عصر خودرو

آیا اوپک می‌تواند پایبندی به کاهش تولید را به ۱۰۰ درصد بازگرداند؟

عصر بازار- پایبندی ضعیف به توافق کاهش تولید نفت، ائتلاف تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک را به برگزاری یک نشست کارشناسان فنی در ابوظبی به منظور بررسی راه‌های تحکیم پایبندی اعضا به سهمیه تولیدشان واداشته است.

آیا اوپک می‌تواند پایبندی به کاهش تولید را به ۱۰۰ درصد بازگرداند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، این نشست که روزهای هفتم و هشتم اوت برگزار می‌شود، بدنبال تعهد کمیته نظارت کننده بر توافق برای درخواست از مشارکت کنندگان برای پایبندی بهتر و هشدار عربستان سعودی نسبت به برخورد جدی در برابر منفعت بردن از این توافق بدون همراهی با آن صورت می‌گیرد.

    خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، در نشست هفته گذشته کمیته نظارت‌کننده بر این توافق در سن پترزبورگ اظهار کرده بود: اگرچه پایبندی به توافق کاهش تولید به طور کلی قوی مانده است اما برخی از کشورها همچنان در اجرای کاهش تولید تعیین شده به کندی عمل می‌کنند که این مسئله باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

    به عنوان مثال طبق آمار نظرسنجی اوپک "اس اند پی گلوبال پلاتس"، عراق به طور متوسط 69 هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه خود در فاصله ژانویه تا ژوئن تولید کرده است که بزرگترین میزان تخطی از سقف تولید تعیین شده در میان اعضای این سازمان محسوب می‌شود.

    جبار العیبی، وزیر نفت عراق، در روزهای آینده با فالح و همچنین بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، دیدار خواهد کرد. یکی از خبرگزاری‌های داخلی به نقل از وزیر نفت کشور چنین نوشت: دوستان ما نقطه‌نظراتی دارند و توضیحاتی داده‌اند. آنها توجیهاتی برای اقداماتشان دارند و ما به صحبت با آنها ادامه خواهیم داد.

    لعیبی برخلاف متن توافق منتشره در وب‌سایت اوپک، ماه‌هاست که اصرار دارد توافق کاهش تولید مربوط به صادرات بوده و ربطی به تولید ندارد و همچنین زمانی که توافق در پاییز گذشته مورد مذاکره قرار گرفت، وی شکایت داشت برآورد تولید از سوی منابع ثانویه منعکس کننده سطح واقعی تولید عراق نبود.

    سایر کشورها نیز نسبت به منابع ثانویه معترض بوده اند اما تقریبا در همه موارد، برآورد تولید منابع ثانویه کمتر از میزانی بوده که اعضای اوپک مستقیما به دبیرخانه این سازمان گزارش کرده‌اند.

    به عنوان مثال از 9 عضو اوپک که آمار تولید ژوئن را به اوپک ارائه کرده‌اند، برآورد منابع ثانویه از تولید شش کشور برابر یا کمتر بوده است.

    از سه کشور دیگر، برآورد تولید منابع ثانویه برای قطر و آنگولا تنها 10 هزار بشکه در روز بالاتر از آماری بوده که به صورت مستقیم گزارش شده در حالی که برای نیجریه 70 هزار بشکه در روز بالاتر بوده، با این‌همه نیجریه از مشارکت در توافق معاف بوده است.

    در مجموع کمیته نظارت بر توافق، میزان پایبندی ائتلاف کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در ژوئن را 98 درصد برآورد کرده است.

    آژانس بین‌المللی انرژی که یکی از منابع ثانویه مورد استفاده اوپک است، پایبندی در میان 12 عضو اوپک به سهمیه کاهش تولید را در ژوئن 78 درصد و برای کل سال 2017 به میزان 92 درصد برآورد کرده است.

    پلاتس میزان پایبندی را بسیار بالاتر ارزیابی کرده و آن را در ژوئن 103 درصد و در کل سال 2017، 116 درصد برآورد کرده است.

    فارغ از برآوردهای منابع ثانویه، پایبندی بیش از میزان تعیین شده از سوی عربستان سعودی کل ائتلاف را قادر ساخته به سطح پایبندی بالا دست پیدا کند. این کشور تولیدش را 107 هزار بشکه در روز بیشتر از سطح تعیین شده کاهش داده است و فالح در سن پترزبورگ اعلام کرد صادرات نفت عربستان در ماه اوت به پایین‌ترین میزان در شش سال گذشته خواهد رسید.

    در بیانیه مطبوعاتی که از سوی اوپک منتشر شده است، کمیته نظارتی اعلام کرده این نشست به ریاست مشترک نمایندگان فنی کویت و روسیه برگزار خواهد شد و مقامات عربستان سعودی، ونزوئلا، الجزایر، عمان در آن شرکت خواهند کرد.

    طبق اعلام این کمیته، این دیدار فنی به منظور درک بهتر اختلافات و موانع پیش روی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک و به منظور ارزیابی میزان پایبندی برگزار می شود.

    تحت توافق کاهش تولید که از اول ژانویه به اجرا درآمده است، تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک میزان عرضه را حدود 1.8 میلیون بشکه در روز تا مارس سال 2018 محدود می‌کنند.

    برچسب ها