عصر خودرو

جزییات اوراق مسکن رایگان برای خانه اولی‌ها

عصر بازار- اوراق تسهیلات مسکن که به «تسه» مشهور است در واقع یک حق امتیاز برای دریافت وام است. بانک مسکن برای جذاب‌تر کردن سپرده‌گذاری در این بانک نسبت به بانک‌های دیگر علاوه بر دادن سود با شرایط خاصی به مشتریان اوراق هم می‌دهد. با هر برگ اوراق می‌توان از بانک مسکن ۵ میلیون ریال وام گرفت .

جزییات اوراق مسکن رایگان برای خانه اولی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از عصر اقتصاد، معصومه آقاپورعلیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارائه پیشنهادی در کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر ارایه هر برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به صورت مجانی به خانه اولی‌ها خبرداد و گفت : این طرح  را برای جوانان و کسانی پیشنهاد کردیم که برای اولین بار قصد خرید مسکن دارند .

    آقاپور با بیان اینکه یکی از راهکارهای خروج اقتصاد از رکود، ایجاد رونق در بخش مسکن است و رونق این بخش باعث ایجاد  اشتغالزایی درکشور می شود، افزود: درشرایط فعلی قیمت مسکن در تهران و بسیاری از نقاط کشور با درآمد بسیاری از خانوارها متناسب نیست. 

    وی تصریح کرد: نرخ هر برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حال حاضر بالا است، با توجه به اینکه یکی از اهداف در ارایه وام مسکن، تسهیل شرایط برای خانه دار شدن مردم است؛ بنابراین باید از رویکرد صرفا اقتصادی در حوزه مسکن پرهیز شود.

    وی با بیان اینکه باید با استفاده از سامانه اطلاعاتی شرایط متقاضیان مشخص شود، افزود: این طرح به راحتی قابل پیگیری است و از طریق آمایش اطلاعات چک می شود و فقط شامل افرادی می شود که خانه اولی باشند.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن عنوان کرد : باید در راستای ترویج امر ازدواج شرایط خانه دار شدن مردم و خانه اولی ها را تسهیل کرد.

    وی با اشاره به ضرورت هدایت نقدینگی به بخش های مولد اقتصاد، ادامه داد: بی توجهی به افزایش نقدینگی به رشد مجدد تورم منتهی می شود و کاهش قدرت خرید خانوار را در پی دارد.

    اقاپور در خصوص منابع این طرح اظهار کرد : یکی از منابع این طرح دربخش هدفمندی یارانه ها است که افرادی که در طرح هدفمندی حذف می شوند منابع یارانه آن ها در اختیار بانک مسکن برای این امر قرار گیرد .

    وی در ادامه با بیان اینکه 5/1 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای بخش روستایی در نظرگرفته شده است، تصریح کرد: بهتر است قسمتی از این مبالغ برای تهیه مسکن روستایی در شهرهای کمتر از 10 هزار نفر اختصاص یابد .  بنابراین روستاییان با گرفتن اوراق تسهیلات مسکن می توانند صاحب خانه شده و از مهاجرت افراد جلوگیری می شود .

    آقا پوردر ادامه با اشاره به هزینه های دولت برای ایجاد اشتغال درکشور تصریح کرد : اگر بخش مسکن را فعال کنیم ، 2 تا 5 درصد از میزان نرخ بیکاری کاسته خواهد شد. بهتراست این طرح به صورت آزمایشی تا پایان سال 96 صورت گیرد و از این طریق بخش مسکن را فعال کنیم.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار مسکن حداقل با 285 شغل در ارتباط است ، ادامه داد : با کمترین هزینه که همان اوراق مشارکت است می توانیم شرایط اشتغال را بدون نیاز به هزینه ای از طرف دولت فراهم کنیم  .

    آقا پور یادآور شد : اگر شرایط مسکن و ازدواج جوانان را درکشور محیا کنیم، قدم اول این است که شرایط برای جوانان بهتر می شود و باعث کاهش نرخ بیکاری می شود و همچنین افزایش گردش نقدینگی و خروج جامعه از رکود را شاهد خواهیم بود .

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: حساب متقاضیان واقعی خرید مسکن از خریدارانی که با قصد سوداگری معامله مسکن انجام می دهند، جدا است. بنابراین باید تصمیمات به گونه ای اتخاذ شود که مانع از ایجاد فشار به خریداران واقعی مسکن شود.

    برچسب ها