمد لاهوتی گفت : بیرون ماندن از WTO سبب شده است ایران از برنامه‌های پیشرفت جهانی فاصله بگیرد و نتواند خود را در شرایط رقابتی نگاه دارد.
    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت : بر اساس شاخص ‌های جهانی، سهم ایران باید 1.3درصد از مجموع تجارت جهانی باشد اما جایگاه قابل قبولی نداریم و باید سهم کنونی ایران افزایش سه برابری را تجربه کند تا به نُرم جهانی خود برسد.
    وی افزود : شاخص‌های تعیین معیار سهم هر کشور در اقتصاد جهانی به اساس پتانسیل‌های جغرافیایی، منابع زیرزمینی، منابع انسانی،‌ موقعیت سیاسی و ژئوپلیتیکی و ... بستگی
    دارد و برای تمامی کشورها به‌صورت یکسانی صدق می‌کند اما جایگاه ایران یک‌سوم جایگاه واقعی خود است و بسیاری از کشورها سهم بیشتری از تجارت جهانی دارند.
    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران الحاق به WTO را راهکاری برای افزایش کم هزینه سهم تجارت جهانی ایران دانست و گفت: یکی از اولویت و نیازهای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، بررسی رشد و تأثیر اقتصادمان از بخش خصوصی است که خوشبختانه در قوانین بالادستی ایران همچون اصل44، اقتصاد مقاومتی و ... براین موضوع تاکید شده است و باید شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی ایران واگذار شود و حاکمیت مکلف به بسترسازی مناسب برای واگذاری‌ها و توانمند کردن بخش خصوصی در اقتصاد برای ورود به فضای رقابت بین‌المللی است.
    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود : شرایط و محیط کسب‌وکار، سیاست‌گذاری‌های کلان، تغییر و تحولات مداوم مدیران، فقر شفافیت در برنامه‌های صنعت و تجارت نشان می دهد
    شرایط مطلوب برای الحاق به این سازمان فراهم نیست زیرا پذیرفتن الزامات شرط ورود نیست و باید برای ورود به WTO به‌صورت عملیاتی کار شود.
    لاهوتی با اشاره اینکه اقتصاد ایران نیازمند ورود به سازمان تجارت جهانی است گفت:‌ اگر شرایط حاکم بر اقتصاد ایران دستخوش تغییراتی نشود و خط‌ مشی خود را تغییر ندهد، بالا بردن سهم تجارت جهانی کار ساده‌ای نیست. وضعیت تغییر تعرفه‌ها و مدیران کماکان اقتصاد ایران را رنج می‌دهد اما زمانی که به عضویت این سازمان درآییم، قطعاً تعرفه‌های ما باید به میزان منطقی و جهانی کاهش پیدا کند .
    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران پیش از این هم گفته است : بهبود فضای کسب و کار شاه بیت رونق اقتصادی و رشد صادرات در کشور است.
    محمد لاهوتی افزوده است : اقتصاد ایران در سال جاری نیازمند اقدام عملی برای رفع موانع دست و پاگیر در عرصه تولید و صادرات است و بخش مهمی از این موانع داخلی است.
    نقشه راه بازرگانی داخلی و خارجی راهی است که باید پیموده شود تا در پایان سال اقدامات عملی و ملموس فعالان بخش های دولتی و غیر دولتی ترسیم کننده فضای جدید برای اقتصاد کشور باشد ، فضایی که راه اندازی کسب و کار به ساده ترین شیوه را میسر کند.
    باید به عواملی که در رشد صادرات و واردات ایران تاثیر مثبت می گذارد، توجهی ویژه شود.
    لاهوتی تصریح کرد : علاوه بر این توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی می تواند در این عرصه بسیار راهگشا باشد. رفع مشکلات حوزه تولید و صادرات کشور باید به صورت یکپارچه نگریسته شود و عملکرد جزیره ای جواب نخواهد داد.
    به گفته لاهوتی مهم ترین عاملی که در تجارت خارجی و به ویژه بر صادرات و واردات کشور تاثیرمستقیم می گذارد، موضوع نرخ ارز است. نرخ ارز وقتی واقعی نباشد فرصت تولیدی و صادراتی کشور از دست می رود.
    لاهوتی افزوده است : حضور ایران در سازمان تجارت جهانی یکی از الزامات مبرم امروز اقتصاد کشور است چرا که میزان تعرفه های پرداختی واردات کالا از سوی ایران در بازارهای هدف صادراتی چندین برابر رقبای که در سازمان عضویت دارند، است. ایران هم به دلیل بیرون ماندن از WTO در تجارت بین الملل هزینه بیشتری پرداخت می کند.

    برچسب ها