عصر خودرو

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تحلیل کرد؛

۳ دلیل افزایش نرخ دلار در بازار

رشد بهای یورو جهانی است

عصر بازار- معاون اسبق ارزی بانک مرکزی ضمن تاکید بر ضرورت افزایش متوسط سالانه ۷-۸ درصدی نرخ ارز، علت رشد دلار در هفته‌های اخیر را سفرهای خارجی، آغاز حج تمتع و کاهش صادرات دانست.

۳ دلیل افزایش نرخ دلار در بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سید کمال سید علی درباره افزایش نرخ دلار در هفته‌های اخیر، اظهارداشت: این رشد‌ها افزایش شدیدی نیست،زیرا در آذر ماه پارسال نرخ دلار به بالای 4 هزارتومان و حتی 4 هزار و 150 تومان رسید اما روز گذشته 3812 تومان بوده است.

    وی افزود: این را باید در نظر داشت که در فصل تابستان حجم سفر‌های خارجی زیاد است و در هفته‌ها و روزهای اخیر، افزایش تقاضا از جانب خرید ارز حجاج را هم باید در نظر گرفت.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه یک مساله مهم این است که باید نگاه کرد دولت دوازدهم با چه ترکیبی سر کار خواهد آمد، گفت: این سوال وجود دارد که ترکیب تیم اقتصادی چه خواهد بود،اگر تیم اقتصادی دولت تغییرات زیادی نداشته باشد و در سیاست‌ها تغییر خاصی رخ ندهد، نرخ ارز کنترل خواهد شد اما اگر تغییرات اساسی در تیم اقتصادی انجام شود، بازار دقت می‌کند که چه کسانی تعیین می‌شوند.

    سید علی تصریح کرد: اگر محور سیاست‌ها در دولت آینده صادرات باشد، باید کمی نرخ ارز افزایش یابد تا صادرات صرفه اقتصادی داشته باشد؛ قیمت ارز به صادرات حرکت می‌دهد،البته این افزایش یابد در حد معقول باشد به طوری که اگر سالانه حداقل 7 تا 8 درصد نرخ ارز تعدیل شود، صادرات گزندی از بابت نرخ ارز نمی‌بیند.

    به گفته وی در صورتی که به طور متوسط سالی 7 درصد نرخ ارز تعدیل نشود، صادرات لطمه خواهد دید.

    معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در واکنش به این نکته که در 4 ماهه اول امسال صادرات کشور کاهش قابل توجهی داشته است، گفت: به طور طبیعی وقتی صادرات کاهش می‌یابد، عرضه ارز حاصل از صادرات به بازار کاهش می‌یابد و این فاصله را باید بانک مرکزی با عرضه ارز پر کند.

    وی در پاسخ به این سوال که محدودیت‌های اخیر ورود ارز به کشور در چند ماه اخیر و بازگشت مبادلات ارزی به صرافی‌ها، یکی از دلایل افزایش نرخ ارز نیست، گفت: من معتقد نیستم در نقل و انتقال ارز محدودیت‌ به وجود آمده است زیرا اگر این اتفاق افتاده بود، نرخ ارز به شدت افزایش می‌یافت.

    سید علی ادامه داد: نرخ ارز در هفته‌های اخیر حداکثر 40 تا 50 تومن تغییر کرده و این نوسانات، نوسان‌های قابل توجهی نیست. البته نرخ ارز باید به صورت بطئی افزایش یابد.

    وی در واکنش به این نکته که بهای یورو در روزهای اخیر روزانه 40 تا 50 تومان افزایش یافته و حداقل دو ماه گذشته حدود 350 تومان رشد کرده است، گفت: بله؛ افزایش نرخ یورو متاثر از افزایش جهانی بهای یورو است و اگر روند را بررسی کنید می‌بینید که نسبت برابری یورو به دلار افزایش یافته است.

    سید علی ادامه داد: نسبت برابری دلار به یورو از 1.06 در سال گذشته به 1.17 رسیده و در بازار داخل هم باید این اثرات منعکس شود زیرا در غیر این صورت رانت در بازار ارز به وجود می‌آید.

    وی در پاسخ به این سوال که دورنمای بازار ارز نگران کننده نیست، گفت:‌ خیر، دولت باید به نرخ ارز و نرخ سود بانکی باید حساس باشد زیرا این دو مولفه بسیار مهم است.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با تاکید بر اینکه نباید نرخ ارز را ثابت نگه داشت، افزود: اگر نرخ ارز ثابت بماند مجددا پس از چند سال اتفاقات سال 90-91 رخ خواهد داد و عدم تعادل در بازار به وجود می‌آید.

    برچسب ها