عصر خودرو

بالا رفتن سکه از نردبان دلار

تاکتیک نوسان‌گیران تغییر کرد

عصر بازار- در چهارمین روز هفته، دلار پس از یک روز وقفه به جاده افزایشی بازگشت و در نزدیکی محدوده ۳ هزار و ۸۲۰ تومان قرار گرفت. دلار که در سومین روز هفته یک تومان افت را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه، ۹ تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت ۳ هزار و ۸۱۸ تومان رسید. این بالاترین قیمت دلار در سال ۹۶ بود و موجب شد بازیگران بازار به رشد بیشتر آن امیدوارتر شوند.

تاکتیک نوسان‌گیران تغییر کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» دنیای اقتصاد,به گفته فعالان، مهم‌ترین دلیل افزایش دلار را می‌توان به تغییر رفتار نوسان‌گیران ارزی مرتبط دانست. پس از ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه، میزان خرید معامله‌گران فردایی افزایش یافت، به‌طوری‌که دلار در ساعات انتهایی روز حتی از محدوده 3 هزار و 820 تومان عبور کرد. افزایش ساعات انتهایی روز دوشنبه به ابتدای روز سه‌شنبه سرایت کرد تا دلار با قیمت 3 هزار و 823 تومان نوسانات خود را آغاز کند. به این ترتیب می‌توان افزایش روز سه‌شنبه را ناشی از تغییر نوع تحرکات نوسان‌گیران ارزی دانست که تصمیم گرفتند در ساعات انتهایی روز دوشنبه وارد بازار شوند. در این ساعات بازارساز معمولا در بازار حضور چندانی ندارد. در‌حالی‌که عده‌ای عامل افزایش نوسان دلار را به تغییر رفتار معامله‌گران نسبت دادند، گروه دیگری افزایش قیمت روز گذشته را ناشی از عوامل دیگری مانند رشد نرخ حواله درهم دانستند. از سوی دیگر، شماری از معامله‌گران، نوسان افزایشی را ناشی از بالا رفتن سفرهای تابستانی و تقاضای ارزی زائران خانه خدا عنوان کردند. در روزی که دلار افزایش قیمت را تجربه کرد، نرخ یورو نیز بالا رفت. روز سه‌شنبه، ارز اروپایی 20 تومان رشد کرد و به بهای 4 هزار و 575 تومان رسید. قیمت یورو در یک ماه گذشته به‌دلیل بالا رفتن نوسانات افزایشی توجه بسیاری از معامله‌گران را به‌سوی خود جلب کرده است.

    همسو با رشد قیمت یورو و دلار، در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی نیز رشد کرد. سکه که روز دوشنبه 7 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده و به قیمت یک‌میلیون و 216 هزار تومان رسیده بود، روز سه‌شنبه هزار تومان رشد کرد و به قیمت یک میلیون و 217 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، در کنار رشد دلار، تا ساعت 3بعدازظهر روز سه‌شنبه اونس جهانی نوسان کاهشی خاصی نداشت، عاملی که در کاهشی نشدن قیمت سکه نقش زیادی داشت. با وجود این، نکته جالب توجه بازار روز چهارم هفته احتیاط معامله‌گران در خرید و فروش ارز یا سکه بود. به گفته بخشی از بازیگران بازار، ابهام در مورد جهت آینده قیمت یکی از عواملی بود که زمینه‌ساز احتیاط در بازار سکه شد. در بازار دلار نیز این احتیاط بیشتر به‌دلیل هراس معامله‌گران از احتمال افزایش عرضه از سوی بازارساز صورت گرفت.

     

    نوسان ابتدایی 14 تومانی

    روز گذشته دلار معاملات خود را در سطح بالاتری نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه آغاز کرد. در دهمین روز مردادماه، معاملات شاخص بازار ارز با قیمت 3 هزار و 823 تومان کلید خورد که نشان دهنده رشد 14 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه بود. افزایش ابتدای روز بیشتر ناشی از بالا رفتن تحرکات معامله‌گران در ساعات انتهایی روز دوشنبه بود. در ساعات پایانی سومین روز هفته، در معاملات پشت خطی قیمت دلار تا آستانه بهای 3هزار و 820 تومان بالا رفته بود. بالا بردن دامنه نوسانات در ساعات انتهایی روز تاکتیک جدیدی بود که در ماه‌های اخیر کمتر از سوی دلاربازان انجام گرفته بود. با وجود این، پس از رشد ابتدای روز قیمت این ارز نه تنها به افزایش خود ادامه نداد؛ بلکه بیشتر به‌سوی قیمت‌های پایین‌تر گرایش داشت. حدود ساعت یک ظهر قیمت این ارز از محدوده 3 هزار و 820 تومان پایین رفت و در نهایت نیز با نرخ 3 هزار و 818 تومان به کار خود پایان داد. بخشی از معامله‌گران فنی بازار اعتقاد دارند درصورتی‌که قیمت این ارز از نقطه 3 هزار و 822 تومان عبور کند، با رشد بیشتری مواجه خواهد شد. این در شرایطی است که در بازار انتظارات برای بازگشت قیمت به کانال پایین‌تر کاهش پیدا کرده و به‌نظر می‌رسد دلار در کانال 3 هزار و 800 تومان تثبیت شده باشد؛ امری که می‌تواند در پایین ماندن دامنه نوسان نقش موثری ایفا کند.

    برچسب ها