عصر خودرو

شکست پول کاغذی به مبادلات الکترونیکی

عصر بازار- حجم اسکناس و مسکوک در دست مردم ٣٩ هزار میلیارد تومان است. این عدد ماه به ماه در حال کاهش است. آخرین آمار اعلامی بانک مرکزی نشان می‌دهد در فروردین امسال حجم اسکناس در دست مردم ٥ هزار میلیارد تومان کم شده است.

شکست پول کاغذی به مبادلات الکترونیکی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از جی پلاس، به جای تبادل پول کاغذی مبادلات الکترونیکی بین مردم جا باز کرده و امروز حجم آن به 10 درصد از کل نقدینگی کشور رسیده است. عددی که در شاپرک تبادل شده است؛ سه برابر اسکناس و مسکوکی است که در دست مردم بوده است. فرهنگ سهل و آسان استفاده از پرداخت‌های الکترونیک به تدریج بین مردم فضایی برای جولان یافته و این اتفاق پول کاغذی را بیش از گذشته از میدان به در کرده است.

    حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در اسفند ماه سال گذشته بیش از ٣٩ هزار و 300 میلیارد تومان بوده که این رقم در فروردین ماه امسال به ٣٤ هزار و 300 میلیارد تومان کاهش یافته است. بنابر این گزارش، حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در فروردین امسال ٧/١٢ درصد کمتر شده است.

    بررسی نسبت ارزش تراکنش‌های الکترونیکی به نقدینگی از آن جهت اهمیت دارد که نشان می‌دهد استفاده از شبکه پرداخت الکترونیکی تا چه اندازه در اقتصاد کشور نقش دارد و تا چه حد در روان‌سازی مبادلات اقتصادی کشور مثمر است. برای مطالعه و برآورد نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی درصدی از نقدینگی که به صورت الکترونیکی از شبکه شاپرک مورد پرداخت قرار می‌گیرد، محاسبه می‌شود.

    وقتی ملاحظه می‌شود که ارزش تراکنش‌های الکترونیکی 58/10 درصد از کل نقدینگی بوده است این مفهوم قابل برداشت است که 5/10 درصد از پول‌های موجود در کشور به صورت الکترونیکی و از شبکه شاپرک مبادله شده است. مقایسه نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی، بیانگر روند نوسانی و در مجموع رو به رشد آن در دوره مورد بررسی یعنی از فروردین تا شهریور ماه ١٣٩٢ است در چند سال اخیر انجام تراکنش‌ها از طریق سیستم شاپرک به سرعت در بین مردم جا باز کرده است. حجم تراکنش‌ها ابتدا در دستگاه‌های خودپرداز افزایش یافت، بعد اینترنت و همین طور سایر نظام‌های پرداخت مانند تلفن همراه و دستگاه‌های کارت‌خوان.


    آمار یک سال گذشته یعنی شهریور ٩٣ به ٩٢ نشان می‌دهد در بین نظام‌های پرداخت بالاترین رشد تعداد تراکنش‌ها را، نظام پرداخت از طریق تلفن همراه داشته است. به عبارت دیگر مردم امسال 60 درصد بیشتر از سال پیش از موبایل برای انجام تراکنش‌های بانکی بهره برده‌اند. جالب است بدانید ٨٣٣ هزار میلیارد ریال پرداخت از طریق این شبکه انتقال یافته است که این مبلغ هم نسبت به سال قبل افزایش ٥٢ درصدی داشته است.

    در سال ٩٣ در مجموع سه میلیون و ٢٧٤ هزار پایانه فروش در کشور وجود داشته که مجموع پایانه‌ها نیز نسبت به سال قبل البته نه به اندازه حجم تراکنش افزایش داشته و 20 درصد نسبت به یک سال قبل رشد نشان می‌دهد. جداول گویاست و به خوبی می‌توان اتفاقاتی که برای این نظام‌های پرداخت در کشور افتاده را در آن مشاهده کرد.

    برچسب ها